Daisypath Happy Birthday To Me tickers

Daisypath Happy Birthday tickers
Showing posts with label never let go (✿◠‿◠). Show all posts
Showing posts with label never let go (✿◠‿◠). Show all posts

Saturday, 27 July 2013

Kudrat Emak

Assalamualaikum and peace be upon you.

Before berbuka tadi, aku tengok iklan raya PETRONAS, untuk raya yang bakal tiba ni. Akhirnya iklan PETRONAS yang melekat kat hati dah muncul lagi bersama dendang. Meh sini aku share iklan tu kat bawah ni.


Tengok iklan ni, betul-betul ingatkan aku pada Emak.

Masa zaman sekolah, kawan-kawan semua selalu merungut bila aku cakap aku tak dapat join diorang hang out sebab aku nak kena tolong Emak. Masa zaman sekolah, kawan-kawan selalu tak faham bila aku cakap aku busy bila balik dari sekolah. Masa zaman sekolah, kawan-kawan selalu tak percaya bila aku kata aku banyak kerja waktu weekend.

Aku malas nak cakap banyak, sebab aku tahu diorang memang tak mampu faham keadaan aku, family aku. Parent diorang kerja kat office, bukan berniaga macam parent aku. Diorang tak pernah dapat imagine macam mana hidup cara aku, sebab tu diorang merungut. Jadi tak perlu la aku sentap dengan diorang. Janji waktu diorang perlukan aku, aku ada. :)

Masa zaman diploma, kawan-kawan rasa aku diam menyepi bila cuti sem. Masa zaman dip, kawan-kawan tak tahu aku sibuk tak terkata. Masa zaman dip, kawan-kawan pelik bila aku tak dapat ikut pergi holiday.

Aku tak cerita betapa aku sibuk dekat rumah pada semua. Sebab kalau cerita pun, bukan semua mampu bayangkan. Apatah lagi faham. Dari zaman sekolah rendah, aku dah menolong Emak berniaga. Abang-abang aku pun.

Ingat lagi, masa aku darjah 1 sampai darjah 3, setiap kali bulan Ramadhan aku mesti akan lantik diri sendiri jadi assistant Emak, berniaga di bazar Ramadhan. Memang la seronok berniaga tu, nak-nak bila costumers puji aku rajin tolong Emak. Kihkihkih.

Tapi ada jugak masa-masa susah dan sakitnya. Pernah dulu, hampir setiap hari hujan lebat. Bila hujan lebat sangat, habis semua barang basah. Kulit popia kena simpan cepat-cepat, takut basah kena tempias hujan, tepung roti jala kena tutup cepat-cepat. Nanti boleh basi kalau kena hujan. Lagipun dengan angin kuat, nanti habuk or sampah sarap terbang masuk dalam tepung. Meja habis basah. Inti popia yang da siap sagat habis bertakung air. Rezeki tong sampah aja lah jawabnya bila dah bertakung air. Kuah kari and kuah manis roti jala kena cepat-cepat tutup. Walaupun dah turunkan payung, tapi tetap tempias hujan lebat kena pada meja, pada dapur, pada kami. Habis basah kuyup Emak and aku.

Bila hujan lebat macam ni, costumers pun tak ada. Siapa la nak pergi bazaar bila hujan lebat bagai nak ribut tu kan. Jadi bila hujan-hujan macam tu, memang tak boleh nak berniaga sangat lah. Lepas berbuka, kami kemas-kemas barang-barang semua dalam hujan jugak. Kemas then susun dalam troli lipat. Dah siap susun, tolak sampai rumah, yang lebih kurang 1km je dari bazaar (sebab kena ikut jalan raya, troli tak boleh nak lalu jalan short cut yang tak rata tu). Tengah-tengah tolak tu, tetiba ada lori nyaris-nyaris nak langgar kami. Sebab terkejut, tindakan reflex aku masa tu ialah tolak troli ke tepi dengan sangat kuat. Habis la jatuh semua barang dari troli. Nyaris-nyaris tong gas pun nak jatuh jugak. Tepung roti jala dah jatuh ke jalan tar and tumpah. Syukur la Emak langsung tak marah. Alhamdulillah hujan lebat, so tak payah la nak cuci jalan yang dah penuh dengan tepung tu. Sambal popia pun tumpah, kuah-kuah pun tumpah. Tapi masa tu Emak tak marah pun.

~macam ni lah troli tu~

Aku ingat lagi, Emak cakap, "Takpe lah, tepung roti jala tu kan kita memang nak buang pun bila sampai rumah nanti. Tepung tak boleh bawak ke esok. Sambal tu pun dah tak banyak. Emak memang nak buat sambal lain. Kuah-kuah tu biar la. Dah kena hujan, bukan boleh tahan lagi dah. Dah, takyah nangis. Meh tolong Emak kemas." Bayangkan lah, dah la banyak hari dah hujan. Kiranya niaga tak seberapa lah sangat. Tapi Emak tetap relax je, betapa Emak sangat bersyukur dengan rezeki dari Allah. Even hujan tu pun satu rezeki. Emak selalu cakap, hujan ni kan rahmat. Waktu langit terbuka luas sangat, agar kita boleh doa banyak-banyak pada Allah. Mungkin sebab tu, walaupun masa tu asyik hujan, Emak tetap setia sediakan segala benda untuk berniaga esok harinya.

Emak tu, nampak je macam tu. Tapi semangat Emak, kuat sangat. Kadang-kadang aku rasa macam Emak ni dah tak macam orang perempuan punya semangat. Tah semangat harimau kumbang mana lah Emak pinjam. Haha.

Dan aku juga tahu, Emak kuatkan semangatnya pun, semata-mata untuk aku, untuk adik beradik aku, untuk keluarga aku.

Aku juga tahu, Emak selalu over push herself semata-mata untuk kami. Kalau nak ikutkan kudrat, aku tahu banyak kali dah Emak dah over do. Tapi sebabkan semangat Emak, Emak gagahkan juga.

Sebab tu, bila sekarang ni Emak dah tak larat, asyik sakit-sakit, selalu cramp, cepat lengguh, aku akan rasa sakit sangat. Cuma aku tak mampu nak luahkan perasaan tu. Aku selalu rasa, Emak tak patut sakit macam ni. Ni semua sebab kerja kuat sangat waktu dulu-dulu la ni. Semua sebab aku, sebab adik beradik. Kesian Emak.

Sebab tu la, sampai ke besar pun, sampai dah sekolah menengah, sampai dah masuk universiti, aku tetap lebihkan keluarga dari kepentingan peribadi.

Ada orang order makanan, aku sanggup bersengkang mata tolong Emak masak, and prepare most of the thing. Sebab aku tahu, kalau biarkan Emak masak sendiri, Emak siapkan semua benda sendiri, nanti-nanti Emak sakit balik. Apa lah sangat kudrat Emak sekarang. Sedangkan aku ni muda lagi, kuat lagi.

Bukan semua orang ada peluang merasa hidup macam yang aku rasa ni. Sebab tu aku sentiasa rasa bersyukur dengan nikmat ujian serupa ini. Walaupun hidup kami tak mewah, tapi pengalamannya cukup mewah.

Betul lah cakap Emak masa hujan kat bazaar dulu. "Hujan ni rezeki. Walaupun bukan rezeki sekarang, tapi rezeki masa depan."

Masa Emak cakap dulu, aku ulang banyak kali. Sebab aku cuba nak fahamkan. Tapi tetap tak faham. Time goes by, later on bila aku dah makin dewasa, baru aku nampak. Betul lah hujan tu rezeki, betul lah hujan tu rahmat. Kalaupun bukan sekarang, tetap rezeki dan rahmat untuk masa hadapan. Sekarang aku boleh katakan yang banyak rezeki aku dapat. Walaupun kalau ikut logic akal, aku tak rasa aku layak dapat macam ni.

Alhamdulillah, terima kasih Ya Allah atas semua rezeki dan rahmat yang tak pernah putus untuk hamba-hamba Mu, ciptaan-ciptaan Mu.

Hasbunallah wa ni'mal wakil. Cukuplah Allah sebagai pelindung kami dan Dia adalah sebaik-baik pelindung.

Okay, jom perkuatkan lagi ibadah kita. Ramadhan dah makin ke penghujung. Belum tentu dapat jumpa Ramadhan lagi. Ramadhan ni pun belum tentu dapat di habiskan lagi. Ajal kan makin hari makin dekat. :)

Selamat beribadah. Ibadah-back-to-back gituh. Hihi.

Assalamualaikum and peace be upon you. :)

Thursday, 25 July 2013

Random#8


[1]
Aku enggan
kau relakan
aku tinggal
kau kendongkan
aku lari
kau kejar

Wahai hitam
pergilah engkau
wahai gelap
lenyaplah engkau
wahai silam
kelamlah engkau

Putih suci
terang cerah
bahagia gemilang.

[2]
Lihat kertas putih ini
terkotor dengan setitik hitam pekat
langsung tak di pandang orang.
Tak apa
mari kita corakkan lagi
biar indah biar tersorok celanya
bersyukur dengan 'broken road'

Lihat tiang ini
telah cacat dek lubang nan satu
langsung hilang seri tiangnya.
Tak apa
mari kita letakkan paku
dan gantungkan ayat-ayat suci Al-Quran
moga-moga mata yang melihat ayat-ayat ini akan membacanya
moga-moga hati-hati yang membacanya akan semakin dekat dengan-Nya
bersyukur dengan 'broken road'.

p/s: Setiap makhluk di muka bumi ini telah di berikan module-module ujian dari Allah SWT. Telah dirancang khas dan khusus untuk setiap individu tersebut. Walaupun pernah lalu jalan jauh, masih boleh sampai ke destinasi terakhir. Walaupun pernah tersalah simpang, masih boleh U-turn semula. We should be bless the broken road. Itu kan pengalaman hidup kita. Jangan pernah fikir kita tak punya jalan pulang, tak punya ruang dan peluang untuk bertaubat. Allah sangat menyayangi hamba-hamba-Nya yang berbuat dosa lalu bertaubat dan istiqamah mencari keredhaan-Nya.

"But whoever repents after his wrongdoing and reforms, indeed, Allah will turn to him in forgiveness. Indeed, Allah is Forgiving and Merciful. Do you not know that to Allah belongs the dominion of the heavens and the earth? He punishes whom He wills and forgives whom He wills, and Allah is over all things competent." 
[5:39-40] ~Surah Al-Ma'idah, Verses 39-40~

Assalamualaikum and peace be upon you.


Thursday, 9 May 2013

GE and Me (and My Family) (o_O)/")

Assalamualaikum and peace be upon you.

Yeah, so ahad lepas (5th May 2013) rata-rata majoriti rakyat Malaysia berumur 21 tahun ke atas dah dapat merasa pewarna kuku (pewarna jari?) colour biru kat sebelah jari telunjuk masing-masing. Hehe. Aku pun merasa gak. Tapi aku punya tak comot sangat macam parent aku. Sebab nya aku kena balloting kat pusat lain, parent aku kat tempat lain.
~Lepas balloting. Puan Emak tak puas hati sebab inai biru aku and Angah sikit je, tak comot~

 Actually pusat mengundi aku kat Pandamaran, bukan Manjung. Sebab aku masih tak tukar alamat lagi. And sometimes I feel like I don't want to change it. Sebab aku rasa lepas habis study nanti, mungkin aku akan kerja kat area Selangor or KL gak kan. Tapi InsyaAllah by the end of next year akan habis. Masa tu kita tengok lah macam mana, kat mana aku akan settle down. Hehe.

By the way, kami gerak dari Manjung lepas subuh. Then singgah rumah Along dulu since aku nak kena turunkan barang-barang aku. Alang-alang dah sampai rumah Along, semua orang rehat-rehat dulu. Tengahari baru gerak ke Klang. Mula-mula hantar Encik Bapak pergi mengundi, then Puan Emak, after that baru aku and Angah since kitorang kat tempat yang sama. Waktu aku sampai kat pusat balloting tu, dah pukul 3.25pm dah pun. memang lenggang je la tempat tu. Sampai-sampai terus kasi IC then terus masuk saluran aku. Dalam masa 2 minit, tanggungjawab aku kali ini dah berjaya aku jalankan. (Ceh ayat nak poyo. Ye aku poyo (^_^)/"))

Lepas tu kami gerak ke bandar Klang, sebab Puan Emak nak beli kain. Every time turun Klang mesti beliau nak beli kain. Mentang-mentang kat Manjung tak banyak kedai kain. Aku pulak sibuk cari kasut. Nak pakai pergi kerja. Oh, semestinya lah aku dapatkan sponsor dari orang since aku kan student lagi, belum merasa gaji. [$_$]

So berjayalah aku beli 2 pasang kasut dengan hasil usaha paw duit Encik Bapak. Mekasih Pak for your money. Hehe. Then pergi makan. Habis makan gerak ke Kapar pula. Lepas tu otw balik, aku gedik mintak kat Angah nak turun Klang semula. Nak cari stokin baru. Hehe. Okay lepas tu kami betul-betul balik rumah Along. Syukur Alhamdulillah walaupun asyik jammed je kat kawasan Kg Tunku dari pagi, tapi kitorang berjaya sampai rumah before pukul 8pm. Sebab Encik Bapak cakap mesti balik before lewat malam. Takut lah kalau-kalau ada riot ke, nanti kami stuck pulak. But Alhamdulillah tak da pape.

Owh, masa kami tunggu Encik Bapak balloting, aku perhatikan 3 orang budak muda ni, Chinese, 2 lelaki 1 perempuan. Muda lagi. Aku rasa paling tua pun umur diorang mesti sebaya aku. Aku perhatikan sebab diorang pegang bendera PAS, PKR and DAP, sambil pakai topi maskod DAP tu. 1st aku nak cakap, topi tu comel gila. Aku rasa macam nak mintak je kat diorang, tapi segan. T_T

2nd, aku rasa terharu sangat bila seorang dari mereka memang bersemangat gila kibarkan bendera PAS. Even aku pun tak buat macam tu. Malu aku rasa. Aku tunjuk thumb ups kat dia, lagi semangat dia kibar sambil senyum kat aku. Yeah, semangat IniKalilah memang membara-bara dalam diri beliau. Tak sesia usaha  diorang. PR berjaya maintain Selangor bawah diorang. Yeayy.. ^_^

Sampai hari ni masih ramai yang bercakap pasal result GE13 ni. Tapi apa nak pelik, ini kan Malaysia :)
Malam tadi kat Kelana Jaya (10 minit daru rumah Along) banjir dengan gelombang hitam kan? Actually aku terfikir nak pergi, tapi tak ada teman. Cuma doa je yang aku mampu salurkan kat diorang malam tadi. Alhamdulillah, tak ada pape kejadian buruk jadi.

Semalam ada kawan sekolah aku tanya sejak bila aku suka cakap pasal politik sedangkan dulu aku ni anti politik. Well, manusia setiap hari akan dapat pelajaran baru dalam hidupnya. Same goes to me. Selama ni aku nampak je segala benda selingkuh yang berlaku dalam negara kita ni. Dari zaman sekolah lagi aku nampak semua ni. Dari zaman budak-budak lagi aku selalu dengar semua ni. Sebab tu aku benci. Tapi benci aku pada politik takkan mampu ubah apa-apa. Langsung tak.

One day, seorang staf UTP cakap kat aku, belajar political science ni bukan bermaksud akan jadi ahli politik or penganalisa politik. Dan bila bercakap pasal politik ni, jangan pernah fikir politik ni kotor. Politik ni sangat bagus. Tapi orang-orang yang berkecimpung dalam arena politik ni yang akan mencorakkan pandangan umum kepada politik.

Bila aku dengar ayat encik tu, aku terfikir. Konsepnya sama aja lah dengan agama. Aku orang Islam. Aku tahu betapa indahnya Islam ni. Aku tahu betapa Islam ni sangat agung. Betapa Islam ni dah cukup sempurna. Betapa Islam ni mengandungi nilai-nilai moral dan akhlak yang sangat baik, cantik, daboom.

Tapi tengok lah penganut agama suci ni, yang kita kenali sebagai Muslim. Muslim yang ada sekarang, rata-rata tak menggambarkan agama Islam yang indah ni. Muslim sekarang gagal untuk bentuk Islam yang sebenar dalam dirinya. Aku tak cakap jauh, tengok lah diri aku sendiri. Sedih, tapi ini lah hakikat. Bila orang salah faham dengan Islam, kita marah, tapi cuba check semula diri kita. Cukup menggambarkan akhlak seorang Muslim, seperti Rasulullah Sallallahualaihiwassalam?

Haaa, so dari situ lah aku start berkecimpung dengan cerita-cerita politik ni. Tak terasa susah sangat untuk aku sebab aku dah terbiasa follow isu-isu semasa. Jadi aku tahu mana nak cari sumber-sumber dari pro-BN, pro-PR, and berkecuali.

Okay, cukup lah sampai situ aku cerita macam mana aku boleh nak cakap pasal politik ni. Conclusion yang aku boleh buat ialah, aku sedar sampai satu tahap, bila kita dah matang sebagai seorang rakyat yang faham hak dan tanggungjawab kepada negara, kita dengan sendirinya akan cuba fahami kenapa perlu untuk bercakap dan ambil tahu mengenai politik negara. Aku ulang balik, 'Matang sebagai seorang rakyat yang faham hak dan tanggungjawab kepada negara'. Kalau ada si 'bijak' tanya balik, "Kalau tak suka or tak cakap pasal politik, means tak matang lah, macam tu?", memang aku cili mulut dia, then seret dia masuk kelas Bahasa Melayu Tahun 3.

Okay, till next post pulak.

Assalamualaikum and peace be upon you.

Tuesday, 17 April 2012

Random#6

Assalamualaikum & hai.

Whenever you don't understand what's happening in your life, you just have to close your eyes, take a deep breath and say, "Oh Allah, I know its Your plan, I put my trust in You."

Kita tak akan rugi bila sentiasa bersangka baik dengan Allah. Sebab dengan bersangka baik pada Allah baru lah kita mampu menjadi hamba-Nya yang sentiasa yakin dan percaya bahawa setiap yang berlaku dalam hidup kita ini, Allah dah aturkan jalan yang lebih indah untuk hari depan. Tak semestinya hari depan tu bermaksud untuk hidup kita di muka bumi ni. Tapi boleh jadi juga di akhirat nanti. Andai hidup di dunia ini banyak ujian nya, aku akan terus belajar istiqamah untuk redha dan tawakal pada Allah, demi mendapatkan pengakhiran yang baik dan indah di akhirat nanti. Kan ujian tu sebenarnya tanda kasih sayang Allah pada kita. Nak kasih sayang Allah kena la kuat dengan ujian-Nya di dunia ni.:)

Assalamualaikum & peace be upon you.

Wednesday, 29 February 2012

Nasihat Asma' bin Kharijah Al-Fazzari Buat Anaknya

Assalamualaikum & hai.

Roommate aku paksa aku baca novel Jaja & Din hari tu. Mula-mula aku macam malas sikit nak terus baca, bajet nak baca bila aku free aja. Sebab cover novel tu macam novel untuk remaja sekolah menengah aja. Tapi since roommate aku dok desak-desak, siap cakap ada banyak soalan yang aku cakap secara random hari tu ada dalam novel tu, so aku pun ambil la novel tu dari rak buku beliau.

And senang cakap, she is right. Banyak benda yang aku cakap hari tu, ada dalam buku tu. And aku tak rasa rugi baca novel tu walaupun dalam keadaan aku tengah busy dengan study sekarang ni. Banyak isi dari sudut Islam yang boleh kita renungkan dari jalan cerita novel ni. Try la baca okay.

By the way, aku ada ambil something dari novel tu untuk share kat sini. Ini di ambil dari nasihat Asma' Bin Kharijah Al-Fazzari, untuk anaknya waktu menghantar anaknya ke alam perkahwinan. Pendekkan maksud aku kat sini, ayat ni boleh lah kita jadikan nasihat buat bakal pengantin yang bakal melangkah ke satu ruang alam baitulmuslim. Okay ini dia ayat yang aku quote dari novel Jaja & Din tu:

Saat ini dikau keluar dari sangkar emasmu,
Menuju ranjang yang tak kau kenal,
Dan teman yang engkau belum terbiasa dengannya.

Jadilah dikau buminya,
Maka dia akan menjadi langitmu,
Jadilah permaidaninya,
Dia akan menjadi tiang sandaranmu,
Jadilah hambanya,
Maka dia akan menjadi sahayamu.

Jagalah olehmu penciuman, pendengaran dan penglihatannya...
Jangan biarkan dia mencium daripadamu, kecuali aroma yang harum-harum sahaja.
Jangan biarkan dia mendengar kata daripadamu, kecuali yang baik-baik sahaja.
Jangan biarkan dia memandang daripadamu, kecuali yang indah-indah sahaja.

Sayiditina Aisyah pernah pesan,
Jika kau mempunyai suami, dan kau dapat cabut hatinya. Dan meletakkan di tempat yang lebih baik dari tempatnya sekarang, hendaklah kau buat.

Dalam rumahtangga tu mesti lah ada masa-masa kita diuji, di beri seribu satu permasalahan kan. And andai saat tu perasaan terasa bagai dihimpit, better kita ingat ayat dalam surah An-Nissa', ayat 19 bermaksud;
"...Dan bergaullah dengan mereka secara patut. Kemudian apabila kamu tidak menyukai mereka, (maka bersabarlah) kerana mungkin kamu tidak menyukai sesuatu, padahal Allah SWT menjadikan padanya kebaikan yang banyak."

Okay, tu je aku nak share. Actually aku harap once aku dah melangkah ke alam baitulmuslim nanti, perkara-perkara ni akan aku pegang. InsyaAllah.

Assalamualaikum & peace be upon you.

Wednesday, 15 February 2012

Pernah Kau Rasa Perasaan Itu?

Assalamualaikum & hai.:)

Pernah tak satu masa dulu, kau rajin mengaji, kau rajin solat di awal waktu, kau rajin baca buku agama, kau rajin join usrah or ceramah agama, kau rajin berbincang dengan kawan-kawan atau keluarga tentang hal agama dan pengisian agama. Pernah?

Satu masa dulu, aku ni boleh di kategorikan seorang yang hanya beragama Islam atas IC and sijil kelahiran saja. Aku tak pandai serba serbi tentang Islam. But deep inside my heart, aku nak sangat jadi macam orang lain, macam kawan-kawan aku. Pandai baca Quran, tahu kisah nabi-nabi, tahu solat. Setiap kali aku tengok orang lain solat, orang lain mengaji, aku selalu cemburu kat diorang. Sebab aku tak dapat nak merasa nikmat membaca Quran tu. Aku suka tengok kawan-kawan baca ayat-ayat Quran, sebab waktu diorang tengah baca, nampak macam diorang fokus sangat sampai tak hiraukan keliling. Aku nak rasa macam tu. Aku nak mampu membaca macam mereka. Aku nak mampu faham apa yang dikisahkan, diceritakan dan dikhabarkan di dalam Quran. Aku sangat teringin merasa nikmat tu. Aku selalu minta dan berdoa (walaupun not in a proper way cara aku berdoa tu) pada Allah untuk penuhi impian aku ni, untuk memberi peluang aku memahami Quran yang dah di turunkan-Nya buat kita ini. Aku minta pada Allah supaya diberi peluang untuk aku merasa perasaan seperti kawan-kawan aku tu. Aku merayu pada Allah untuk temukan aku dengan insan-insan yang mampu membantu aku dalam hal ini.

Alhamdulillah, akhirnya aku dapat belajar mengaji, aku dah boleh membaca Al-Quran. Sejak dari itu, aku selalu membaca, sebab aku takut aku lupa. Aku takut aku lupa macam mana nak membacanya. Aku takut aku lupa perasaan yang sangat seronok dan indah bila membacanya. Walaupun aku tidak memahami maksud setiap ayat yang aku baca.

Sampai satu tahap, aku terlalu seronok mengaji Quran, sampai aku rasa tak sedap, tak best kalau tak baca walau sehelai sehari. Macam mana aku busy sekalipun, aku pastikan aku baca. Bila aku period, aku rasa macam rugi sangat sebab aku tak dapat nak baca.

But lama-lama bila semua ini dah menjadi kebiasaan pada aku, aku mula hilang rasa nikmat tu. Bukan maksud aku yang rasa itu hilang sebenarnya. Cuma mungkin disebabkan ia dah menjadi habit, so aku mula lupakan perasaan tu sebab dah menjadi rutin dan lali dalam hati.. Umpama bila kita bercinta selama bertahun dengan seseorang, lama-lama kita rasa macam biasa aja, macam tak ada apa-apa, macam rasa cinta tu da kurang. Walhal sebenanrnya cinta tu masih ada, masih sama, cuma disebabkan dah menjadi kebiasaan, dah menjadi rutin, disebabkan itu lah rasa itu umpama dah kurang atau hilang. Yang sepatutnya aku buat adalah cuba mencari teknik lain or cara lain untuk menghilangkan rasa rutin tu. Tapi yang aku buat pulak? Aku mula kurang mengaji. Aku mula lalai dan leka dengan hal keduniaan.

But lama-lama bila mengaji tu menjadi habit mingguan dan bukan harian lagi macam dulu-dulu, satu persatu nikmat yang aku pernah rasa dulu dah mula hilang. Bila solat aku dah tak rasa kusyuk dan bahagia macam dulu. Aku rasa biasa aja. Senang cakapnya, aku solat semata-mata kerana solat itu wajib, jadi aku kena buat. Kalaulah solat itu bukan perkara wajib, mesti itu pon aku dah jarang-jarang buat kan?!

But somehow, aku mula rindu semula perasaan dulu tu. Aku nak sangat jiwa aku hidup macam dulu. Aku rasa aku dah jauh menuju ke arah lagha. So aku muhasabah diri semula. Aku kaji semula apa yang tak kena. Then aku realize yang aku dah makin jarang mengaji. Aku dah jarang berbicara dengan Allah.

Dulu masa aku mula-mula pandai solat, setiap kali aku berdoa, aku berdoa sangat lama. Sebab aku selalu bercakap segala apa yang aku rasa sepanjang waktu tu dalam doa aku. Aku rasa seronok sebab aku rasa macam aku dapat mengadu secara dekat dengan Allah waktu tu. Mungkin itu cuma perasaan aku, tapi aku tetap buat. Sebab aku rasa lega sangat lepas tu. Aku rasa macam semua suara aku, Allah dah dengar, dengan sangat dekat. Semua suara aku, aku dah kongsikan. Walhal bila dengan kawan-kawan, aku tak dapat nak share everything with them.

Sejak kebelakangan ni aku mula ajar diri aku untuk kembali kepada aku yang dulu itu, aku yang sangat seronok untuk mengejar ilmu Allah, aku yang sangat teringin untuk menjadi Muslimah yang baik, aku yang sanggup di pandang jelik sebab dah tua baru nak belajar membaca Quran, aku yang selalu berbicara dengan Allah selepas solat sehingga menangis, aku ingin menjadi seperti itu semula.

Kau tahu, daging yang liat tu, perlukan masa yang lama untuk menjadi empuk. Tapi daging tu tetap akan empuk akhirnya. Itu lah yang aku pegang. Seketul daging yang sangat merah which is hati dalam diri ini, dah terlalu liat selepas bertahun aku tinggalkan tabiat dan hobi aku dulu. Tapi aku yakin, andai aku sabar tunggu hasilnya dan terus berusaha istiqamah dengan perbuatan aku ini, aku akan rasakan yang ianya tak seberat dan seliat sekarang. Sebab aku dah pernah merasa perasaan itu dulu. Aku sanggup menunggu hati ini empuk, asalkan saja aku boleh merasa semula nikmat itu. Aku tak mahu hati aku menjadi semakin lemah dan akhirnya mati. Aku mahu hati aku sentiasa merah dan segar serta empuk. Aku mahu itu.

Sejak kebelakangan ini, setiap kali berdoa selepas solat, pasti aku menangis teresak-esak. Mungkin perbuatan aku itu membuatkan roomate aku rasa pelik, mungkin membuatkan beliau rasa takut, tapi aku tak dapat sorokkan rasa sedih dan hiba nya hati ini, malu dan hinanya diri ini, kerana aku dah lama yang berbicara dengan Allah, tapi aku selalu meminta dan terus meminta segala macam nikmat pada-Nya. Betapa tak reti mengenang jasa nya aku ini.

Disebabkan itu, aku rasa aku ini sangat hina dan sangat kerdil. Aku rasa aku teruk sebab pernah menyombong diri pada Allah, walaupun tanpa aku sedar. Kau tahu betapa aku rasa sedih dengan semua ni? Itu lah sebabnya kenapa aku menangis teresak-esak setiap kali aku berdoa.

Kau tahu, kau patut rasa bersyukur dan terus berdoa supaya Allah tetapkan hati kau supaya kau terus istiqamah dalam mencari keredhaan nya. Kau patut bersyukur sebab kau masih mampu merasa nikmat dan bahagia kerana dapat merasa cinta yang ada dalam hati kau untuk Allah, untuk Rasulullah, untuk Islam. Sungguh aku jealous dengan kau sebab kau merasa nikmat tu. Jadi aku akan terus menjadi seperti daging yang direbus, biarlah lambat, asalkan nanti empuk dan aku boleh merasa semula nikmatnya. Doakan aku untuk dapat merasa nikmat tu ye.

Sorry la entry ni sangat panjang. Cuma aku rasa perlu untuk aku sedarkan kau betapa kau perlu bersyukur dengan nikmat cinta dalam jiwa kau untuk Allah itu, supaya nanti kau tidak mengulangi kesilapan aku dulu, dan kau tak perlu menjadi daging yang perlu di rebus lama supaya menjadi empuk semula. Kan senang hidup kau sekarang sebab dah sedia empuk. Tak perlu rebus semula.

Okay, semoga kau terus menikmati rasa cinta dalam jiwa mu itu. Aku doakan semoga kita semua akan sentiasa menyimpan satu rasa cinta dalam diri ini khas buat Allah, Rasulullah, dan Islam. InsyaAllah.

Assalamualaikum & peace be upon you.

