Daisypath Happy Birthday To Me tickers

Daisypath Happy Birthday tickers
Showing posts with label syukur. Show all posts
Showing posts with label syukur. Show all posts

Saturday, 3 January 2015

End of 2014

Assalamualaikum & hi. ^ ^

AMARAN : ENTRY INI MENGANDUNGI TER-LALU BANYAK GAMBAR SEPANJANG HAYAT BLOG INI. SEKIAN~~~~

It's 3rd day of 2015 dah, dear. Ohh mannn (gaya Afrina)..

Tapi cerita tahun lepas masih belum story lagi. Sorry blog coz didn't have enough time to write a nice ayat dalam nieh. As usual, banyak entry sebenarnya, tapi semua di 'save draft' sebab type separuh jalan. Hihi..

So I think I just want to 'tero-bek' few events sepanjang 3 bulan terakhir 2014 lepas.

UTP 14TH CONVOCATION CEREMONY - 19th Oct 2014
Since this is the major event for my own life, so harus wa wajib la paling banyak picture. Kihkihkih.. Kalau rasa annoying mohon tutup awal-awal, nanti termuntah darah, aku gak salah. Sorry awal-awal yer. :)




 



















AMALINA'S WEDDING - 13th Dec 2014

Since aku agak busy jadi runner + mak andam pengantin baru ni, so aku tak sempat ambil banyak gambar. Sedang menanti gambar-gambar ehsan dari camera adik-adik juniors and family and kawan-kawan pengantin aja lah. Haha..




ALANG'S WEDDING - 19th & 20th Dec 2014

Disebabkan seminggu before kenduri Alang ni, aku dah ambil cuti untuk pergi interview, maka terpaksa lah aku ponteng majlis akad Alang. Cuma hari walimah aja aku pergi. Nasib budak kerja part time, gini la.
Dari wedding Along, bawa lah ke wedding Etit, sampai lah ke wedding Alang, 3 kali tu juga lah aku terlepas majlis nikah abang-abang aku.
Satu time diploma, nikahnya time aku tengah mid-term tests, memang melepas la.. Walimah kat belah rumah kami baru aku ada.
Second time baru 5 hari start praktikal, memang tak berani la aku nak apply cuti kan. Bad reputation pulak kang practical tak sampai seminggu nak apply cuti. Haha.
Now disebabkan status aku yang busy mencari kerja, interview punya pasal, burn majlis nikah abang sendiri.
Tinggal Angah je lagi ni, kalau time Angah nanti pun aku miss, memang dasyat betul la kiranya aku ni kan. Huhu.. T_T









Okay, abaikan picture yang last sekali tu. Kihkihkih. Anyway, congratulation to all of us. Haha.

P/S: Mohon tembakan doa untuk aku dapat kerja tetap ASAP ye. I want to start build my career soon. Don't forget doakan juga untuk mangsa banjir dan flight AirAsia sama ye.

Till next post,
Assalamualaikum and peace be upon all of you. ^ ^

Saturday, 5 July 2014

7 Ramadhan 1435H

*Lap keyboard yang berhabuk*

Assalamualaikum & morning. :)

Hari ni dah masuk 7 Ramadhan 1435H. Sekarang dah di penghujung minggu ke-7 kuliah.
InsyaAllah akan berbaki lagi 23 hari untuk tamatnya bulan yang penuh barakah untuk tahun ini, dan berbaki kurang lebih 9 minggu sebelum segala barang-barang aku di angkut meninggalkan bilik selesa ini. Banyak aku merungut selama aku duduk di tempat ilmu ni. Tapi sedar tak sedar aku masih kat sini, menghabiskan sisa-sisa perjuangan dalam dunia ideal, sebelum keluar ke dunia real.

Dunia ideal --> segalanya ada jawapan melalui theory.
Dunia real --> bila kita sedar yang sebenarnya tak semua theory boleh di aplikasikan.

Okay, actually benda lain yang aku nak share. :) Like always, mukadimah nak panjang menjela dan lari dari isi utama. ^_^

Sepanjang sem last ni, memang busy sangat. Dengan FYP, FYDP, projek-projek subject lain nya. Dengan pindah rumahnya.

Aku tak pernah cerita FYP aku buat pasal apa kan? Teheee. ~_^
Actually FYP aku is experimental works. Aku kena fabricate hollow fiber membrane, then run experiments untuk study effect of membrane area to the membrane separation performance, and effect of feed temperature to the membrane separation performance. Banyak cabaran untuk siapkan experiments FYP ni, tapi alhamdulillah, separuh dari experiments dah siap. Tinggal separuh lagi. Sepatutnya dah lama dah siap. Tapi di sebabkan beberapa kekangan, sampai sekarang terkulat-kulat lagi kat lab tu. Hihi.

Last weekend family aku kena pindah rumah. This is not the first time for us untuk pindah rumah. But this is the very first time aku rasa besar sangat ujian untuk pindah rumah ni. Apapun, Alhamdulillah semuanya berjaya di harungi.

"Allah tidak membebankan seseorang melainkan sesuai dengan kemampuannya. Dia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan dia mendapat seksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa):"Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami salah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami apa yang tidak sanggup kami menanggungnya. Maafkanlah kami, ampunilah kami dan rahmatilah kami. Engkaulah penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir." 
[ Al-Baqarah : 286 ]

Setiap cabaran sepanjang berpindah rumah tu, ada sahaja kemudahan-kemudahan lain yang Allah berikan. Alhamdulillah. Andai bukan atas belas dan kasih sayang Allah pada hamba-hambaNya, takkan termampu lah aku untuk nak harung saat-saat susah tu. Terima kasih Ya Allah kerana permudahkan segalanya, kerana hadirkan insan-insan yang sudi menghulurkan bantuan kepada kami. ^_^

Semoga dengan keberkatan bulan Ramadhan ini, mereka-mereka yang membantu kami sekeluarga tu akan di limpahi dengan rahmat dan kemudahan urusan. Amiin.

Okay, moh tolong aku siapkan progress report and assignments. :)

Till next post (yang tak tau bila),
Assalamualaikum and peace be upon you.



Sunday, 8 September 2013

Manisnya Dosa

Assalamualaikum & salam sejahtera.

Pernah tak dalam hidup korang, korang buat satu perkara, dan ternyata perkara tu sebenarnya dosa. Aku bagi contoh mudah, bercinta before nikah. Kenapa bercinta before nekah tu berdosa? Sebab nya itu perbuatan menghampiri zina, dan juga itu perbuatan maksiat hati.

Aku manusia biasa, sentiasa buat dosa. Aku yakin semua orang pun sama. Last weekend, masa aku pergi UTP untuk jumpa ex-roommate aku, kami end up buat usrah dengan usrahmates kitorang. Sebab suma dah lama tak jumpa. ^__^

Masa di hujung usrah, kami berkongsi pengalaman masing-masing yang kitorang hadapi sekarang. One of my friend asked us, how to remove all feelings yang ada dalam diri tentang manisnya dosa? Maksud soalannya macam ni, kita ada buat satu perbuatan yang buat kita rasa bahagia, rasa gembira, rasa seronok, rasa teruja, contohnya couple. Bila kita sedar itu dosa, maka kita tinggalkan perbuatan tu. But then, lepas kita mula tinggalkan perbuatan tu, kita mula rasa rindu dengan kehidupan kita waktu kita masih buat semua tu. Ye lah, kalau masa couple, hari-hari ada orang tanya khabar kita la, take care kat kita la, layan kita membebel la, tah apapa lagi tah la. Haa, macam tu la soalannya.

Aku rasa semua orang pun pernah rasa situasi macam kawan aku ni. Situasi bilamana kita rasa terjerut dengan rasa seronok perbuatan kita, walaupun kita tahu hakikatnya perbuatan tu salah.

So aku share apa yang aku buat. Agak simple je sebenarnya. Tapi cara ni memang berkesan untuk aku. Aku tak pasti berkesan untuk orang lain or tak, tapi boleh la cuba kan.

Aku jenis yang suka motivate diri sendiri. Bila aku rasa down, sedih or susah hati, aku akan motivate diri sendiri. Caranya, aku akan fikirkan segala yang berlaku tu, impact and effect yang berlaku pada aku, dari mula-mula aku buat benda tu, and apa tindakan seterusnya.

So dalam kes ni, aku memang dah lama cari tujuan dan matlamat hidup aku as hamba Allah kat muka bumi ni. And bila aku tengok satu persatu ujian dan kegembiraan yang aku dapat before ni, aku sedar yang semua tu ialah points yang Allah nak tunjuk bukan benda tu yang aku nak dan aku perlukan dalam hidup aku. Macam-macam benda dan peristiwa yang berlaku sepanjang tempoh ni, and akhirnya aku jumpa apa yang aku cari. And even dah jumpa pun, aku masih kena berusaha keras supaya tujuan dan matlamat ni terus di genggaman aku. Sebabnya bila-bila masa pun Allah boleh ambil semula semua ni dari aku, andai aku tak jaga dengan betul. Sebab tu lah kita di anjurkan untuk sentiasa mengingati Allah. Hanya dengan mengingati Allah, hati-hati kita akan menjadi tenang.

Jadi bila datang rasa manisnya dosa tu, aku akan remind balik diri aku tentang semua ni. Dan bila aku rasa lemah sangat dengan ujian yang aku hadapi, aku akan buat perkara sama. And Alhamdulillah, benda ni memang menjadi pada aku. Ada hikmah nya kenapa Allah campakkan sifat suka bermonolog dalam diri aku ni. ^__^

Allah extends provision for whom He wills and restricts [it]. And they rejoice in the worldly life, while the worldly life is not, compared to the Hereafter, except (brief) enjoyment. And those who disbelieved say, "Why has a sign not been sent down to him from his Lord?" Say, (O Muhammad), "Indeed, Allah leaves astray whom He wills and guides to Himself whoever turns back (to Him). Those who have believed and whose hearts are assured by the remembrance of Allah . Unquestionably, by the remembrance of Allah hearts are assured."
[Ar-Ra'd : 26-28]

P/s: Sentiasa berdoa kerana doa itu senjata mukmin. :)

Assalamualaikum and peace upon you. :)



Wednesday, 28 August 2013

A Better Muslimah

Assalamualaikum & peace be upon you.

Pernah dengar kisah Saidina Umar Al-Khattab dengan penjual susu? Aku suka kisah ni. Aku tahu pasal kisah ni masa darjah 4. Ustazah cerita tentang kisah ni supaya kita ambil ibrah dari kisah ni. Temanya Jujur. Tapi kali ni, aku nak luaskan skop ibrah dari kisah ni. Apapun, meh aku cerita sikit secara ringkas tentang kisah ni.

Suatu malam, waktu Saidina Umar berjalan untuk meninjau keadaan rakyatnya, beliau terdengar perbualan dua orang wanita.

Wanita A : Wahai anakku, cepat lah campurkan susu ini dengan sedikit air.
Wanita B : Wahai ibuku, tidakkah ibu mendengar arahan dari Ameer al-Mu'mineen hari ini?
Wanita A : Apakah arahannya itu?
Wanita B : Beliau mengarahkan seseorang untuk mengkhabarkan dengan suara yang kuat supaya susu tidak dicampurkan dengan air.
Wanita A: Cepat bangun dan campurkan susu dengan air. Kamu berada di tempat yang Umar tidak mampu melihatmu.
Wanita B : Saya tidak boleh menurut perintahnya di khalayak ramai dan melanggar perintahnya dalam sembunyi.

Selepas Umar mendengarkan perbualan tu, Umar arahkan Aslam untuk melihat siapa wanita yang berbual tu, dan selidik jika dia telah bersuami atau tidak.

Aslam pergi ke tempat tu, dan Aslam dapati seorang wanita dan anak gadisnya yang bersembang tu, and the thing is, anak gadis tu belum bersuami. Jadi Umar kahwinkan anak gadis tu dengan anak lelakinya.

And wanita B tu akhirnya melahirkan seorang insan hebat, iaitu Umar Abdul Aziz.

Yup, kalau sepintas lalu, kita nampak ibrahnya bila berlaku jujur ni, Allah akan murahkan rezeki kita. Dari hidup susah menjual susu yang tak seberapa pendapatannya, akhirnya menjadi seorang isteri kepada orang besar. Tapi cuba kita tengok dari segenap penjuru.

Ibrah yang lebih besar kat sini, dengan akhlah kita, as a Muslimah, sebagai umat Islam, akhlak yang baik tu perlu sentiasa di bentuk, di baiki, di percantikkan dan di amalkan. Supaya anak yang bakal dilahirkan dan di didik nanti, sehebat, mungkin lebih hebat lagi, daru Umar Abdul Aziz.

Kita patut sedar, melahirkan dan mendidik anak ni bukan untuk kesenangan, jauh sekali untuk kebanggaan kita di hari tua. Kita lahirkan dan didik mereka as amanah dari Allah untuk jadikan mereka tu menegak agama kita. Biar anak-anak kita nanti jadi hak dan hamba-Nya secara total. Mengejar kejayaan dunia demi menaikkan Islam. Mengejar ganjaran akhirat sebagai kejayaan sejati.

Untuk dapatkan anak-anak kita jadi seperti tu, maka dari kita la sendiri. Kalau kita sendiri tak ada biah macam yang diperintahkan oleh Allah, macam mana kita nak harap anak kita pandai untuk berakhlak terpuji?

So, jom be a better Muslimah. Try our best to be a better Mukminah.

InsyaAllah. Ada jalannya.. :)

"The believers are only the ones who have believed in Allah and His Messenger and then doubt not but strive with their properties and their lives in the cause of Allah . It is those who are the truthful." [ Al-Hujurat 49: 15]

Assalamualaikum and peace be upon you.

Monday, 29 July 2013

Shame

Assalamualaikum dan salam sejahtera. :)

Petang semalam, ada seorang sahabat tanya samada aku ada baca semula tak entries blog aku yang lepas-lepas?

Aku jawab, kadang-kadang, depend pada cerita apa yang aku teringat masa tu.

Dan kemudian beliau kata, ada baiknya semak semula. Mana yang rasa tak patut tu, delete aja. Kadang-kadang antara benda yang sering buat kita susah dan kandas dalam berubah ialah perkara lepas.

Betul juga apa yang dia kata. Cant denied. Inti-pati blog ni, terutama entries awal-awal dulu, memang memalukan. Bila aku baca semua semalam, aku rasa nak sorok muka bawah katil je.

Teruk benau bahasa. Dengan 's' jadi 'z'. Cerita merepek, isi nya cuma sebaris ayat. Merepeknya sampai 5 perenggan. Dengan bahasa kasar. Dengan cerita penuh emosi.

Saat tu jugak rasa nak terjun laut. So aku ambil masa hampir sejam setengah untuk delete entries tu semua. Kebanyakannya aku tak baca pun, terus delete.

Tak. Aku bukan nak hypocrite. Tak. Aku bukan nak bajet baik.

Cuma nya, bila kita nak berubah, kita perlukan biah solehah. Kalau dengan inti-pati yang merepek macam ni, orang baca, orang pun tak rasa macam nak sokong dan sama-sama berubah dengan aku. Sebab, at the first place, aku sendiri yang dah kasi first impression yang merepek kat orang.

Ouch.. Malu sangat bila kenangkan zaman-zaman baru nak up dulu. Tak apa lah, semua ni ada module dari Allah. Mungkin kalau aku tak macam ni dulu, lepas ni bila ada anak usrah yang buat macam ni, aku tak ada a good lesson learn nak share dengan diorang. Pengalaman sendiri tu kan lesson learn terbaik untuk kita.

Allah, terima kasih hadirkan seorang sahabat yang sanggup menegur ku walaupun sekecil-kecil perkara, sehinggal sebesar-besar perkara.

Itu lah hikmahnya hidup berkumpulan, berjemaah. Jangan duduk sensorang, tak bergaul dengan orang. Kalau salah, tak ada yang menegur. Tak sedar salah ke betul. Kan. :)

So, lets start with a new life style. Nak-nak di bulan mulia ni. :)

p/s: Jom perbanyakkan amal ibadah kita. Pulun ibadah kita, sementara masih di dalam Ramadhan ni. Lets start the mission of "Lailatulqadar Search". Moga direzekikan malam Lailaturqadar pada kita. :) Aamiin.

"Dan sesungguhnya Aku yang amat memberi ampun kepada orang-orang yang bertaubat serta beriman dan beramal soleh, kemudian ia tetap teguh menurut petunjuk yang diberikan kepadanya." [Taha : 82]

Assalamualaikum and peace be upon you.

Sunday, 28 July 2013

Sebiji Batu Bata dan Bangunan

Assalamualaikum and peace be upon you.

Sedih. Saudara-saudara kita semakin ramai yang di zalimi. Di sakiti, di seksa. Sedih kan. Bila baca dan lihat gambar keadaan mereka. Di Mesir. Di Syria. Di Rohingya. Di Palestine. Di England pun tak kurang juga. Dan percaya lah, banyak lagi tempat yang kita tak tahu, sebab tak dapat di access khabarnya ke dalam internet. Ke dalam media massa.

Tapi kita di Malaysia, masih selamat dari kezaliman fizikal seperti mereka. Kita masih belum di acu pistol dan senapang. Belum di lempar dengan bom. Belum di bakar tempat ibadah kita. Masih berperang secara berhemah. Dengan politik, dengan kuasa. Tapi itu pun banyak dah penindasan yang dilakukan. Cuma ianya belum secara fizikal.

Aku ini. Biasa lah, manusia. Bila belum merasa sakitnya, bila belum merasa seksanya, senang sangat terlupa. Tengok gambar-gambar keadaan di Raba'ah, sedih dan menangis. Berdoa pada Allah agar mereka di beri kekuatan. Berdoa pada Allah agar mereka di beri kemenangan, tak kira menang di dunia mahupun menang di akhirat.

Tapi selepas tu, aku kalah pula dengan nafsu. Mentang-mentang di sini saat ini tak berlaku rusuhan seperti di sana. Mentang-mentang aku masih sedang sedap menaip, online sambil berguling-guling dari pagar ke dapur. Mentang-mentang tak ada orang nak datang menembak. Aku terus lupa.

Lupa yang sebenarnya aku pun sedang berjuang. Berjuang sama seperti mereka. Biasalah. Mereka merasa seksa dan sakit secara fizikal. Sedangkan aku tidak. Biasalah. Sebab itu aku tak sedar yang aku sedang kalah.

Aku berdoa meminta Allah percepatkan kemenangan Islam di bumi ini. Aku berdoa meminta Allah melindungi mereka di sana. Ya, Alhamdulillah, ada doa dari kita, dari aku. Doa kan senjata Mukmin. Tapi, Mukmin ke aku..? Atau sekadar Muslim? Dengan ibadah yang tak seberapa. Ibadah yang wajib pun kadang-kadang di hujung waktu baru di dirikan. Ibadah sunat apatah lagi. Andai rajin, di buat. Andai malas, "alah biarlah, hari ni aja pun tak buat, lagipun kan sunat." Dengan nafsu pun asyik kalah. Macam mana kalau Allah uji dengan ujian macam mereka tu?

Aku nak Islam menang. Aku nak Khulafah Islamiyah bertapak semula di bumi ni. Tapi sikap aku, amalan aku, perbuatan aku, attitude aku, semua ini yang menyebabkan kemenangan Islam tertangguh. Cuba kalau aku, kalau kita, setiap seorang dari kita yang Muslim ini, menjaga ibadah wajib kita, perbanyakkan ibadah sunat kita, perbanyakkan tadabbur Al-Quran, perbaiki akhlak kita, perbaiki cara hidup kita. Pasti kita semua mampu menjadi hamba Allah yang bukan sahaja Muslim, tetapi Mukmin.

InsyaAllah bila dah menajdi Mukmin, dengan amalan kita, dengan doa-doa kita, dengan akhlah kita, akan mampu membantu saudara-saudara kita di sana untuk memenangkan Islam. Dan insyaAllah kita juga mampu memenangkan Islam di sini. Di bumi ini.

Andai mereka sahaja berjuang kat sana, memang tak cukup. Mereka perlukan support, sokongan, bantuan dari kita. Apa bantuan yang boleh kita beri? Amalan dan doa kita. Sebab kita semua, aku, engkau, mereka di sana, kita semua lah pendek ceritanya, mempunyai satu ikatan yang sama. Ikatan akidah. Dalam surah As-Saf, ayat 4, Allah berfirman :

"Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela agamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh." [As-Saf : 4]

Jadi, aku ini sebahagian dari bangunan umat Islam kan. Jadi, kenapa mesti aku duduk bersenang lenang tak buat apa-apa untuk bantu saudara se-akidah dengan aku di tempat lain?

Kurang sebiji batu-bata pun akan mencacatkan dan melemahkan structure satu bangunan, tahu? Dan, nak buat semua ini tak mudah. Banyak kali dah aku merasa turun naik nya iman aku untuk bersama berjuang. Tapi aku tak boleh mengalah. Takkan aku nak jadi orang yang tak menyumbang kepada kemenangan Islam? Sedangkan Allah dah beritahu awal-awal lagi bahawa inilah perniagaan yang paling untung.

"Wahai orang-orang yang beriman. Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya? Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasul-Nya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri kamu, yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya). (Dengan itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu, dan memasukkan kamu dalam taman-taman yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta di tempat-tempat tinggal yang baik dalam syurga Adn. Itulah kemenangan yang besar." [As-Saf : 10-12]

Ya Allah, malunya aku. Asyik kalah dengan nafsu diri. Sedangkan aku dah sedia tahu yang kita kena buat apa yang kita cakap. Tapi aku selalu lalai. Allah, ampunkan kami. Peganglah hati kami, agar kami terus istiqamah.

"Wahai orang-orang yang beriman. Jadikanlah diri kamu pembela-pembela (agama) Allah sebagaimana (keadaan penyokong-penyokong) Nabi Isa ibni Maryam (ketika ia) berkata kepada penyokong-penyokongnya itu: "Siapakah penolong-penolongku (dalam perjalananku) kepada Allah (dengan menegakkan agamaNya)?" Mereka menjawab: "Kamilah pembela-pembela (agama) Allah!" (Setelah Nabi Isa tidak berada di antara mereka) maka sepuak dari kaum Bani Israil beriman, dan sepuak lagi (tetap) kafir. Lalu Kami berikan pertolongan kepada orang-orang yang beriman untuk mengalahkan musuhnya, maka menjadilah mereka orang-orang yang menang." [As-Saf : 14]

Assalamualaikum and peace be upon you.

Thursday, 25 July 2013

Random#8


[1]
Aku enggan
kau relakan
aku tinggal
kau kendongkan
aku lari
kau kejar

Wahai hitam
pergilah engkau
wahai gelap
lenyaplah engkau
wahai silam
kelamlah engkau

Putih suci
terang cerah
bahagia gemilang.

[2]
Lihat kertas putih ini
terkotor dengan setitik hitam pekat
langsung tak di pandang orang.
Tak apa
mari kita corakkan lagi
biar indah biar tersorok celanya
bersyukur dengan 'broken road'

Lihat tiang ini
telah cacat dek lubang nan satu
langsung hilang seri tiangnya.
Tak apa
mari kita letakkan paku
dan gantungkan ayat-ayat suci Al-Quran
moga-moga mata yang melihat ayat-ayat ini akan membacanya
moga-moga hati-hati yang membacanya akan semakin dekat dengan-Nya
bersyukur dengan 'broken road'.

p/s: Setiap makhluk di muka bumi ini telah di berikan module-module ujian dari Allah SWT. Telah dirancang khas dan khusus untuk setiap individu tersebut. Walaupun pernah lalu jalan jauh, masih boleh sampai ke destinasi terakhir. Walaupun pernah tersalah simpang, masih boleh U-turn semula. We should be bless the broken road. Itu kan pengalaman hidup kita. Jangan pernah fikir kita tak punya jalan pulang, tak punya ruang dan peluang untuk bertaubat. Allah sangat menyayangi hamba-hamba-Nya yang berbuat dosa lalu bertaubat dan istiqamah mencari keredhaan-Nya.

"But whoever repents after his wrongdoing and reforms, indeed, Allah will turn to him in forgiveness. Indeed, Allah is Forgiving and Merciful. Do you not know that to Allah belongs the dominion of the heavens and the earth? He punishes whom He wills and forgives whom He wills, and Allah is over all things competent." 
[5:39-40] ~Surah Al-Ma'idah, Verses 39-40~

Assalamualaikum and peace be upon you.


Monday, 22 July 2013

Sakit Itu Kaffarah Dosa

Assalamualaikum & peace be upon you.

Selamat berbuka puasa untuk muslimin dan muslimat semua ye.. :)

Ye, hari ni aku tak pergi kerja, aku tido je.. Sampai asar tadi. Pagi tadi aku bangun pukul 6.15 a.m. Semangat nak pergi kerja memang dah datang dari semalam lagi. Sebab hari ni kan Isnin, permulaan hari bekerja, semangat kena menggunung. Nak-nak minggu ni sangat la menggujakan aku. Aku nak practice presentation untuk non-engineer staffs regarding process flow gas kat process plant sana tu... Tapi Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba-hambaNya.

Bangun-bangun tidur, perut sakit sangat-sangat. End up Along bawak pergi klinik. Doktor kat klinik suruh pergi hospital lepas inject ubat tahan sakit. Okay, Alhamdulillah, sakit makin kurang, tapi mengantuk jangan cakap la. Kat hospital macam-macam dah kena buat. Ambil darah, urine, X-ray.. Dari pukul 8 macam tu, sampai 12 lebih, baru dapat balik. Sampai rumah, aku sambung tidur. Syukur Alhamdulillah, dapat MC. Kalo tak, terpaksa la potong cuti raya. Dah la aku apply cuti raya awal gila. Hehe.

Bukan sengaja pun nak apply lama-lama. Cuma Emak tak sihat sekarang, jadi kena la balik rumah awal. Nak tolong kemas rumah, kemas bilik, cuci segala langsir and kain sarung kusyen. Dapur nak kena kemas. Aku kan dah lama tak balik rumah, for sure la banyak benda tak settle kat rumah tu. Kesian Emak. Kaki bengkak pun tak surut-surut lagi. Wah tak sabarnya nak balik. Paling tak sabar nak bawak Emak pergi pasar pagi-pagi. Aku bukan suka pun hiruk pikuk pasar, tapi kat Manjung tu tak macam kat Klang, pasarnya tak sehinggar binggar kat Klang, sebab tu aku suka. Nak gedik-gedik pilih apa benda untuk buat lauk pun boleh bila aku ikut Emak. Wahaha.. Rindu Emak.. =_='

Berbalik pada sakit perut tu. Aku dari kecil memang selalu sakit perut. And sekali sakit memang la kena tahan wad. Bila da besar ni Alhamdulillah jarang dah kena tahan, walaupun kadang-kadang doktor nak tahan. Tapi aku kan mulut manis. Kihkihkih.

Aku ni nakal. So kadang-kadang aku buat something yang memudaratkan diri aku balik. Mungkin ini la satu dari ujian Allah untuk aku. As a kaffarah dosa-dosa kecil aku ni. Kan dalam surah Ass-Shuraa, ayat 30 [42:30], Allah berfirman, "And whatever strikes you of disaster, it is for what your hands have earned, but He pardons much."

Jadi bila kita buat sesuatu yang memudaratkan diri, itu la sebabnya kita sakit. And disebabkan itu, Allah ampunkan dosa-dosa kecil kita iaitu dosa-dosa melakukan sesuatu yang memudaratkan diri. Tapi semua tu bergantung pada kesabaran diri juga. If kita sakit, and dalam pada sakit tu kita maki hamun semua benda, kita salahkan takdir, kita salahkan Allah (Nauzubillah minzallik) atas ujian sakit ni, tak ada la makna kaffarah dosa kat situ.

So ladies and gentleman, lepas ni kalo sakit, perbanyakkan sebut nama-nama Allah, okay..?

Istighfar, selawat, tahmid, tahlil, takbir. Semua tu mampu menjadi penguat diri untuk tahan sakit. Believe it. :)

Okay, sila get ready untuk berbuka. Take care of yourself k.



Assalamualaikum and peace be upon all of you.

Tuesday, 26 March 2013

Saat pintu langit terbuka luas

Luar jendela
langit menebar rahmat ke seluruh bumi
atas arahan Ar-Rahman
hujan menitis ke bumi
pintu langit terbuka seluasnya

Memandang ke langit Illahi
air mata menitis laju
betapa Allah amat mengasihi hamba-Nya
tak di biarkan hamba-Nya terus menangis, terus merintih
Dia sentiasa membuka pintu taubat kepada semua hamba-Nya
tiada pilih kasih, tiada kompromi
siapa sahaja, siapa sahaja
yang meminta keampunan dari-Nya
Dia pasti memberi

Taubatlah sebanyaknya
doalah selama mana
rintihlah semahunya
sujudlah semaksimum mungkin pada-Nya
sentiasa juga Dia mendengar
sentiasa juga Dia menerima
sentiasa juga kita bersama-Nya

Allah, Allah, Allah
cinta-Nya, kasih-Nya, sayang-Nya
sentiasa juga untuk kita
hamba-hamba Nya.

p/s: Alhamdulillah, Allah masih menurunkan hujan di saat ini, masih memberi rahmat-Nya, masih membuka pintu langit seluas-luasnya untuk kita berdoa dan merayu keampunan dari-Nya.

Monday, 25 June 2012

Unbreakable : Tackling Life's Struggles ; 3 Tahun Lalu

Assalamualaikum & hai.

Hari jumaat ni, genap 3 tahun usia blog aku yang carca marba ni. Macam-macam benda dan perkara yang aku cerita dalam ni. Dan ini adalah entry aku yang ke 300. Maksudnya average setahun seratus entries la kan..? Haha, karut!

Masa mula-mula buat blog dulu, blog ini adalah private. Tak ada orang lain yang dapat baca apatah lagi nak follow. Tapi sekarang dah tak lagi. Sapa nak baca, sila la. Sapa nak follow pun silakan. Cuma masih ada few entries yang di'private'kan untuk bacaan aku sendiri.

Kalau aku baca entries di awal-awal kewujudan blog ni, aku selalu rasa macam nak hentak kepala. Apa-ke-jadah-nya yang aku post pun aku tak faham lah. Mengarut sangat! Dari benda-benda mengarut harian, sampai ke cerita hati perasaan, sampai cerita yang merosakkan ukhwah aku sendiri, then pergi ke cerita patah hati dengan semua kehidupan keliling, sampailah akhirnya tersedar akan hakikat hidup aku ni, sehingga mempengaruhi penulisan aku, 'bajet-makin-matang' saja entries aku lately ni.

Tapi itu lah hakikat manusia. Semakin meningkat usia, semakin banyak pengalaman hidup, maka semakin matang lah pemikiran dan cara hidup. Sama lah dengan aku. Sebab tu, kalau tengok penulisan aku pun, makin lama makin lain dari mula-mula dulu.

By the way, untuk birthday blog ni yang ke-3, aku nak share 10 benda yang kita kena sentiasa ingat bila nak handle masalah. Actually aku dapat ni dari ceramah yang aku dengar last week, daripada Shyakh Waleed Basyouni. Tajuk ceramah ni ialah 'Unbreakable : Tackling Life's Struggles'.

So here we go, 10 things that we should always remember:
  1. Trust Allah SWT. - He love us. So kita kena sentiasa bertawakal kepada Allah selepas kita berusaha. Allah akan sentiasa memberikan apa yang kita perlukan. Itu janji Allah. Dan Allah sentiasa bersama-sama kita. Itu juga janji Allah.                                                                                                                     
  2. After a hard time only there will come easy things. - Bila kita mula rasa tak larat menanggung berat beban masalah kita tu, kita kena push diri kita. Push ourselves in the hard time. Selagi kita tak push, selagi tu kita tak akan keluar dari masalah tu. Try to give more effort when we are in the critical part. When we think that we will never change, then go on push ourselves, do not ever stab back!                                                                                                               
  3. Think why Allah put us in that position. - Kita kena berfikir tentang apa hikmah disebalik setiap perkara yang berlaku dalam hidup kita. Allah give some pressure in our life so that we will become the valuable diamond in our life, not the carbon that will break after getting into pressure. And Allah put some 'shark' into our life to make us keep active, strong, and lively.                                                          
  4. Do not ever make our problem block our mind. - Keep our dream as our way of success. And remember that we have to keep moving to make a life, do not ever try to stop.                                                               
  5. Make sure our failure not defeat us from inside. - Whenever we failed, do not fell down or lose. Jadi macam pokok kelapa, bila ditiup angin, pokok kelapa membengkok, tapi selepas tu balik ke keadaan asalnya semula.                                                                                                                                       
  6. Look at the problem, discover how and why it happen. - Find the root (basic/foundation) of the problem.                                                                                 
  7. Watch very carefully with our word whenever we in a problem. - Always watch our word when we talk about our problem. Jangan cakap ayat yang tak elok, contohnya 'sial lah jadi macam ni pulak'.                                     
  8. Be optimistic with the problem. - Kita kena sentiasa mencari hikmah and pandang setiap masalah yang berlaku tu dari sudut yang positive. Actually about the optimistic ni, ada sambungan ceramah dari beliau, selepas solat Maghrib. So aku akan share kan dalam entry lain. Kalau nak share sekali dalam ni, sangat panjang.                                                                               
  9. Turn ourselves to Allah SWT whenenver we are in a trouble. - Kebanyakan orang, bila ada masalah, mula lah lupa untuk nak mengadu pada Allah. Then lepas dah lupa tu, mula lah nak buat kerja-kerja tak berfaedah. Sepatutnya bila kita dalam masalah, masa ni lah kita makin dekatkan diri kita dengan Allah. Sebab ujian dari Allah itu sebenarnya sentuhan kasih sayang Allah untuk kita.                                                              
  10. Do not complain about our problem to the other people. - Kita boleh mintak pandangan dan nasihat orang, bukannya merungut tentang masalah kita tu.
Okay, so far itulah antara benda utama yang aku masih ingat, dan aku dapat share dekat sini. Kalau nak lebih banyak lagi, boleh tengok videonya kat sini.

Itu aja rasanya semperna ulang tahun ke-3 blog aku yang tak semegah ini. Until next entry okay.

Assalamualaikum & peace be upon you.

Friday, 4 May 2012

Berubah Itu Memang Mudah, Tapi....

Assalamualaikum & hai.

Setiap orang mesti nak melakukan perubahan dalam dirinya dari sehari ke sehari kan. Of course la perubahan tu something yang dirasakan lebih baik untuk diri dari sebelumnya. Nak berubah tu memang senang. Pokoknya kita tahu matlamat and cara untuk melaksanakan perubahan tu.

Tapi yang susahnya ialah nak istikhamah or maintain dalam perubahan tu. Bila kita rasa nak berubah, kita boleh ubah on the spot, at that time jugak. Tapi untuk make sure yang kita consistent dengan perubahan tu, memang berat. As a Muslim, aku percaya yang semua ni berkaitan dengan iman kita. Iman kita ni sentiasa naik dan turun. Sebab tu Rasulullah SAW mengingatkan kita untuk perbaharui iman kita setiap hari.

Bila bercerita perihal berubah and istikhamah ni, aku teringat perbualan aku dengan roommate masa kami tengah makan few days back. Tengah sedap makan kueh tiew tomyam, roommate aku tanya soalan ni,
"Naq, awak mesti pernah ada rasa malas nak buat baik kadang-kadang kan? 
Contohnya, awak mesti pernah rasa malas nak solat, malas nak tolong orang, and pape lagi la yang baik-baik. Kan?"

Aku pun jawab lah pernah. Then she asked me again, 
"Macam mana awak nak lawan rasa malas tu?"

Aku just cakap la yang aku akan buat 2 perkara. First aku akan cabar diri aku untuk buat juga walaupun aku malas, secara monolog saja la, kang cakap kuat-kuat orang cop aku gila. Contoh cara aku cabar diri sebenarnya macam cara emak-emak sogok anak-anak dengan kata-kata manis untuk ajar anak-anak buat perkara baik, in example: 
'Kalau kau solat sekarang, maksudnya kau dah menang lawan nafsu kau. Mukmin yang kuat adalah yang mampu melawan nafsu. Kau tak rasa ego kau tercabar ke bila kalah dengan nafsu? Malu weh bila kita tunduk dengan nafsu sendiri. Nampak sangat lembik! Naq Lembik, Naq Lembik, Wekkkkk :P !!!!'

Okay, second aku akan ingatkan semula apa sebab aku buat benda tu. Contoh kalau dalam bab solat tu, aku akan ingatkan semula kenapa aku nak dirikan solat at the first place. So itu lah dua benda paling basic yang akan aku buat setiap kali aku rasa malas untuk istikhamah. Lain orang, lain caranya. Mungkin orang lain akan rasa mencabar diri sendiri tu nonsense. But not for me. Hehe.

And satu amalan yang aku tak pernah tinggal setakat ni ialah doa. Doa tu kan permintaan kita pada Allah, pada Tuhan yang Maha Esa di atas sana. Selagi kita percaya, yakin, bersungguh-sungguh, penuh pengharapan dan meminta dengan hati yang sangat rendah, InsyaAllah doa kita akan Allah makbulkan. Jadi aku tak pernah lupa titipkan doa supaya Allah dekatkan aku dengan manusia-manusia yang baik, yang boleh memberi aku kekuatan untuk terus istikhamah untuk berubah. Hasilnya, makin hari, makin ramai insan-insan yang baik akhlaknya datang dalam hidup aku. Tah dari mana and macam mana, aku boleh terjumpa dengan ramai orang yang baik-baik akhlaknya. Yang akan sentiasa membantu aku menaikkan semangat dalam melawan nafsu diri.

And the greatest present aku dapat ialah seorang roommate yang baik, yang mampu membantu aku menjadi hamba-Nya yang lebih baik dari sehari ke sehari. Aku percaya yang jodoh aku ditemukan dengan seorang roommate yang baik ni adalah kerana Allah memakbulkan permintaan aku selama ni. Aku yakin buat masa ni roommate aku ni adalah sesuatu yang terbaik untuk aku sekarang. Tapi esok atau lusa kita tak pasti kan. Andai one day kami dah tak dapat jadi roommate lagi, aku optimis yang aku akan dapat jumpa someone or something yang akan lebih membantu aku dari apa yang aku ada sekarang. Sebab I believe that apa yang baik untuk kita sekarang belum tentu masih menjadi yang terbaik untuk kita esok.

Sampai masa aku pasti memerlukan sesuatu yang lain untuk menjadikan aku lebih baik dari siapa aku sewaktu bersama yang sedia ada.

Oh, sini aku nak share satu lagu yang seronok untuk dihayati liriknya. Tajuk lagu ni: Berubah. Nyayian kumpulan EdCoustic.



Okay, Assalamualaikum & peace be upon you.. :)

Saturday, 14 April 2012

Random#5

Assalamualaikum & hai.

Siapa seseorang itu selepas berkahwin dengan kita adalah lebih penting dari siapa dia sebelum dan semasa berkahwin dengan kita.

Suami memberi tarbiah, isteri memberi ketaatan. Tak semestinya kita mesti memilih insan yang cukup baik agamanya untuk menjadi pasangan kita. Tapi lebih baik kita mempersiapkan diri kita agar mampu menjadi hamba-Nya yang lebih baik dari sehari ke sehari. Tak semestinya yang agama kurang itu selamanya begitu. Mana tahu dengan agama yang kita ada mampu membantu dia menjadi hamba-Nya yang lebih baik selepas ini. Bahkan mungkin lebih baik dari kita.

Assalamualaikum & peace be upon you.

Friday, 13 April 2012

Bila Aku tak Mengerti Apa Yang Berlaku Dalam Hidup Ini

Assalamualaikum & hai :) Semoga hari Jumaat ini membawa barakah buat kita semua.

Semalam disebabkan agak tension dengan kesengalan diri masa test, so balik bilik aku masih terkebil-kebil tak boleh tidur. Test aku semalam aku memang dah tau, akan fail. Sebab aku salah banyak. Soalan tu sepatutnya aku boleh jawab, tapi keangkuhan diri memakan diri. Ehh? Hihi. Actually aku confident sangat yang lecturer takkan kasi soalan tu, sekali hambik ko Naq.:P So aku redha je la. Salah aku kan.

So masa aku terkebil-kebil tu, aku pun siapkan assignments aku yang berlonggok, walaupun due date nye lambat lagi. Gasak, buat juga, janji masa tak terbuang. Tengah otak ni ligat berfikir macam mana nak solve soalan C++, tiba-tiba kepala aku tersentak. Tetiba ada satu kesedaran berlegar-legar dalam kepala. Haa, itu la benda yang aku nak cerita dalam entry ni. (Intro nak panjang berjela sampai 2 perenggang pulak kan. Gedik!)

Dalam hidup aku, aku selalu tertanya-tanya pada diri, and at last aku mengadu dalam doa-doa, merintih, minta Allah tunjukkan kenapa semua ni jadi. Apa yang selalu jadi?

Bila bertemu dengan seseorang insan, kenapa selepas aku jaga ukhwah yang terjalin, mesti pengakhirannya ialah aku ditinggalkan, aku disisihkan, aku dibuang, aku ditinggal. Ada yang meninggalkan dengan senyuman tapi pengakhirannya lesap tak bersuara. Ada yang pergi begitu sahaja. Ada yang menabur marah, sedih dan sakit hati pada diri. Ada yang di ambil sekelip mata dari sisi.

Aku bukan tak redha dengan semua situasi ini. Cuma aku tertanya-tanya. Kenapa bila Allah dah jalinkan satu ukhwah yang baik untuk aku, yang sering menyebabkan aku rasa aku makin dekat dengan-Nya, at last di tariknya semula nikmat ukhwah tu. Dan akhirnya aku mula belajar memahami maksud 'Bersangka baiklah dengan Allah.'

Berkat belajar maksud ayat sepotong itu lah agaknya, malam tadi aku tersedar sesuatu. Out of nowhere, tetiba aja terkeluar kesedaran tu dalam kepala ni. Alhamdulillah. Apa yang buat aku tersedar tu?

Sebenarnya dalam hidup kita ni, Allah dah aturkan segalanya buat kita. Termasuklah pertemuan dan perpisahan. Bila kita bertemu dengan seseorang and terjalin satu hubungan, boleh jadi saat tu hubungan itu adalah sesuatu yang sangat bagus, berguna and baik untuk both side. Contohnya, bila Allah rezekikan aku untuk dapat roommate yang mampu membuat aku lebih banyak mengingati Allah, itu satu hubungan yang cukup bagus bagi aku.

Tapi sedar tak sedar, satu-satu perkara yang kita rasanya bagus dan baik untuk kita tu, tak semestinya akan sentiasa menjadi baik untuk selamanya buat kita. Mungkin esok atau lusa, perkara itu menjadi sesuatu yang tak baik untuk kita. Ambil contoh roommate tadi. Kalau di lihat, memang baik kan bila ada hubungan yang mampu membuatkan kita sentiasa ingat pada Allah. Tapi selama mana hubungan tu akan membawa kita menjadi hamba Allah yang lebih baik? Mungkin ada orang lain yang pula yang mampu menaikkan lagi level keimanan kita pada Allah lepas kita berjumpa nanti. Kalau Allah tak tarik satu ukhwah yang sebelum ini, mungkin aku tak mampu menghargai peluang dan ruang dalam ukhwah yang baru ni pula kan.

Aku bersyukur sebab Allah tunjukkan jawapan untuk persoalan dan kesedihan aku dulu berkenaan ukhwah sesama manusia di keliling aku, yang telah menyebabkan aku rasa sangat jatuh, lemah dan sedih bila mengenangkan mereka dan ukhwah kami. But now, bila Allah datangkan insan-insan baru dalam hidup aku, aku mula sedar tentang hikmah Allah tarikkan nikmat ukhwah aku dan mereka dulu.

Andai saja Allah tak tarik nikmat ukhwah itu dulu, mesti aku tak mampu hargai dan rasai kemanisan ukhwah yang sekarang ini. Cantik dan detail cara Allah menghadiahkan nikmat baru buat diri aku ni. Terasa malu dan kerdil sangat bila kenangkan sikap aku yang merintih dan menangis bersoal pada Allah tentang ujian-Nya dulu.

Jawapannya yang aku dapat, cukup untuk buat aku rasa aku sangat bertuah. Allah sangat sayang pada aku. :)

p/s: Ayat entry ni macam susah nak paham ye? Maaflah, tapi ini saja ayat terbaik yang terlintas dalam kepala. Nikmat bahagia ni susah nak digambarkan dengan kata-kata, tahu? :) Jadi, sentiasa lah bersangka baik dengan Allah. Yakin lah setiap ujian yang Allah kasi pada kita tu ada hikmah yang sangat baik dan besar dalam hidup kita. Cepat atau lambat, mesti kita akan nampak juga hikmah tu. Andai tak nampak, itu tanda kamu tak mahu berfikir.

Okay, semoga barakah Jumaat bersama-sama dengan kita.

Assalamualaikum & peace be upon you.

Wednesday, 11 April 2012

Random#4

Assalamualaikum & hai.

Don't let the sadness of your past and the fear of your future ruin the happiness of your present.

Setiap kesedihan dalam hidup kita itu terlalu kecil jika dibandingkan dengan cinta dan kasih sayang yang Allah limpahkan pada kita sehingga ke saat kita masih menarik nafas di bumi-Nya ini. Setiap perkara yang bakal berlaku dimasa depan kita, itu diluar pengetahuan kita. Jadi kenapa perlu bimbang dan takut untuk menghadapinya? Kan lebih baik andai mempersiapkan diri untuk mengapai pilihan terbaik dihari esok? Gembira hari ini menunjukkan betapa kasih dan sayang Allah pada kita. Sedih dan duka semalam menunjukkan yang Allah tak pernah tinggalkan kita sendirian. Itu peluang buat kita makin dekat dengan-Nya. Lagi sedih hidup kita, lagi banyak kita harus bersyukur. Kerana kita lebih dikasihi-Nya.

Assalammualaikum & peace be upon you.

Tuesday, 20 March 2012

Baitulmuslim - Kau Pilihanku

Assalamualaikum & hai.

Hari jumaat lepas, aku ada test Chemical Engineering Thermodinamics. Haa, nama nak gempak kan. Tapi test tu baru cover sampai part basic thermo je. Tak masuk lagi part chemical eng punya. Test tu kononnya start pukul 8pm. Tapi at last, 8.35pm baru dapat start.. But, bukan ni yang aku nak cerita. Saja je selitkan pasal test. Hihi. Test sepatutnya habis pukul 9.30pm. And aku sebenarnya dah beli tiket Forum Baitulmuslim dah. Sepatutnya start forum tu pukul 9pm. Tapi test penting lagi kot. So hadap test dulu. Habis je test, aku terus gerak ke Chancellor Hall. Syukur la masa aku sampai kat seat aku tu, panel 1st baru kasi salam pembuka. Means aku belum terlepas forum lagi la. :)

BTW, sepanjang aku dah masuk UTP ni, ini kali kedua aku join forum ni. Tahun lepas, tajuknya "Kahwin Awal, Bersediakah Aku?", tahun ni pula tajuknya "Kau Pilihanku". So hari ni aku nak share sikit la points yang disebut dalam forum tu. But, tak semestinya points ni aku huraikan sama macam yang dalam forum tu okay. Sebab kalau ada contoh lain yang boleh dikaitkan selain contoh dari perkahwinan, aku akan kaitkan jugak ye.

Oh lupa nak kasi tau siapa panelnya. Panel satu ialah Ustaz Hasrizal. Iya, pengarang buku "Aku Terima Nikahnya" tu la. And panel dua ialah Ustaz Pahrol. Kalau tak kenal mereka, sila google ya. Sebab mereka bukan nama kecik kat dalam arena ceramah di Malaysia ni.

 First point masa pusingan pertama, Ustaz Hasrizal cakap pasal Istikharah. Banyak benda yang kita tak sedar tentang istikharah ni sebenarnya. Biasanya orang buat istikharah cuma bila nak pilih pasangan hidup aja. Untuk benda lain tak ada pulak nak buat istikharah. Something wrong somewhere disitu ye. And most of people, bila dah buat istikharah tapi tak nampak petunjuk, terus assume tu bukan pilihan yang terbaik. Petunjuk tu pulak demand nak dalam mimpi lah apa lah. Kalau kita ni orang yang sangat baik amalan agama, insyaAllah la kita akan dapat petunjuknya. Tapi kalau yang biasa-biasa je macam aku ni, sampai sudah la kot tak jumpa-jumpa. Jadi biasanya macam mana kita nak tahu? Bila kita rasa yakin nak pilih satu-satu keputusan tu, means itu lah yang Allah dah tetapkan buat kita. InsyaAllah.:)

Hurm, tahu tak yang sebenarnya jodoh tu pun adalah satu dari rezeki? Btw, let me share one thing with you. Listen to this. Burung, satu makhluk ciptaan Allah yang comel dan diberi keistimewaan boleh terbang, tinggi. Tapi tak punya keistimewaan akal macam kita. Burung still ada rezeki yang Allah dah tetapkan untuknya setiap hari. Tapi burung tu kena terbang untuk dapatkan rezekinya tu. Baru lah bila dia keluar pagi-pagi dengan perut kosong, but then balik petang-petang mesti kenyang penuh perutnya. Same goes to jodoh. Jodoh kita memang dah ditetapkan. Tapi kena la cari. And bagi aku, sama juga lah untuk masa depan kita. Semua tu dah ditetapkan. Tapi kena lah ada usaha. Sebab kalau tak ada usaha, mungkin perkara yang sepatutnya kita dah capai tu akan terlewat sikit kita dapat.

Apapun, andai kita nak pilih seseorang tu sebagai calon kita, tak semestinya dia mesti dah cukup baik. Tak semestinya kita mesti dapatkan yang dah sedia baik. Tapi carilah seorang yang nak sentiasa mengubah dirinya menjadi lebih baik.

Owh before aku terlupa, there no such a thing like "Dia bukan jodoh yang betul untuk aku.", etc etc okay. Yang ada cumalah "Sampai sini sahaja jodoh kami."

Okay nanti aku share pasal talk session with Wardina Saffiyah and motivation session with Prof. Dr. Muhaya Mohamad. Tak sempat nak post entry setiap hari. Sorry.

Till then, assalamualaikum & peace be upon you.

Monday, 19 March 2012

Give Your Heart and Fit All The Thing

Assalamualaikum & hai.

Aku ada tonton satu video clip ceramah dari Yusuf Estes, tajuknya Give Your Heart and Fit All The Thing. Aku tak tahu nak describe macam mana perasaan yang ada dalam hati aku masa tengok video tu. Yang pasti aku menangis-nangis masa tu. Subhanallah, betapa ramai manusia non-muslim di luar sana mencari sesuatu yang ada pada Islam ini tanpa mereka sedar. They keep searching. Some of them already saw it, some of them still looking for it. Aku berdoa semoga Allah mudahkan pencarian mereka.

MasyaAllah. Betapa aku yang sedari kecil dah di ajar mengenali Islam, kalimah syahadah, dari kecil dah dapat peluang hayati isi kitab suci Al-Quran, masih juga tak sedar satu hakikat - makna disetiap satu patah perkataan disebalik syahadah, ayat-ayat suci Al-Quran, dan nilai-nilai Islam. Malu pada diri. Walaupun aku hafal terjemaahan setiap baris ayat itu, belum tentu aku faham makna setiap bait-bait itu dengan jelas dari yang tersirat dan terlindung. Tapi alhamdulillah, aku dah sedar yang aku patut mula mengejar ilmu ini. Alhamdulillah.

Kadang-kadang kita tak sedar, dari sekecil-kecil perkara seperti memahami makna sedalam-dalam disebalik tafsiran luar nya ini lah yang mampu membentuk hati kita. Membentuk untuk memberi seluruh hati ini hanya pada Yang Maha Esa. Andai kita mampu lakukan itu, InsyaAllah hati kita akan sentiasa merah segar dengan iman. Dan kita mampu lalui segala liku-liku hidup dengan sangat sabar dan tabah. Sebabnya? Bila kita memberi seluruh hati kita pada Allah, itu bermaksud yang kita sentiasa bersangka baik pada Allah. Walaupun kita ditimpa musibah, bersangka baik lah. Sebab Allah tak pernah menzalimi hamba-Nya. Andai ujian itu yang kita dapat, maksudnya Allah dah tetapkan sesuatu yang baik didepan. Dengan syarat, kita kena redha, dan tempuhi dugaan tu dengan sabar dan berserah pada Allah. InsyaAllah mesti kita dapat pass through that task. And at that point, kita akan nampak segala hikmah dan kebaikan disebalik kesulitan tu. Aku bukan bercakap kosong. But that has happened to me berkali-kali. And around last August aku terbaca satu artikel tentang bersangka baik pada Allah. And aku belajar apply apa yang aku baca. Alhamdulillah, memang susah mula-mula nak bentuk hati ni. But after that, satu demi satu dimudahkan. So aku harap korang mampu belajar untuk ikhlaskan hati pada Allah, bersangka baik pada Allah. Sebab Allah tak pernah zalim pada kita hamba-hamba-Nya. Tapi hakikatnya, kita yang suka menzalimi diri. Malu aku pada Allah dengan sikap aku selama ini.  

 So, meh aku share videonya dengan korang.



Assalamualaikum & peace be upon you.

Sunday, 4 March 2012

Random#3

Assalamualaikum & hai.

Sedarlah bahawa semua kelebihan yang ada pada kita datangnya daripada Allah. Maka bersyukurlah kepadaNya. Jalani perintahNya.

Bila hutang dengan manusia, kita boleh kumpul duit untuk langsaikan. Tapi hutang dengan Allah bukan boleh settle dengan duit. And kita wajib langsaikannya! Sekadar peringatan dan semangat buat diri aku.

Assalamualaikum & peace be upon you.

Thursday, 1 March 2012

Random#2

Assalamualaikum & hai.


Bahagia itu bukan sebagaimana yang orang nampak, tapi sebagaimana yang kita rasa.


Semoga perasaan bahagia ini akan terus mengembang dalam hati ini. Terima kasih Ya Allah untuk rasa ini.


Assalamualaikum & peace be upon you.

Saturday, 25 February 2012

Dengan Manusia - Malu; Dengan Allah - ?

Assalamualaikum & hai.

Yang sebenarnya entry kali ni khas untuk diri aku sendiri. Semoga aku tak akan terlupa dan terlalai lepas ni. Tapi kalau korang boleh ambil ni untuk muhasabah diri, moh la baca sampai habis ye. InsyaAllah pendek je.

Tadi aku and roommate aku berjalan ke cafe. Sambil berjalan, macam biasa la, kitorang borak-borak isu selalu. Pasal hal diri masing-masing. So tadi kitorang cakap pasal amalan-amalan semua, then aku pun tanya soalan sikit, then aku cakap la kat roommate aku macam ni, "Saya ni, surah-surah lazim pon tak hafal habis lagi.", tanpa aku sedar ada seorang mamat ni jalan dekat sangat dengan aku. Lepas tu dia potong aku, sambil terpandang aku.

Arghhh, aku rasa dia dengar perbualan aku dengan roommate aku. Malu gila aku rasa masa tu. Aku rasa mesti dalam hati dia pikir yang aku ni teruk sangat sebab surah-surah lazim pon tak boleh hafal. Sampai lah kat dalam bilik semula pon, aku still rasa malu lagi. But then, tetiba aku terfikir, 'Oh, bila aku rasa budak tu MAYBE terdengar yang aku ni tak hafal surah-surah lazim, aku malu. Tapi dari dulu sampai sekarang, Allah memang tahu yang aku tak hafal ayat-ayat suci tu, aku tak pulak rasa malu.??'

Then terus aku terfikir lagi, selama ni aku solat, aku puasa, sebab aku betul-betul rasa malu pada Allah kalau aku tak buat ke, atau sebab aku rasa semua tu hanya kena di buat sebab itu tanggungjawab aku aje?! And then baru aku sedar, sebenarnya sikit tak banyak, niat aku masih belum betul dan belum sempurna lagi selama ni. Sungguh aku rasa malu dengan Allah sekarang ni.

Apa jenis hamba lah aku ni. Rasanya aku kena duduk dan muhasabah lagi diri aku.

So cuba la korang sama-sama muhasabah setiap perbuatan, amalan dan nawaitu kita sehari-harian.

Assalamualaikum & peace be upon you.

Friday, 24 February 2012

Dugaan Tu Tanda Allah Nak Pastikan Kita Tak Lalai & Still Fokus

Assalamualaikum & hai.

Kau tahu tak, bila mana kita di timpa sesuatu ujian, itu sebenarnya bukan lah sesuatu yang harus di pandang sebagai musibah. Sebab Allah kan sentiasa menguji kita dengan ujian yang kita mampu untuk tanggung dan pikul. Even sometimes kita rasa macam tak mampu, percayalah, kita sebenarnya mampu, cuma kita aja yang tak nak mengerakkan akal untuk berfikir waras mengatasi emosi yang tak stabil tu.

But then, kita aku selalu lupa setiap kali ujian datang melanda, aku terlalu cepat melatah dan terlalu cepat bersedih hati, rasa down, rasa longlai. Tapi syukur lah Allah jadikan aku seorang yang cepat kembali pada logik akal, jadikan aku seorang yang mampu memotivasikan diri sendiri supaya mampu berdiri semula, bangun, dan mengorak langkah, mengukir senyum, menhadirkan ceria semula ke riak muka. Alhamdulillah. :)

Then bila aku dah kembali pada track asal, dah kembali positif, baru lah aku mampu berfikir dengan matang dan relax, mencari langkah dan cara yang betul untuk menghadapi ujian tersebut. Bila aku dah kembali pada track, barulah aku sedar yang sebenarnya aku mampu menghadapi ujian Allah tu, baru lah aku sedar yang Allah sedang menghantar peringatan buat aku supaya jangan terlalai dan terus fokus dalam track aku.

Itu lah aku, cepat sangat mengalirkan air mata bila satu ujian menyinggah. Tapi lepas aku kesat air mata tu, aku akan mula berfikir positif. Syukur lah aku masih mampu untuk jadi seorang yang begitu. At least walaupun aku lemah sebab tak sentiasa bersedia menghadapi ujian yang datang tanpa amaran, tapi aku mampu juga kembali ke track aku semula.

So andai kau rasa kau menghadapi ujian, jangan cepat lemah. Andai kau cepat lemah, macam aku, kau kena pastikan yang kau mampu untuk sedar dalam masa yang singkat. Atau tidak, secara tak langsung kau dah memilih untuk merosakkan hidup kau, diri kau sendiri.

Cuba ingat satu perkara ya, setiap ujian yang berlaku pada kita, itu adalah sesuatu yang terbaik untuk kita, dan bukan lah sesuatu yang bersifat aniaya. Sebab, Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk kita, kita sendiri tak nampak semua tu. Allah tak pernah berlaku zalim pada kita, jadi Dia tak akan hantarkan ujian yang kita tak tertanggung.

Okay, take care, assalamualaikum & peace be upon you. v(*t*)v