Daisypath Happy Birthday To Me tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Sunday 16 October 2011

Ikan Cencaru @ Jaket Sumbat

assalamualaikum & halu-halu..:)

ok kali ni nak share gambar the making of ikan cencurut cencaru sumbat.. sebenarnye ikan cencaru sumbat ni antara favorite aku tau..

nak buat nye senang je..

mula-mula siapkan inti untuk masukkan dalam ikan tu.. kalo kat kedai selalunya aku tengok orang masukkan sambal belacan je.. tapi tu sebab malas.. yang sebenarnya kalo nak buat intinya, kena ada bahan-bahan nya, iaitu (skema ayat aku ni:P) kelapa parut, serai, cili merah, and bawang besar or bawang merah.. then kita kena potong kecik-kecik la serai, cili and bawang tu supaya senang nak process kan nanti.. lepas tu, tumbuk suma bahan tadi dengan kelapa.. owh, kalo rasa nak moden sikit, bland (guna blander kering) je lah.. senang.. tapi tak best sangat sebab nanti kelapanya jadi halus sangat.. tak berapa nikmat lah nanti.. hihii.. lepas da agak lumat semuanya, gaul kan dengan sikit garam.. secukup rasa la ye.. ada orang buat inti letak sikit asam jawa sekali.. depend la.. sedap gak bila letak asam jawa sikit..:)

ok lepas tu sampai la part ikan pulak..

ikan cencaru ni kalo nak buat masakan ni, tak perlu lah buang kulit(jaket)nya.. then masa nak siang tu, kena potong dari atas ikan ye, bukan dari bawah kat perut tu.. da bertahun aku cuba siang ikan tu kemas-kemas, tapi failed jugak.. so biasanya Emak yang akan siangkan.. huhu.. nak dapatkan potongan yang kemas dari atas ikan tu sesuatu yang sangat susah bagi aku..

ok bila da siap siang, ada baiknya kalo rendam dengan air asam dulu.. tak kira la nak guna asam limau ke, asam jawa ke.. janji ko rendam air asam dulu.. baru la hilang bau hanyir ikan.. biasanya style aku, aku siang ikan dulu, then masa tengah rendam ikan dalam air asam, aku akan siapkan pulak inti sumbatnya.. bila da siap inti, cuci ikan then da boleh garam and kunyitkan ikat tu.. lepas tu sumbat la dengan inti tadi..

lepas da siap sumbat ikan tu, perap dulu ikan tu dalam setengah jam supaya rasa kelapa tu meresap sikit dalam ikan and supaya bila goreng or bakar ikan tu nanti, intinya tak terkeluar dari ikan..

yup, korang boleh pilih samada nak goreng or bakar je ikan ni.. tapi kat rumah aku biasa buat goreng.. sebab nak bakar banyak pulak amik masanya untuk nak hidupkan api bagai suma kan.. huhu..

so lepas da perap dalam setengah jam tu, korang da boleh start menggoreng or bakar.. then siap lah nanti ikan cencaru sumbat korang tu..

jangan tanya either boleh ke tak kalo guna ikan lain.. coz I'm not sure.. tapi dari penilaian aku, memang tak sesuai kalo guna ikan lain sebab ikan lain tak da jaket.. kihkihkih.. tak da la.. bukan apa, kalo ko nak make sure yang inti kat dalam tu masak, mesti la goreng or bakarnya kena lama sikit kan..? kalo ikan yang ko guna tu tak da kulit yang tebal macam jaket ikan cencaru ni, ko agak-agak color ape ikan tu nanti bila korang angkat..? ok jawab sendiri dalam hati..

so kat sini aku share sikit gambar nya ok..:)

~antara bahan utamanya.. haa, nampak tak ikan tu di siang dari atas..?~

~kiri atas : ikan yang da di kunyit and garamkan..
kanan atas : inti yang da siap..
kiri bawah : ikan yang da di sumbat dengan inti and sedang di perap..
kanan bawah : ikan yang dah siap di goreng.. kalo da cukup masak, memang akan hitam kelapa belah luar tu.. tapi serius tak rasa pahit hangit ye.. tak caya cuba la buat dulu..:)


owh lupa pulak.. ini pon resepi yang aku warisi dari Emak.. tapi tak pas lagi sebab failed siang ikan dari atas..! kena kerja keras lepas ni.. aku nak gak ikan yang aku siang tu kemas macam yang Emak buat...

ok, chow dulu... take care, assalamualaikum & peace upon all of you..:D

No comments: