Daisypath Happy Birthday To Me tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Monday 29 July 2013

Shame

Assalamualaikum dan salam sejahtera. :)

Petang semalam, ada seorang sahabat tanya samada aku ada baca semula tak entries blog aku yang lepas-lepas?

Aku jawab, kadang-kadang, depend pada cerita apa yang aku teringat masa tu.

Dan kemudian beliau kata, ada baiknya semak semula. Mana yang rasa tak patut tu, delete aja. Kadang-kadang antara benda yang sering buat kita susah dan kandas dalam berubah ialah perkara lepas.

Betul juga apa yang dia kata. Cant denied. Inti-pati blog ni, terutama entries awal-awal dulu, memang memalukan. Bila aku baca semua semalam, aku rasa nak sorok muka bawah katil je.

Teruk benau bahasa. Dengan 's' jadi 'z'. Cerita merepek, isi nya cuma sebaris ayat. Merepeknya sampai 5 perenggan. Dengan bahasa kasar. Dengan cerita penuh emosi.

Saat tu jugak rasa nak terjun laut. So aku ambil masa hampir sejam setengah untuk delete entries tu semua. Kebanyakannya aku tak baca pun, terus delete.

Tak. Aku bukan nak hypocrite. Tak. Aku bukan nak bajet baik.

Cuma nya, bila kita nak berubah, kita perlukan biah solehah. Kalau dengan inti-pati yang merepek macam ni, orang baca, orang pun tak rasa macam nak sokong dan sama-sama berubah dengan aku. Sebab, at the first place, aku sendiri yang dah kasi first impression yang merepek kat orang.

Ouch.. Malu sangat bila kenangkan zaman-zaman baru nak up dulu. Tak apa lah, semua ni ada module dari Allah. Mungkin kalau aku tak macam ni dulu, lepas ni bila ada anak usrah yang buat macam ni, aku tak ada a good lesson learn nak share dengan diorang. Pengalaman sendiri tu kan lesson learn terbaik untuk kita.

Allah, terima kasih hadirkan seorang sahabat yang sanggup menegur ku walaupun sekecil-kecil perkara, sehinggal sebesar-besar perkara.

Itu lah hikmahnya hidup berkumpulan, berjemaah. Jangan duduk sensorang, tak bergaul dengan orang. Kalau salah, tak ada yang menegur. Tak sedar salah ke betul. Kan. :)

So, lets start with a new life style. Nak-nak di bulan mulia ni. :)

p/s: Jom perbanyakkan amal ibadah kita. Pulun ibadah kita, sementara masih di dalam Ramadhan ni. Lets start the mission of "Lailatulqadar Search". Moga direzekikan malam Lailaturqadar pada kita. :) Aamiin.

"Dan sesungguhnya Aku yang amat memberi ampun kepada orang-orang yang bertaubat serta beriman dan beramal soleh, kemudian ia tetap teguh menurut petunjuk yang diberikan kepadanya." [Taha : 82]

Assalamualaikum and peace be upon you.

No comments: