Daisypath Happy Birthday To Me tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Saturday 25 February 2012

Dengan Manusia - Malu; Dengan Allah - ?

Assalamualaikum & hai.

Yang sebenarnya entry kali ni khas untuk diri aku sendiri. Semoga aku tak akan terlupa dan terlalai lepas ni. Tapi kalau korang boleh ambil ni untuk muhasabah diri, moh la baca sampai habis ye. InsyaAllah pendek je.

Tadi aku and roommate aku berjalan ke cafe. Sambil berjalan, macam biasa la, kitorang borak-borak isu selalu. Pasal hal diri masing-masing. So tadi kitorang cakap pasal amalan-amalan semua, then aku pun tanya soalan sikit, then aku cakap la kat roommate aku macam ni, "Saya ni, surah-surah lazim pon tak hafal habis lagi.", tanpa aku sedar ada seorang mamat ni jalan dekat sangat dengan aku. Lepas tu dia potong aku, sambil terpandang aku.

Arghhh, aku rasa dia dengar perbualan aku dengan roommate aku. Malu gila aku rasa masa tu. Aku rasa mesti dalam hati dia pikir yang aku ni teruk sangat sebab surah-surah lazim pon tak boleh hafal. Sampai lah kat dalam bilik semula pon, aku still rasa malu lagi. But then, tetiba aku terfikir, 'Oh, bila aku rasa budak tu MAYBE terdengar yang aku ni tak hafal surah-surah lazim, aku malu. Tapi dari dulu sampai sekarang, Allah memang tahu yang aku tak hafal ayat-ayat suci tu, aku tak pulak rasa malu.??'

Then terus aku terfikir lagi, selama ni aku solat, aku puasa, sebab aku betul-betul rasa malu pada Allah kalau aku tak buat ke, atau sebab aku rasa semua tu hanya kena di buat sebab itu tanggungjawab aku aje?! And then baru aku sedar, sebenarnya sikit tak banyak, niat aku masih belum betul dan belum sempurna lagi selama ni. Sungguh aku rasa malu dengan Allah sekarang ni.

Apa jenis hamba lah aku ni. Rasanya aku kena duduk dan muhasabah lagi diri aku.

So cuba la korang sama-sama muhasabah setiap perbuatan, amalan dan nawaitu kita sehari-harian.

Assalamualaikum & peace be upon you.

No comments: