Daisypath Happy Birthday To Me tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Sunday 19 February 2012

Tanpa Aku Sedar Allah Dah Makbulkan Satu Doa Aku

Assalamualaikum & hai.

Hari ni aku sangat terharu dengan sorang insan yang aku harapkan akan menjadi sahabat di dunia dan akhirat aku. InsyaAllah.

Aku selalu berdoa pada Allah agar di hantarkan aku dengan seorang insan yang mampu membantu dan membimbing aku untuk menajdi muslimah yang baik, dan lebih baik dari sehari ke sehari. Alhamdulillah sekarang aku dah bertemu seorang darinya. Biar aku kisahkan macam mana aku boleh bertemu dengan beliau okay.

Awal tahun lepas, aku dah berhijrah jadi orang Perak. Aku rasa korang pon tahu kan. Sebab aku sambung belajar di sini. Aku tak berapa gembira tinggal kat sini. Sebab aku tak ada kawan yang boleh rapat dikalangan coursemates aku. Tapi aku ada kawan dari course Petroleum Engineering. Namanya Fara (roomate aku tahun lepas). Fara pulak berkawan dengan Lin, sebab diorang sama intake ( intake Jan 11, sama dengan aku) and sama course. Kiranya diorang ni coursemate la. Jadi bila pergi kelas, diorang pergi bersama. So kadang-kadang Lin datang bilik aku sebab nak study dengan Fara, kadang-kadang saja datang nak lepak-lepak, kadang-kadang datang sebab nak kasi stok anime baru. Kadang-kadang kitorang makan sesama. So aku pon rapat juga dengan Lin walaupun lain course and rumah.

Then akhirnya Fara berhenti belajar kat sini. Roomate Lin pulak dah habis belajar. So aku dah hilang roomate, and Lin pon dah hilang roomate. Jadi aku pon try la tanya Lin either beliau sudi or tak untuk jadi roomate aku starting this semester. And alhamdulillah she said yes.

Lin ni ada background agama yang agak kuat, tapi beliau ni bukan jenis yang bajet alim and kawan dengan orang yang sama-sama tudung labuh je. Not at all. Lin ni kalau kawan dengan dia, memang nampak la betapa sempoinya dia. Dia layan je anime, korea movie + drama, CSINY, Bone, and tah macam-macam lagi cerita yang biasa orang-orang macam kita aku ni layan. Tapi bab lelaki dia memang jaga sikit. Tu yang best tu. And dia bukan jenis yang kedekut ilmu. Dia suka share and berbincang pasal macam-macam.

Bila kitorang da jadi roomate ni, aku mula la nampak habit and sikap Lin yang sebenar. And aku boleh cakap, she is a good muslimah. Setakat ni, dia cuma pernah tinggal solat dhuha time period je. Setiap hari mesti jugak mengaji.

Disebabkan cara and perwatakan Lin yang sempoi, aku tak segan lah nak cerita kat Lin pasal background agama aku. And aku tak tau kenapa, aku senang sangat nak cerita apa-apa aja dengan dia padahal aku betul-betul close dengan dia pon baru je lagi. But 1year of knowing her InsyaAllah aku dah tahu basic sikap dia macam mana. Nak-nak aku kenal few of best friends dia dari sekolah menengah sampai Poli dulu. So senang ceritanya Allah dah mudah kan aku untuk share dengan dia secara jujur siapa aku ni. Aku tak perlu nak malu dengan dia, aku tak perlu nak rasa aku ni jahil sangat.

Sikit-sikit, dia mula tolong aku dalam hal-hal agama. Mana yang aku tak tahu, aku tanya aja, dia akan cuba sedaya upaya jawab. Kalau dia pon tak sure, dia akan tanya pada emak or adik-adik dia. Sebab adik-adik dia semua belajar courses agama ( usuluddin etc.). Aku rasa macam senang sangat dengan cara dia. And yang penting, Lin tak pernah judge aku or family aku walaupun aku macam aku yang sekarang ni. And she said that dia pon belajar banyak gak dari aku sebab dia tak pernah sangka dekat sekeliling dia ni, ramai lagi manusia yang cemburukan cara hidup macam yang mak ayah dia terapkan pada dia adik beradik. Dia terkejut bila aku cakap aku jeles kat dia sebab mak ayah dia corakkan diorang macam ni. Dia ingatkan semua family sama aja macam family dia, cuma bila anak-anak dah besar tu yang masing-masing buat perangai tah apa-apa.

And hari ni, dia buat aku rasa terharu sangat. And buat aku sedar yang Allah dah makbulkan doa aku selama ni. Dia offer kat aku, kalau aku nak suruh dia semak bacaan Al-Quran aku, dia okay aja. Aku sebenarnya memang nak tanya boleh ke tak kalau dia buat macam tu. Tapi aku takut nanti aku akan ambil masa dia pulak, dia pon nak study lagi, nak uruskan hal peribadi lagi. But once dia da offer, aku rasa lega sangat. Allah dah mudahkan segala keinginan aku. So kami bincang and agree untuk buat slot mengaji setiap kali lepas solat Maghrib. Hari ni kami da start da. And aku start dengan surah Al-Fatihah, sebab aku rasa better aku start je dari awal, lagi cantik macam tu.

Seriously sampai sekarang aku masih rasa sangat bersyukur pada Allah sebab di hadirkan seorang insan ni di sisi aku kat sini. Sekurang-kurangnya dengan Lin aku tak malu untuk share hal-hal ni semua. Terima kasih Lin.

Sorry aku tak letak gambar Lin dalam ni sebab aku rasa mesti Lin taknak aku letak dalam ni. Even FB dia pon dia tak letak gambar dia. So aku kena la hormatkan dia.

Dulu masa aku mula start berdoa untuk Allah datangkan insan-insan yang mampu membantu aku menjadi muslimah yang lebih baik, aku rasa macam itu satu doa yang agak sukar untuk aku dapat. Tapi aku keep on berdoa. And alhamdulillah, kat sini Allah temukan aku dengan Lin. And sekaligus menjawab hikmah disebalik kenapa aku perlu terus tinggal di sini.

Assalamualaikum & peace be upon you.

No comments: