Daisypath Happy Birthday To Me tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Monday 22 July 2013

Sakit Itu Kaffarah Dosa

Assalamualaikum & peace be upon you.

Selamat berbuka puasa untuk muslimin dan muslimat semua ye.. :)

Ye, hari ni aku tak pergi kerja, aku tido je.. Sampai asar tadi. Pagi tadi aku bangun pukul 6.15 a.m. Semangat nak pergi kerja memang dah datang dari semalam lagi. Sebab hari ni kan Isnin, permulaan hari bekerja, semangat kena menggunung. Nak-nak minggu ni sangat la menggujakan aku. Aku nak practice presentation untuk non-engineer staffs regarding process flow gas kat process plant sana tu... Tapi Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba-hambaNya.

Bangun-bangun tidur, perut sakit sangat-sangat. End up Along bawak pergi klinik. Doktor kat klinik suruh pergi hospital lepas inject ubat tahan sakit. Okay, Alhamdulillah, sakit makin kurang, tapi mengantuk jangan cakap la. Kat hospital macam-macam dah kena buat. Ambil darah, urine, X-ray.. Dari pukul 8 macam tu, sampai 12 lebih, baru dapat balik. Sampai rumah, aku sambung tidur. Syukur Alhamdulillah, dapat MC. Kalo tak, terpaksa la potong cuti raya. Dah la aku apply cuti raya awal gila. Hehe.

Bukan sengaja pun nak apply lama-lama. Cuma Emak tak sihat sekarang, jadi kena la balik rumah awal. Nak tolong kemas rumah, kemas bilik, cuci segala langsir and kain sarung kusyen. Dapur nak kena kemas. Aku kan dah lama tak balik rumah, for sure la banyak benda tak settle kat rumah tu. Kesian Emak. Kaki bengkak pun tak surut-surut lagi. Wah tak sabarnya nak balik. Paling tak sabar nak bawak Emak pergi pasar pagi-pagi. Aku bukan suka pun hiruk pikuk pasar, tapi kat Manjung tu tak macam kat Klang, pasarnya tak sehinggar binggar kat Klang, sebab tu aku suka. Nak gedik-gedik pilih apa benda untuk buat lauk pun boleh bila aku ikut Emak. Wahaha.. Rindu Emak.. =_='

Berbalik pada sakit perut tu. Aku dari kecil memang selalu sakit perut. And sekali sakit memang la kena tahan wad. Bila da besar ni Alhamdulillah jarang dah kena tahan, walaupun kadang-kadang doktor nak tahan. Tapi aku kan mulut manis. Kihkihkih.

Aku ni nakal. So kadang-kadang aku buat something yang memudaratkan diri aku balik. Mungkin ini la satu dari ujian Allah untuk aku. As a kaffarah dosa-dosa kecil aku ni. Kan dalam surah Ass-Shuraa, ayat 30 [42:30], Allah berfirman, "And whatever strikes you of disaster, it is for what your hands have earned, but He pardons much."

Jadi bila kita buat sesuatu yang memudaratkan diri, itu la sebabnya kita sakit. And disebabkan itu, Allah ampunkan dosa-dosa kecil kita iaitu dosa-dosa melakukan sesuatu yang memudaratkan diri. Tapi semua tu bergantung pada kesabaran diri juga. If kita sakit, and dalam pada sakit tu kita maki hamun semua benda, kita salahkan takdir, kita salahkan Allah (Nauzubillah minzallik) atas ujian sakit ni, tak ada la makna kaffarah dosa kat situ.

So ladies and gentleman, lepas ni kalo sakit, perbanyakkan sebut nama-nama Allah, okay..?

Istighfar, selawat, tahmid, tahlil, takbir. Semua tu mampu menjadi penguat diri untuk tahan sakit. Believe it. :)

Okay, sila get ready untuk berbuka. Take care of yourself k.



Assalamualaikum and peace be upon all of you.

No comments: