Daisypath Happy Birthday To Me tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Friday 24 February 2012

Dugaan Tu Tanda Allah Nak Pastikan Kita Tak Lalai & Still Fokus

Assalamualaikum & hai.

Kau tahu tak, bila mana kita di timpa sesuatu ujian, itu sebenarnya bukan lah sesuatu yang harus di pandang sebagai musibah. Sebab Allah kan sentiasa menguji kita dengan ujian yang kita mampu untuk tanggung dan pikul. Even sometimes kita rasa macam tak mampu, percayalah, kita sebenarnya mampu, cuma kita aja yang tak nak mengerakkan akal untuk berfikir waras mengatasi emosi yang tak stabil tu.

But then, kita aku selalu lupa setiap kali ujian datang melanda, aku terlalu cepat melatah dan terlalu cepat bersedih hati, rasa down, rasa longlai. Tapi syukur lah Allah jadikan aku seorang yang cepat kembali pada logik akal, jadikan aku seorang yang mampu memotivasikan diri sendiri supaya mampu berdiri semula, bangun, dan mengorak langkah, mengukir senyum, menhadirkan ceria semula ke riak muka. Alhamdulillah. :)

Then bila aku dah kembali pada track asal, dah kembali positif, baru lah aku mampu berfikir dengan matang dan relax, mencari langkah dan cara yang betul untuk menghadapi ujian tersebut. Bila aku dah kembali pada track, barulah aku sedar yang sebenarnya aku mampu menghadapi ujian Allah tu, baru lah aku sedar yang Allah sedang menghantar peringatan buat aku supaya jangan terlalai dan terus fokus dalam track aku.

Itu lah aku, cepat sangat mengalirkan air mata bila satu ujian menyinggah. Tapi lepas aku kesat air mata tu, aku akan mula berfikir positif. Syukur lah aku masih mampu untuk jadi seorang yang begitu. At least walaupun aku lemah sebab tak sentiasa bersedia menghadapi ujian yang datang tanpa amaran, tapi aku mampu juga kembali ke track aku semula.

So andai kau rasa kau menghadapi ujian, jangan cepat lemah. Andai kau cepat lemah, macam aku, kau kena pastikan yang kau mampu untuk sedar dalam masa yang singkat. Atau tidak, secara tak langsung kau dah memilih untuk merosakkan hidup kau, diri kau sendiri.

Cuba ingat satu perkara ya, setiap ujian yang berlaku pada kita, itu adalah sesuatu yang terbaik untuk kita, dan bukan lah sesuatu yang bersifat aniaya. Sebab, Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk kita, kita sendiri tak nampak semua tu. Allah tak pernah berlaku zalim pada kita, jadi Dia tak akan hantarkan ujian yang kita tak tertanggung.

Okay, take care, assalamualaikum & peace be upon you. v(*t*)v

No comments: