Daisypath Happy Birthday To Me tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Wednesday, 1 June 2011

Girls and Gossip..

assalamualaikum & peace upon all of u..:)

kadang-kadang terasa macam pelik dengan diri sendiri.. tau tak sebenarnya nak bergosip tu bukan senang.. sebab tu la kawan-kawan aq selalu pandang aq dengan ekor mata diorang setiap kali aq join diorang bergosip.. maksud nye disini, apa yang keluar dari mulut aq ni sentiasa tak sesuai untuk bergosip la kowt.. huhu..

tapi, bila aq tengok kat orang lain kan (perempuan lain), most of them walaupun nampak kasar, agak boyish, tapi bila bergosip kat telefon, pergh lebih sejam kowt... dasyat dasyat.. samada diorang yang dasyat sebab ada skill bergosip atau aq yang dasyat sebab tak da skill tu, aq tak pasti la..

tapi lantak la semua tu, aq lagi suka dengan cara idup aq skang.. bukan tak amik tau hal orang, tapi benda tu cukup la untuk renungan aq, and untuk bermain-main dalam kepala nie aja.. bukan untuk di gosip-gosip dengan kawan-kawan..

p/s: kalo nak gosip pasal AKU, please, let me noe.. nak join gak..:P

assalamualaikum & peace upon u..;D

Friday, 27 May 2011

i just wonder.........

assalamualaikum & hello-hello..:D

sound like really in a good mood rite..? of course lah, ari nie dapat khabar lagi ada kawan yang bakal mendirikan rumah tangga.. bakal berginjak ke satu lagi fasa dalam kehidupan di dunia, menyusun satu lagi langkah untuk mendapatkan keredhaan Allah dalam hidup, i really happy for them..

walaupun aq tinggal di kawasan bandar, tapi kawan-kawan aq ramai yang kahwin di usia muda, jangan terkejut kalau aq cakap, masa aq umur 18tahun dulu pon, dah ada 2 orang kawan sebaya aq yang da kawen.. jadi jangan cakap orang kampung je suka kawen muda..

tak kesah berapa pon usia diorang saat mengambil keputusan besar untuk berkahwin, itu bukan lah satu masalah bagi aq.. sebab belum tentu orang yang lebih tua adalah lebih matang kan..? jadi it's not a big deal for me if nak kawen saat masih muda.. banyak jugak benefits nye kawen muda nie.. satu dari nya, yang aq rasa penting jugak la di masa tua nanti, ialah anak..

cuba bayangkan, umur 22 tahun anda melahirkan seorang baby, bila anak tu masuk usia 25 tahun ( average umur orang da abis belajar and start bekerja la), ko baru 47 tahun.. masih muda, lambat lagi nak pencen.. am i rite..? jadi sepanjang anak anda tengah study (means before anak menjangkau usia 25 tahun tu la), anda masih ada pendapatan tetap untuk tampung pelajaran anak anda..

memang la zaman sekarang nie banyak je bantuan kewangan untuk pelajaran, but do u think it enough..? serious cakap weh, zaman skang, memang makin banyak bantuan kewangan untuk study, tapi kuantiti yang diberi tu makin sikit.. kalo setakat 66K sepanjang pengajian kat UTP, tanpa bantuan dari parent, memang makan pasir la anak-anak nanti..

ok, memang la ada duit simpanan zaman muda, EPF, pencen, etc etc.. tapi aq rasa, most us us bukan la target anak sorang je kan.. walaupun berapa anak yang kita mampu dapat, itu semua datang dari rezeki Allah, but for sure kita ada target untuk nak ada anak ramai kan..? at least aq rasa ramai orang target nak ada 3 orang anak... takkan la dari 3 anak tu, sorang je kita nak kasi pelajaran tinggi kan.. for sure kita kalo boleh nak tengok semua anak kita masuk universiti, dapat pelajaran terbaik and tertinggi yang mereka mampu.. kan..? so bajet nye cukup ke dengan duit yang ada..? nak makan lagi, medicine lagi, loan sana sini lagi kalo ada, etc etc lagi.. haa, bajet dalam masa 2 tahun boleh kering tak duit anda suma sekali..? lain la kalo anda ada business.. selagi tak nak pencen, selagi tu la anda bekerja kan..? tak pon kalo anda main saham ke, lain cerita la kan.. haha..

but still, kawen awal pon ada jugak la risiko nya.. but i think we know well rite what is it.. sebab sana sini suma orang akan kasi pandangan yang sama kalo bab kawen awal nie..

apepon ia, suma tu terpulang pada diri kita sendiri.. either kita da ready nak pikul amanat besar ni atau belom.. ingat senang ke nak pikul tanggungjawab sebagai seorang suami, pemimpin... nak jadi isteri tu pon bukan keje remeh temeh tau.. seorang isteri tu, walaupun 1 perbuatan dia yang kita rasakan remeh, boleh memberi 1000 pahala, and 1 perbuatan yang remeh jugak mampu menggundang dosa jugak.. haa, bajet senang..?

jadi, disebabkan segala macam pro & cont yang ada, aq masih mencari cari diri aq sendiri.. bila agaknya waktu yang aq betul-betul ready untuk bergelar seorang isteri agaknye..? kadang-kadang, walaupun dari segi naluri, kita memang da ready, tapi persekitaran kita..? kena amik kira juga.. dan disebabkan itu la, aq sentiasa terpaksa lari dari target awal untuk kahwen muda..

kalo dulu aq target menjelang usia 24tahun, aq tengah dalam proses menjadi seorang ibu, but now, aq kena rancang semula umur berapa nak kawen.. sebab bila umur masuk 22tahun, aq baru memulakan langkah sebagai pelajar engineering.. ada 4 tahun untuk habiskan study..

and aq tak sanggup nak pertaruhkan rumah tangga and cita-cita sekali gus.. jadi, satu darinya harus dikorbankan dahulu.. bila di kira-kira, menamatkan pengajian di penghujung usia 25 tahun, aq masih ada masa untuk merancang rumah tangga di hujung pengajian atau di awal alam pekerjaan kan, jadi lets focus on study dulu buat masa ni.. biar terbalas segala jerih maung Emak dulu, baru pikir diri sendiri..:)

after all, just like lecturer aq cakap dulu, untuk seorang wanita yang berpelajaran and berkerjaya, berkahwin di usia lewat 20-an masih normal lagi zaman sekarang nie.. but seriously, aq tetap ada sedikit kecewa la sebab aq terpaksa memilih untuk berkahwin di usia lewat 20-an.. after all, walaupun aq cakap macam nie, semua hal jodoh, idup, mati ni kerja dan kuasa Allah SWT.. ini hanya ape yang aq jangka, setakat menggunakan perspektif aq saat ini.. mungkin esok lusa, segalanya berubah.. kita semua tak tau..:)

apepun, congratulations buat semua kawan-kawan aq yang dah dan akan berkahwin, yang dah dan akan menimang cahaya mata..:)

till next post, assalamualaikum and peace upon all of u..=)

Tuesday, 3 May 2011

kepastian yang takkan menghianati

assalamualaikum & salam sejahtera..

sedar tak, dari azali lagi, ada banyk benda dan perkara yang sudah Allah tetapkan untuk kita, dan kita tak akan punya sebarang hak untuk menolak dari perkara itu berlaku.. itu la qada' Allah..

masa darjah 2, Ustaz Nor yang ajar aq Pendidikan Islam.. beliau lah orang pertama yang ternagkan secara jelas makna qada' pada kami masa itu.. dan bagi aq, masa tu la abru aq paham kenapa bila sesuatu berlaku, orang mesti ckp, itu la qada' n qadar yg Allah da tetapkan untuk kita.. tambah Ustaz lagi, qada' itu sudah Allah tetapkan waktu kita masih roh lagi, dan qadar pulak di tetapkan seiring dengan ape yang berlaku sesuai dengan timbangan terhadap perkara sebelumnya.. masa tu agak susah la aq nak paham ayat berbelit-belit tu.. so ustaz kasi example.. contoh qada' ialah aq akan menjadi anak kepada siapa di dunia ini, aq akan lahir bila, aq akan berkahwin bila, aq akan mati bila, etc... qadar lak masa tu ustaz kasi contoh tentang exam.. (sebab masa tu da nak dekat midterm exam).. ustaz cakap, bila nak exam kamu semua berusaha kan, dan selepas itu keluar lah result nya.. result tu la qadar yg Allah da tetapkan buat kamu.. (tetibe ada duster terbang.. hihi.. ustaz memang menggunakan duster sebagai senjata untuk stop kan student yang bersembang or tido masa die mengajar)

sebab tu lah, setiap seorang dari kita dah ada qada' nya yang sudah Allah susunkan khas untuk diri kita ni.. tapi kite sendiri pon tak tau ape kesudahan kita, cuma Allah je yang tau..

kita tak mampu nak membantah ketetapan tu, tapi kita perlu berusaha mempersiapkan diri untuk semua ketetapan tu.. lebih-lebih lagi isu kematian..

mati itu pasti, semua orang tau, semua orang paham, semua orang tak mampu nak elak.. tapi yang kita tak tau, tak paham, tak mampu elak ialah bila, macam mana, dan cara kematian tu akan datang pada kita.. BUT WE STILL CAN DO SOMETHING!

cukupkan amalan, cukupkan bekalan dan cukupkan kekuatan hati.. kita tak tau kematian akan datang bila, dan akan menjemput siapa.. mungkin sekejap lagi kita akan mati, dan ape persiapan kita..? blogging..?

mungkin sekejap lagi orang yang kita kasihi mati, dan ape yang kita ada untuk beliau..? ratapan tangisan yang meyeksa nya..?

rasanya kita kena mula belajar sesuau skang.. urm, mungkin lebih tepat lagi andai aq katakan AKU perlu belajar sesuatu skang..

betol, semua orang hari-hari dengar orang cakap, kita kena persiapkan diri kita untuk kematian, sebab tak tau bila masa nya kita akan di jemput.. jadi beramal dan beribadah la umpama ini hari terakhir kita kan.. tapi jujur cakap la, aq sendiri pon asyik buat ibadah cukup-cukup je setiap hari... itu pon, cukup-cukup tu di pandangan mata aq.. di pandangan Allah, aq tak pasti.. Dia terima atau tidak segala ibadah aq, kita semua pon tak pasti kan..? same goes to all of u..

then datang pulak pasal kematian insang yang di kasihi, kita cukup ke ilmu di dada untuk membantu..? maksud aq, kita betul-betul ingat ke cara nak mandikan jenazah, khafan kan jenazah, solatkan jenazah, etc etc..? setakap buat tah berapa kali je seumur idup, itu pun masa PAFA kat zaman sekolah dulu, ko bajet cukup untuk di gunakan masa keadaan tu tibe..? tanpa dijangka-jangka..?

katakan lah andai sekejap lagi, ada di antara keluarga kau meninggal dunia, dan ko belum ready untuk tu, bajet sempat ke nak capai buku panduan pengurusan jenazah before ko nak membantu menguruskan jenazah tu..? memang tak sempat lah! even kalo ko memang da ada ilmu tu kat dalam kepala pon, belum tentu ko mampu nak perform sebab terkejut, terkedu, termangu atas kejadian tak terduga ini kan..?

ape lagi la kalo memang tak prepare semua ni.. lagi rasa ralat.. untuk kali terakhir nak berbakti kepada si mati tu pun tak mampu sebab tak ada ilmu..

jadi, ape kata mulai sekarang, kite sama-sama tambahkan ilmu dan tambahkan ibadah dalam diri kita.. bukan saja untuk bekalan mati nanti, tapi jugak untuk memberi penghormatan terakhir buat mereka yang sudah pergi.. at least boleh menjadi peringatan kat kite tentang saat kita pulak nanti..

dan satu lagi, semakin bertambah angka usia kita, semakin dekat la kita dengna hari kematian kita..! semoga kita semua sempat mengumpul bekalan dan sempat bertaubat.. sungguh, itu yang paling aq takuti.. takut andai mati sampai dahulu sebelum sempat aq bersedia.. semoga Allah panjang kan usia kita lagi..

assalamualaikum & take care

Sunday, 24 April 2011

SRMUTP website launching dan burung terkukur serta 'LIKE' annoying me

assalamualaikum & salam sejahtera..:)

actually, malam jumaat lepas ada launching website SRMUTP (Sekretariat Rakan Muda UTP).. since aq nie sebahagian dari committee, so aq kena la pergi sekali kan.. (siap kena jadi usher tak bekerja pulak) then masa VIP kasi ucapan, (I'm not sure how to spell his name actually, forgive me) beliau ada sebut pasal 1 fakta (mungkin la fakta, tak pasti la saya) that setiap pengambilan pelajar baru, lebih kurang 12ribu orang apply nak masuk sini.. and from that 12thousand, only 2000 je yang akan tersenarai dalam short listed.. then from that 2000, only 400 students are eligible to study here..

seriously aq terus teringat cerita "3Idiots" yang aq tengok kat astro bulan 12 tahun lepas.. masa 1st assembly new students kat kolej tu dengan pengetua mereka, pengetua dia ada cerita pasal burung terkukur, which is burung yg aq sangat suka.. tak tau nape aq suka pasal burung tu.. tapi yang pasti aq suka.. ouh, back to the story, pengetua tu cakap, burung terukur ni tak pernah ada sarang.. die akan tinggalkan telur die kat sarang burung lain, bersama-sama dengan telur burung yang memang da ada kat dalam sarang tu.. by the time telur terkukur tu menetas, die akan terus jadi killer! die akan tolak telur burung lain yang ada dalam sarang tu jatuh ke luar dan pecah.. tak sempat menetas.. dia da bunuh satu impian untuk hidup.. same goes to all the students yang masuk dalam kolej tu.. dari berpuluh ribu application untuk belajar di sana, just diorang saja yang diterima, and the rest suma nya di tolak keluar.. dibunuh impian mereka untuk menjadi graduan dari kolej tu..


quite similar kan situasi nya..? dari 12ribu yang apply, akhirnya juz kami je yang berjaya ada di sini, meaning that lebih 11ribu lagi insan lain da rasa kecewa da sebab tak dapat mengejar impian mereka di sini... and aq lak..? keep asking why I'm here, why itu why ini, why why why.. really shit rasa macam aq tak reti bersyukur!

since that night, aq mula berfikir pasal hal ni.. orang lain beriya nak masuk sini, and me..? da dapat peluang masuk sini, tapi keep asking why.. rasanya lebih baik aq belajar betol-betol and make sure kesempatan yang aq dapat untuk berada di sini akan aq gunakan dengan betul, at least berbaloi la kan bila aq keluar dari sini dengan segulung ijazah.. sure la aq tak membazir tempat yang ada ni.. sebab kalo aq membazir tempat ni, da la orang lain yang nak masuk aq da tutup jalan mereka, then suddenly aq belah.. perghh, jahatnye aq..!

so starting now, aq akan cuba tanam dalam kepala otak aq ni yang aq patut hargai peluang yang aq ada skang.. sebab kat lua sana masih ramai orang yang berharap untuk berada di tempat aq..


***************new story after this okay..:)***************


okay, aq percaya yang mostly kite semua ada FB (facebook a.k.a. muka buku), or kalo tak da tu pon, at least pernah ada.. jangan nak gebang lah ngan aq k..

so aq nak cerita sikit pasal FB nie.. no no no, i won't talk about how to use the application on that so-call FB.. ape yang aq nak cerita ialak pasal button 'LIKE' kat FB itu.. ish, biaq betoi ang tak pernah tau ada button 'LIKE' nieh.. mungkin ang tak ingat nama jer kot.. takpe takpe, toksah nak kelahi lah ye, aq kasi korang pixa button 'LIKE' nie terus, senang korang tak argue dah..
haa, ini la 'LIKE' button yang aq dok habaq tuh... tau ape function 'LIKE' button ni sebenarnye..? sebenarnye ia sebagai simbol yang ko bersetuju dengan any post or comment yang ada tu, sebagai simbol yang ayat orang tu power, sebagai simbol yang isi post or comment tu bernas di minda ko.. haaa, itu la antara function utama nya..

TAPI, ada la segelintir FB users nowadays yang jadikan 'LIKE' button nie sebagai hobi untuk exercise jari-jari runcing mereka tu.. asal orang post something je, die asyik la tekan'LIKE' button tu, then die bukak page orang, die 'LIKE' semua comment and post insan malang tersebut.. wut the hell bro..?? bajet la, macam la ko baca pon suma comment tu yg ko gatal sangat dok 'LIKE'2 sana sini tu..? kerat jari la kalo ko like tu semua sebaab ko baca.. memang tak logik la ko like 20comment + 5 post dalam masa tak sampai 1 minit sebab ko baca comment n post tu and ko sukak, or ko agree wif that fuller bahasa mereka sangat indah, or idea mereka sangat bernas kalah beras keluaran bernas tu kan.. 

come on la guys, tau tak bila ko keep 'LIKE' sana sini tu, ko da kasi aq rasa 2 benda..: satu aq rasa ko nie annoying sangat.. tak pedulik la alasan ko yang ko cuma buat macam tu kat orang yang ko rapat je ke ape ke semata-mata supaya mereka merasa macam femes kejap.. aq tak perlukan perasaan femes tu la bro.. aq senang dgn cara aq yang macam nie.. biar la org yang nak 'LIKE' tu sebab die memang agree or suka ngan post or comment tu.. tak yah la nak gedikz sangat tekan tekan lak kan.. okay, keduanya aq rasa ANDA BATAK 'LIKE' BUTTON.. thats all.. batak sangat ngan 'LIKE' button tu sampai asyik nak tekan je benda tu.. agaknya kalo satu comment or satu post ko boleh 'LIKE' 10ribu kali pon, sure ko sanggup tekan kan..??

issh, budak-budak pon tak buat perangai pelik macam tu tau tak.. pelik-pelik la manusia skang.. so tolong la ye.. jangan buat aq rasa korang tu annoying sangat.. kang aq remove baru ko tau..!

ok dah, aq nak study fluid mechanics nie.. saje nak kasi fluid mechanics tu jatuh cinta dengan aq.. satu sem aq cuba tackle die, sampai skang tak dapat-dapat lagi.. jual mahal betol ko ye fluid mechanics!

till next post, assalamualaikum and peace upon to you..:)

Wednesday, 1 December 2010

pelangi itu

assalamualaikum & salam sejahtera

aku ingin sekali mengejar pelangi,
kerana ada yang berkata,
di kaki pelangi terdapat harta..

bagiku,
harta yang dimaksudkan bukanlah harta dunia,
tetapi harta untuk hati ini...

aku sentiasa cuba mengejarnya,
namun mengapa,
semakin cuba aku dekati,
semakin jauh ia pergi..
adakah kerana aku tak layak untuk mendekatinya,
atau ia tak mungkin ku miliki..?

mungkinkah ada pelangi lain yang bisa ku kejar,
atau mungkin yang akan mengejarku..?

aku masih lagi di sini,
berbolak balik menghitung kemungkinan itu,
sedangkan pelangi itu masih dihadapan mata dan hanya menanti saat ia hilang,
tanpa mampu aku menyentuhnya..

assalamualaikum & papai..

Tuesday, 23 November 2010

TAK BERNILAI

assalamualaikum & salam sejahtera..

dulu kita pernah berjanji,
bintang yang terang akan sentiasa menemani malam kita,
sebagai tanda kita saling mengingati dan merindui..

tapi kini bintang itu telah hilang..
yang tinggal hanyalah langit yang hitam pekat,
tanpa tanda tanda bintang kita akan muncul semula..

dulu kita pernah berikhrar,
matahari akan terus memanaskan hubungan kita,
sebagai tanda kekuatan kita..

namun selaput mendung telah menutup matahari kita,
dan tiada tanda untuk berlalu darinya..

saat aku berjalan dalam hujan,
engkau datang memayungiku,
lalu menyeka air mata yang turun di pipi bersama air hujan,
dan engkau mengatakan bahawa kau takkan
membiarkan aku berjalan di bawah hujan kesedihan seperti mereka..

namun kini,
engkau meninggalkan aku di bawah hujan lebat tanpa belas kasihan..

selama ini aku menyangkakan yang engkau adalah berbeza,
tetapi hakikatnya engkau hanyalah seperti mereka...!



p/s 1: bila die menangisi pengakhiran kisah cinta mereka, aku hanya mampu memberi kata kata semangat agar    
         dia tabah & redha diatas perpisahan itu.. adat la dalam mencari cinta sejati kan..?

      2: tak kesah la kalo ingin bercinta.. tapi pandai pandailah memanipulasikannya ke arah yang terbaik.. 
          orang kata cinta itu pembakar semangat..

assalamualaikum & papai..

Sunday, 4 July 2010

last touch

assalamualaikum & salam sejahtera..

aktiviti terakhir di dapur emak adalah
membuat ROTI JALA PANDANG!!

warghh.. so long never do it..
last sekali aq tirai roti jala masa umor aq 14 tahun kalo tak silap..
mula mula aq bajet mak yg nak wat..
khas utk anak nye yg bakal blah balik ke KB semula...
sekali mak jerit suruh turun da..
aq ingat mak suruh turun makan..
rupanye suruh turun tolong wat roti jala..
wahahahahha..
meleset terus sangkaan daku..
[mak, kenapakah dikau takmau manjakan anakmu yg gedik ini disaat daku memerlukan kemanjaanmu..? ngeh ngeh ngeh..]

okeh, mula mula mak yg siapkan segala kelengkapan and kuah and tepung..

1st benda yg mak wat adalah kuah manis durian...
biasanye roti jala orang makan dgn kuah manis or kari or gulai la kan..
since orang kat umah da lama tak makan kuah manis,
mak pon wat la kuah manis..
teruja lak aq coz da lama tak makan kuah manis mak..
(walaupon sebenarnye aq lagi suka makan roti jala ngan kuah kari)
haa, nieh la kuah manis durian mak..:)

[ isi durian yang da dibuang bijinya ]


[ kuah manis durian yg sedang di masak ]


[ kuah manis durian sedia di makan ]


haa, abis je mak masak kuah manis durian,
mak pon siapkan tepung roti jala,
dan aq pon ready utk nak menirai roti jala tu..
cuak gila dalam atiey bila nak kena tirai..
coz da lama benar tak tirai roti jala tu..
tah ada lagi ke tak ke skill menirai aq nieh..
tapi nak cakap kat mak yg aq tak sure ley ke tak tirai roti jala nie tak sampai atiey la pulak..
kang mak ingat ilmu turun temurun die nie tak lekat dalam sanubari aq la pulak..
ekeekeke..
so diam diam dan buat je la labu..
tembak aje..
hahaha

[ nie la tepung yg da siap dibancuh oleh my mom ]


[ tepung yg da selamat di tiraikan ]

haa, akhirnye...
baru aq tau yg segala ilmu turun temurun mak masih segar bugar dalam ingatan aq..
dengan penuh kejayaan aq mampu abiskan semua tepung yg mak bancuh tu..
ada la dalam sekilo setengah mak bancuh..
banyak wohhh..

[ roti jala yg da siap, thanx to my sis yg sangat rajin tolong gulungkan roti jala nieh ]


[ nieh la die roti jala pandan resepi mama ku.. ]
okeh, nieh la pengeluar resepi nye..
hehehe..
penting tuh perkenalkan tuan punye resepi..


okeh, lain kali bila cuti lagi,
aq akan pastikan mak wat popia basah pulak..
rindu gila nak makan popia basah emak..
nak nak time bulan pose..
wahhh..
superb abis la time berbuka tu kalo dapat sental popia basah emak..
wink wink wink..

p/s: mee udang yg aq blaja buat masa cuti baru nieh pon aq ada amik pic nye jugak.. hahaha

assalamualaikum & papai..

Thursday, 3 June 2010

tadau ka'amatan ~ perayaan unik ~

assalamualaikum & salam sejahtera..

da banyak hari nak post entry nie..
tapi lom ada masa nak menaip..

ok... korang suma kalo betul ambil tau pasal budaya di malaysia,
sure gak la korang tau kat sabah ada satu perayaan unik,
yg di panggil TADAU KA'AMATAN kan..????

aq da lama sangat berminat nak tau pasal pesta nie..
dan aq berharap sesangat dapat peluang rasa suasana sambutan nye..
ok, lets share our knowledge bout this festival..

  1. tadau ka'amatan nie bermaksud PESTA MENUAI.
  2. pesta nie disambut oleh kaum kadazan dusun ( kaum majoriti di sabah) sebagai meraikan tuaian yg baik, banyak.. tapi kaum kaum lain pon sambut jugak la..
  3. pesta nie biasanya di sambut setiap penghujung bulan mei (30 & 31 haribulan)..
  4. kaum kadazan dusun percaya bahawa terdapat 'semangat padi' iaitu KINOINGAN yg di kenali sbg BAMBAAZON disembah sbg pencipta dan berkuasa sumber kepada kewujudan..
  5. antara aktiviti wajib yang mesti ada semasa pesta nie ialah UNDUK NGADAU (ratu cantik), TARIAN SUMAZAU [rindu lak nak menari sumazau nie..hehe] dan BOBOHIZAN ( ketua pendita)

haa, amacam..?? bez kan budaya diorang..
walaupon sekarang pesta nie cuma la satu dari sambutan perayaan je (tak macam zaman dulu kala), tapi kemeriahan nye tetap unik.. menarik tertarik tadau ka'amatan memang da boom....
hihi.. terlebih pulak..

okeh, ini pakaian tradisional kadazan dusun:
~ chantek kan pakaian diorg.. unik..~

okeh, kaum kadazan dusun nie di katakan berasal dari taiwan ( tempat asal usul orang austronesia).. no wonder la diorang nie nampak cam orang cina (kalo masih lom mix la kan).. kulit putih, mata sepet sket ( tapi chomey...i like..), rambut straight..

satu lagi, kaum kadazan dusun nie sebenarnye adalah hasil kombinasi 40 suku dusun dan kadazan.. antara yang popular nye ialah KEDAYAN, LINGKABAU, LUNDAYEH, MURUT, NGABAI, SUNGAI dan BISAYA..
opss, mungkin aq je la yang rasa suku nie familiar.. korang aq tak sure lak..

haa, disebabkan aq sukakkkkkkk sangat sama lagu SAYANG KINABALU,
maka aq selitkan lirik lagu nie okeh..??

~Sayang Kinabalu ~

TINGGI TINGGI GUNUNG KINABALU
TINGGI LAGI SAYANG SAMA KAMU
BIRU BIRU HUJUNG KINABALU
TENGOK DARI JAUH HATI SAYA RINDU

KINABALU DEKAT DI KUNDASANG
BANYAK SAYUR BULIH PILIH PILIH
APA GUNA PERGI LUAR NEGERI
NAIK KINABALU HATI SAYA RINDU

SUMANDAK SUMANDAK PUN RAMAI MENUNGGU
MENARI NARI LENGGANG SUMAYAU
SEKALI MELIHAT MELEPAK KULITNYA
SAYANG JATUH CINTA

SAYANG SAYANG SAYA KINABALU
KAAMANTAN PESTA BULAN LIMA
SAYANG SAYANG KITA PERGI TAMU
JALAN TAMPARULI HATI SAYA RINDU

haaa.. amacam..? reti nyanyi tak..??
haha.. tariannye pon bez.. hihi..
ok lah, walaupon agak terlewat sikit,
tapi aq nak ucapkan
KOPIVOSIAN TADAU KA'AMATAN (selamat hari menuai)
buat semua kawan kawan kadazan dusun aq ye..:)

p/s: kalo ada yang tersilap tu, arap di maaf kan la ye.. al-maklum la, aq nie bukan orang sabah.. sedara mara sabah pon tak ada.. so tak dapat nak di buat rujukan lelebih.. ape pon, memang unik kan tadau ka'amatan nie.. ok, ada masa nanti aq nak story lak pasal adat perpatih di negeri sembilan.. satu lagi warisan menarik yang ada di malaysia..:)

assalamualaikum & papai..

Tuesday, 18 May 2010

KLANG BANDAR DIRAJA ~ PERMAI DAN INDAH ~

assalamulaikum & salam sejahtera..

aq kan orang klang..
so menjadi tanggungjawab aq la nak cite pasal klang niey kan..
ok, klang nie, ada banyak gilak bangunan yang menarik..
yeah, aq memang ley puji kecantikan dan keunikan nye..
tak ley dakwa dakwi nafi lagi..

contohnye masjid DiRaja Sultan Sulaiman...
memang lawa, memang cantek..
Masjid DiRaja - Sultan Sulaiman Klang

kalo anda semua menggunakan federal highway dari arah kl ke klang,
nak tau da sampai klang ke belum,
anda mesti jumpa keris dulu..
KERIS!!
takda keris, maknenye wrong way ok...!! (tapi tu kalo lalu ikut federal la)
tugu keris nie cuma ada kat KLANG sahaja ok!!!
tak dapat kat tempat len punyer..!!
Tugu Keris Klang

nak cite lagi segala macam keunikan klang nie, memang tak tido la korang nak baca..

tapi yang paling uniknye kat klang nie adalah
SI LEMBAGA HITAM BERKAKI DUA BERSAYAP SEPASANG!!
haaaa, tu la burung gagak namanye..
kat sini memang banyak burung gagak..
dari zaman klang nie memang indah dan permai,
sampai la ke zaman skang yang mana
klang nie indah & permai hanya di dalam memori dulu kala sahaja..

siap ada pertandingan menembak gagak lagi kat sini..
sekor bangkai ada la dalam 2 hingga 3 ringgit sekor..
kat tempat len ada ke..???
special kan..??
so kepada pemburu pemburu yang suka menembak,
sila datang ke klang dan lakukan lah hobi anda..

skang gagak da kurang la sikit berbanding dulu..
kalo dulu, (time aq skolah rendah)
asal senja je,
kat hospital klang tu kuat gila bunyi gagak!!
memang memekak abis la..
da la orang tengah sakit..
bertambah sakit lak mental dengar bunyi gagak yang tak brape nak merdu tu..

satu lagi masalah kat klang nie,
SAMPAH..
klang indah dan permai tu aq da dengar, baca dan jumpa sejak aq pandai membaca lagi ( sejak aq masuk darjah 1)..
mase kat skolah dulu,
ada la satu hari,
cikgu bagi tajuk karangan,
'KLANG INDAH DAN PERMAI'

aq langsung takda idea nak tulis pasal tajuk tu..
sebab aq tengok klang nie tak indah pon..
kalo da tak indah, cam ne nak permai..??
pas tu aq tanye la kat cikgu,
"cikgu, kat mana sy nak nampak indah klang nie..? banyak sampah je.."

cikgu tu gelak sambil cakap, tu cuma cogan kata..
lagi la aq pelik..
pas tu aq langsung tak hantar karangan tu..
sebab aq tak da idea..
cikgu pon marah la..
tp aq senyum jer kat cikgu tu..
ye la, da wat salah kan..
haha..

ok ok, balik pada indah dan permai tu..
aq ada 2 hipotesis kenapa ada tag line 'KLANG INDAH DAN PERMAI' tu..
1st) dulu klang memang indah.. sekaligus keindahan tu melahirkan keharmonian n permai di pandangan n hati rakyat..
tapi sekarang...??
kite rakyat klang la yang punye angkara sampai jadi cam sekarang nie..

2nd) kerajaan sengaja bagi tag line tu kat klang dengan harapan rakyat akan sedar tentang tanggungjawab kita suma supaya jaga klang nie agar sentiasa indah dan permai..
tapi kita lak cam tak reti-reti bahasa lak kan..
sia-sia je usaha kerajaan..

aq penah bawa sorang kawan dari sabah datang ke klang..
masa tu kami guna kenderaan awam (bas) je untuk datang ke klang sekaligus datang umah aq..
masa die turun je dari bas kat terminal klang utara tu,
die terkejut gila tengok keadaan klang nie..
aq perasan die nampak pelik..
tapi aq diam je..
pas tu kitorang tunggu pulak bas untuk balik ke umah aq..
masuk dalam bas,
die asyik betol memandang ke luar tingkap..
pas tu, turun je dari bas,
die start tanye aq soalan cepu gangsa...
"KENAPA KLANG NIE KOTOR??"
aq pon jawab la sambil berseloroh,
"ORANG KLANG SANGAT CINTAKAN ALAM SEKITAR"

tapi jauh kat dasar atiey aq,
terasa amat la malu bila orang luar tanye cam tu..
sedih siot..
kenapa la orang klang tak mau bukak mata untuk pandang kiri, kanan, depan blakang..
tengok ape yang ada kat sekeliling kite nie..
jangan sampai 1 hari nanti kerajaan label klang sebagai BANDAR SAMPAH atau
BANDAR GAGAK HITAM atau
BANDAR KOTOR!!

sama sama la jage bandar kite nie..
tak kan kite nak idup disekeliling sampah sarap je kan..
sebab tu la kite slalu sakit..
kalo kite tak barubah, cam ne klang nak bersih..??
setakat arap kat MPK (majlis perbandaran klang yer),
tapi kite sendiri tak da kesedaran,
memang tak kan jalan la..

LU PIKIR LA SENDIRI!!!!

p/s: masa zaman sekolah dulu aq pernah la gak buang sampah tepi pagar.. tapi pas tu aq rasa bersalah lak.. esoknye aq g cari sampah tu n buang die dalam tong sampah.. mungkin ada orang yang nampak ingat aq nie da mereng.. hahaha

assalamualaikum & papai..

Sunday, 16 May 2010

manusia

assalamualaikum & salam sejahtera..

kadang kadang aq tak paham dengan manusia nie..
bila tak da kawan,
merungut kata idup sunyi, idup kosong..
tp bila Allah kurniakan kawan, teman, sahabat di sisi,
langsung tak hargai segala perit maung yang da dihadapi bersama..
senang sangat lupakan susah senang bersama..
yang ada dalam atiey hanyalah perasaan marah, benci..

ape suma tu..???

p/s: posting nie ditujukan utk diri aq sendiri..!!!

assalamualaikum & papai..

Friday, 7 May 2010

21st BIRTHDAY


assalamualaikum & salam sejahtera..

tadi...
aq ikut ro0mates aq g antar sorang ro0mate aq, Husna ke stesen bas..
wah wah wah.. die da on daway balik umah da..
bez nye..

masa peluk die tadi,
air mata aq da bertakung da..
tp ego punye pasal,
relex jerk aq ilangkan air mata tu..
nasib member member aq yg len tak perasan..

ye la, tipu la kn kalo aq kate aq tak sayang ro0mate aq tu..
walaupon sejak awal tahun nie friendship kitorg nie d landa tsunami,
tp aq tetap sayang die..
cuma tah la..
mungkin masalah yg blaku start dari aq kowt,
so aq jadi fobia nak dekat ngan die da..
takut kang aq wat die makan atiey lagi lak..

but, ape yg da blaku, telah pon blaku..
tak da pape yang mampu aq kesal kan..
sebab suma tu tak kan mampu ubah ape ape..

one more thing that i really wanna share is,
AKU BETOL BETOL FRUST SEBAB TAK DAPAT GI JALAN JALAN DI HARI LAST USIA 20TAHUN AQ!!!!
ye la... sal..?? tak caya ke aq da masuk 21..??
walaupon berat aq nak ngaku (sebab aq sentiasa rasa umo aq baru 2 tahun),
tp tu la hakikat nye.. huhuhu..

di ari pertama befday aq pon aq tak kan dapat g memana..
sebab aq sibuk nak study utk paper statistic aq yg da wat date ngan aq 8 may nie..
so terpaksa la aq redha jerk..

dari zaman tadika,
sekolah rendah,
sekolah menengah,
IPT,
mesti tym befday aq kena dating ngan buku buku..
sadis teramat la sadis..
haha..
niway, epi befday to myself..:)

insan tersayang aq tadi kol aq sampai sejam lebih..
da lama tol kitorg tak bercakap kat phone lelama cam nie..
sebabnye die skang keje kat vietnam..
dan aq pulak study kat kelantan nie haa..

masa kol tu,
die ada nyanyi 1 lagu ciptaan die sendiri..
aq suka part korus die..
sebab bunyi gitar tu memang bez sesangat..
ada bakat cipta lagu jugak rupanye die nie..
tak tau lak aq selama nie..
aq ingat die setakat pandai petik gitar dan nyanyi lagu spider jerk..
hahahahaha....

pas tu benda benda len tak ley cite la..
private n confidential..
lalalala..

ape pon, aq teramat bersyukur ke hadrat Ilahi,
kerana beri aq kesempatan utk idup selama 21 tahun nie..
alhamdulillah..:)

p/s: bila la befday aq nak jatuh pada ari raya lagi ek..??

assalamualaikum & papai..

Wednesday, 5 May 2010

family comes first

assalamualaikum & salam sejahtera..

aq bersyukur..
teramat bersyukur..
walau ramai insan yg datang & pergi dalam idup aq..
walau ramai yg hanya menyinggah dalam hayat aq..
tp ada jugak yg sentiasa setia bersama aq..
tak kira masa..
tak kira tempat..
tak kira keadaan..
walaupun tengah busy..
atau ada jauh dari diri aq..
atau sedang menghadapi kemelut..
mereka tetap sentiasa bersama aq..
tetap memberi sokongan..
dorongan..
bantuan dari semua segi..
baik wang ringgit, keringat, mahupun sokongan moral..

betapa bertuahnye aq..
memiliki keluarga yg besar ini..
walaupon kadang kala,
ada masa & ketika tertentu,
berlaku pergolakan di antara kami..
namun,
tidak pernah sekali pon,
kami berpaling dari satu sama lain..

p/s: aq sangatsangatsangat cinta & sayangkan family aq..:)

assalamualaikum & papai..

Friday, 23 April 2010

"Love has no other desire but to fulfill itself. To melt and be like a running brook that sings its melody to the night. To wake at dawn with a winged heart and give thanks for another day of loving."


"Relationships are like glass. Sometimes it is better to leave them broken than try to hurt yourself putting it back together.."


Sunday, 11 April 2010

aurat daripada perspektif fizik

assalamualaikum..

Dalam satu perbincangan, seorang siswi menceritakan masalah yang dihadapi berhubung dengan cara pemakaian. Masalah bermula apabila berhadapan dengan persepsi keluarga dan rakan-rakan setelah berubah daripada wanita yang berpakaian “liberal” kepada wanita yang menutup aurat sepenuhnya seperti yang disarankan oleh Islam. Pandangan serong terhadap pemakaian tudung labuh dan jubah menyebabkan siswi tersebut berasa tersisih bukan sahaja terhadap pandangan masyarakat umum, tetapi pandangan siswi-siswi yang bergiat dalam program berunsurkan dakwah. Penerimaan terhadap perubahan berlaku agak sukar akibat sikap double-standard dan kronisme yang diamalkan. Disebabkan mereka telah mendapat tarbiyah sekian lama dan menganggap diri adalah terbaik, agak payah untuk menerima orang yang baru mengenal erti tarbiyah yang sebenar. Apatah lagi berhadapan dengan ibu yang tidak memahami sehinggakan si ibu menyuruh siswi tersebut kembali kepada pakaian lama.

Penyelesaian

Bercakap tentang perubahan, ia bukanlah satu perkara yang mudah semudah mengalihkan sebatang pen daripada satu meja ke meja yang lain. Apatah lagi berubah daripada segi pemakaian yang melibatkan persepsi masyarakat sekeliling terhadap personaliti baru yang ingin dibentuk. Adalah penting adanya pemahaman terhadap matlamat perubahan dan pengorbanan yang tinggi agar terus istiqamah dengan perubahan.

Apa yang dilakukan oleh siswi tersebut adalah hijrah kepada kebaikan dan memerlukan ketahanan mental dan mujahadah yang tinggi. Dalam satu perubahan, sokongan daripada segi spiritual, emosi dan mental diperlukan bukan sahaja dengan berharap kepada Tuhan, tetapi juga dari masyarakat sekeliling khususnya mereka yang faham tentang Islam. Meskipun siswi tersebut baru mengenal erti tarbiyah dan mula bergiat dalam program berunsurkan dakwah, rakan-rakan dalam organisasi dakwah haruslah faham dan tidak memandang diri sebagai individu yang bertaraf tinggi sehingga tidak layak berdamping dengan mereka yang baru menerima hidayah.

Muslimat

Di sini, pentingnya pemahaman tentang konsep inverse response (respon songsang ~ rujuk Pemikiran Sistemik) dalam kehidupan seharian. Setiap sesuatu yang bersifat drastik memerlukan daya yang tinggi untuk diterima dan konsep bersabar terhadap time delay (masa lengah yang diperlukan sebelum satu sistem berfungsi) diperlukan. Sesuatu perubahan memerlukan visi yang jelas berdasarkan ilmu wahyu agar kekuatan diperoleh walaupun keadaan sekitar sukar menerima. Bagaikan susu yang sebelumnya bercampur dengan najis, kuman, urea dan darah di dalam sistem badan seekor lembu akhirnya keluar sebagai susu yang suci yang mendatangkan kebaikan kepada peminumnya. Dapat disimpulkan bahawa bagaimana sukarnya susu itu keluar daripada badan seekor lembu melalui proses perahan untuk bebas daripada unsur-unsur negatif, begitulah sukarnya sesuatu perubahan untuk dilaksanakan.

Persekitaran memerlukan masa untuk menerima sesuatu kelainan. Adalah penting pemahaman tentang aurat kerana ia melibatkan penjagaan penglihatan yang berkaitan secara langsung dengan hati dan fikiran yang dipengaruhi oleh nafsu dan syaitan. Aurat yang dimaksudkan bukan sahaja terhadap kaum wanita, tetapi juga kepada kaum lelaki di mana sesetengahnya yang kurang sensitif menganggap aurat lelaki tidak berapa penting sehingga memakai seluar yang menampakkan lutut ketika bersukan. Bagi seorang wanita, aurat adalah perkara yang sangat besar dan skop aurat adalah lebih luas pada tubuh mereka berbanding lelaki. Manakala dalam institusi kekeluargaan pula, ibu bapa memainkan peranan penting terhadap pentarbiyahan setiap anak. Bahkan, mereka juga perlu ditarbiyah dan diberi peringatan agar tidak alpa akan arus dunia semasa yang membawa kepada kebatilan.

Haba Pendam Tentu dan Konsep Aurat

Dalam Fizik, konsep ketahanan mental, emosi dan spiritual ditekankan dalam bab haba pendam tentu dan berhubungkait dengan penjagaan aurat. Jika dikaji tentang formula yang digunakan:

J = mc x tetha

J ialah haba pendam tentu: Kuantiti haba yang boleh diserap oleh suatu objek yang mempunyai jisim tertentu dalam suatu kuantiti masa.

m ialah jisim objek yang menerima perubahan suhu.

c ialah keupayaan haba tentu: Keupayaan suatu objek yang mempunyai jisim tertentu menerima suatu kuantiti suhu dalam suatu kuantiti masa.

tetha ialah perubahan suhu.


Eksperimen 1: Haba Pendam Tentu (Fizik Tingkatan 4- BAB 2.3)

Abstrak/Pengenalan

Dalam kajian ini, “eksperimen” dilakukan ke atas 3 jenis wanita:

wanita A- wanita bertudung labuh, berjubah dan menjaga lengan daripada terdedah
wanita B-wanita memakai pakaian biasa tetapi masih menutup aurat
wanita C- wanita yang lebih selesa memaparkan rambut yang lurus setelah melalui teknik rebonding, menunjukkan keputihan dan kehalusan kulit lengan, mendedahkan kerampingan bentuk badan dan berhias laksana model-model muka hadapan majalah hiburan.

Tujuan

Mengkaji tahap ketahanan spiritual, mental dan emosi wanita terhadap tekanan yang diberi berdasarkan cara pemakaian.



Hipotesis

Semakin baik cara pemakaian yang diamalkan mengikut tatacara yang disyorkan dalam Islam, semakin tinggi tahap ketahanan mental, emosi dan spiritual atas tekanan yang diberi. Begitu juga sebaliknya.

Inferens

Wanita A mempunyai tahap ketahanan yang tinggi, wanita B mempunyai tahap ketahanan yang sederhana dan wanita C mempunyai tahap ketahanan yang lemah.

Pembolehubah manipulasi

c atau keupayaan suatu objek yang mempunyai jisim tertentu menerima suatu kuantiti suhu dalam suatu kuantiti masa mempunyai hubungan dengan ketahanan seseorang terhadap tekanan yang dikenakan.

Bercakap tentang konsep aurat, ia mempunyai kaitan dengan suhu. Ramai yang membuka aurat atas alasan panas dan lebih suka bebas daripada suatu kongkongan. Seorang pensyarah wanita di UIA dari New Zealand (bukan Islam) mempersoalkan istilah baju kurung. Adakah istilah baju kurung tercipta kerana sifatnya “mengurung” wanita di Malaysia? Sehinggakan ramai wanita sekitar KL dan Selangor lebih suka memakai jeans dan t-shirt?

Pembolehubah malar

m atau jisim objek yang menerima perubahan suhu. Anggap jisim, bentuk badan, bangsa, agama, dan ciri-ciri fizikal ketiga-tiga jenis wanita adalah sama.

tetha atau perubahan suhu. Ia adalah tekanan yang diberi secara automatik oleh Pencipta alam di mana wanita berhadapan dengan perubahan biologi seperti haid (datang bulan), nifas (keadaan yang berlaku semasa bersalin), menopause (berlaku pengurangan hormon estrogen) dan tekanan persekitaran (kerja, pelajaran dan lain-lain).

Pembolehubah bergerakbalas

J atau kuantiti haba yang boleh diserap oleh suatu objek yang mempunyai jisim tertentu dalam suatu kuantiti masa. Ia berkaitan dengan setinggi mana tahap ketahanan spiritual, emosi dan mental ketiga-tiga jenis wanita terhadap daya tekanan yang diberi.

Kaedah

1) Melalui pemerhatian kritikal terhadap perubahan personaliti ketiga-tiga jenis wanita dalam suatu jangka masa.

2) Bertanya secara berhikmah tentang perspektif ketiga-tiga wanita terhadap cara pemakaian.

3) Eksperimen diulang keatas wanita-wanita lain yang mempunyai ciri yang sama.

4) Eksperimen juga dilakukan keatas 2 jenis lelaki:

Lelaki A- Lelaki yang menutup aurat dengan baik
Lelaki B- Lelaki yang suka mendedahkan pusat sewaktu berlengging dan memaparkan lutut serta paha sewaktu bersukan atau berjalan-jalan.

Pemerhatian

1) Wanita A kelihatan merendah diri, tenang, happy, ceria, lembut, sopan, pendiam, bercakap ketika perlu, berhati-hati dengan perhubungan dan berkemampuan mengawal perkataan yang dikeluarkan dari mulut.

2) Wanita B juga kelihatan tenang, ceria, happy tetapi kadangkala kelihatan risau dan bimbang seperti ada sesuatu yang tak kena. Ada masanya terlepas juga kata-kata yang kurang baik ketika marah. Tapi kembali normal setelah beberapa ketika. Penulis yang berjurusan senibina pernah menegur seorang studiomate wanita yang menggunakan spray dengan cara yang salah ketika menyembur model yang dibuat sehingga menyebabkan cat yang terhasil rosak. Lalu dalam keadaan marah, penulis dikatakan penyibuk walaupun niat penulis ingin menegur kesilapan yang dibuat. Penulis terus berlalu kerana tahu tetha sedang dikenakan terhadap studiomate tersebut. Selepas kejadian tersebut, keadaan kembali normal.

3) Wanita C kelihatan kelam-kabut, mempunyai stail tersendiri, kurang menjaga perkataan yang dilafazkan, overexcited, mudah melenting, agak sombong, materialistik dan sosial.

4) Lelaki A kelihatan normal, tetapi lelaki B agak stylo, mudah marah, ego yang terlampau tinggi, sukar menerima nasihat, memandang rendah atas kemampuan orang lain dan lebih agresif.

Kesimpulan

Daripada eksperimen yang dijalankan, wanita dan lelaki yang mempunyai nilai J yang tinggi adalah mereka yang menjaga cara pemakaian dengan baik mengikut syariat Islam dan sensitif terhadap aurat. Seperti dalam formula yang diberi: J = mc x tetha.

Oleh itu, hipotesis diterima.

Mengkaji Fizik melalui perspektif Islam

Dalam usaha penyampaian Islam kepada individu yang faham tentang Islam, individu yang kurang faham tentang Islam dan individu yang tidak faham tentang Islam, pendekatan melalui ilmu duniawi berdasarkan kaedah saintifik dan empirik adalah salah satu cara yang sesuai kerana tak semua daripada mereka akan menerima jika menyampaikan melalui ilmu Tauhid. Masalah berlaku di Malaysia di mana persepsi masyarakat berubah iaitu belajar adalah untuk bekerja, bukan belajar untuk mencari ilmu. Adalah menghampakan situasi yang sama berlaku pada mereka yang mengambil jurusan agama dan mereka yang menghafal kalam-kalam Allah. Jika perspektif ini berterusan, mereka tidak akan mampu untuk mengislamisasi ilmu yang dipelajari, melakukan integrasi antara ilmu duniawi dan ilmu Islam, menyampaikan ilmu pada peringkat antarabangsa agar mesej Islam sampai ke serata tempat seterusnya mencapai kecemerlangan menyeluruh.

Seperti yang tertera dalam misi UIA iaitu Triple ICE (Integrations, Islamizations, Internationalizations dan Comprehensive Excellence), adakah pelajar UIA akan mencapai misi UIA andai masih lagi belajar untuk bekerja? Bukan untuk pelajar UIA sahaja, malah kepada pelajar institusi lain sekali. Tidak malukah kita kepada mereka yang bukan Islam mengkaji ilmu sains melalui al-Quran lantas memeluk Islam atas kesedaran? Di manakah perginya reputasi pelajar Islam yang cuba dipertahankan? Fikirkan.

p/s:Artikel asal boleh dilihat di iLuvislam.com

assalamualaikum..