Thursday, 29 September 2011

Nilai Persahabatan di Matamu

assalamualaikum & hi..:)

hari ni aku ada interview kerja.. alhamdulillah, interview done, kerja pon dapat.. tapi mungkin bukan rezeki aku untuk kerja kat sana, aku tolak kerja tu..

dalam perjalanan nak pergi interview tu, phone aku berbunyi.. nombor tak dikenali.. aku bajet tu panggilan dari tempat interview tu.. tapi rupa-rupanya dari seorang insan yang dah lama aku terputus hubungan.. I've no idea where she got my phone number.. but what i know is, AKU RINDUKAN SUARA INSAN ITU.. sebagai mana aku rindukan kehadiran arwah anaknya..

actually yang call aku tu ialah ibu kepada arwah best friend aku.. dulu lepas arwah meninggal, family ni pindah ke Germany kalo tak silap.. but now, they already here.. aku panggil ibu arwah best friend aku ni Untie..

Untie call sebab nak tanya sekarang aku tinggal mana, buat apa, and nak jumpa.. aku tanya la Untie tinggal mana sekarang.. and she said that they still at the old house.. means, dekat seksyen 2 sana tu la.. so aku cakap la aku ada kat area seksyen 7, kalau Untie boleh keluar ke seksyen 7, aku teramat berbesar hati nak jumpa Untie.. and she agree.. so we decide to meet at restoran nasi kandar kalau tak silap..

borak macam-macam benda, Untie asyik relate kan cerita aku and arwah masa zaman kecik-kecik dulu dengan siapa diri aku sekarang.. dia menangis bila tau yang aku sekarng belajar kat tempat yang arwah nak sangat masuk satu masa dulu.. i can see how big her love to her beautiful girl..

dulu masa zaman kecik-kecik sampai ka ke hujung nafas arwah, kitorang selalu cakap pasal cita-cita masing-masing.. masa tu aku sangat la minat nak jadi doktor.. sampai kan bila arwah sakit, arwah pernah tanya, nanti bila da besar, aku sudi tak nak rawat beliau.. and aku jawab, aku kan best friendnya, aku akan pastikan beliau jadi pesakit VVIP aku.. then arwah jawab, bila da sihat masa tu, arwah akan binakan rumah paling cantik untuk aku.. seronok sangat saat berkawan berdua masa tu..

seumur hidup aku, sampai ke hari ni, aku masih mencari seorang insan yang punyai hati setulus arwah.. tapi masih tak ada yang sama.. mungkin sebab persahabatan dua kanak-kanak itu satu persahabatan yang sangat suci jika dibandingkan dengan persahabatan orang dewasa.. kan..? makin dewasa ni, makin susah nak jumpa.. but at least, aku jumpa juga la satu persahabatan hampir secantik persahabatan kami dulu..

Untie ingat aku akan amik medic, macam yang aku cita-citakan dulu.. tapi dah aku ni memang tak ada kebijaksanaan untuk menghafal, so pusing ke engineering la pulak.. sepanjang bercerita dengan Untie tadi, aku dapat lihat satu perasaan yang susah nak ditafsir dalam mata Untie.. dari saat mula-mula Untie sampai and peluk aku sangat erat, sampai ke saat Untie balik..

mungkin perasaan rindu pada anaknya, mungkin perasaan sedih akan kehilangan anaknya, mungkin perasaan gembira dapat mencari serpihan hati anaknya.. I'm not sure.. tapi Untie ada kasi satu buku milik kami suatu masa dulu pada aku.. dalam buku tu ada macam-macam cerita antara aku and arwah.. buku tu ala-ala diari kami berdua la.. idea wujudnya buku tu, arwah dapat dari novel yang dibaca.. aku tak ingat nama novel tu, tapi dari situ la wujudnya diari tu..

bila aku bukak and baca semula, aku rasa nak menangis aja.. betapa indah nya waktu dulu.. without knowing that we'll be apart like this.. masing-masing curahkan rasa sayang dan harapan masing-masing.. gambarkan angan-angan dan impian masing-masing.. hamparkan keinginan dan kemahuan di masa depan masing-masing.. coretkan cerita suka duka jalan hidup dua orang kanak-kanak mentah yang punya harapan besar.. semua tu buat aku terasa betapa jauhnya kehidupan kami kini.. aku yang makin mengorak langkah jauh meninggalkan impian silam dan arwah yang lama telah pergi dengan aman ke alam abadi..

aku cuma mampu katakan, aku sangat merindui gelak tawanya, cerita riangnya, sifat memahaminya dan ayat-ayat penenangnya.. adakah kita akan bertemu di syurga suatu hari nanti sayang..?

tetiba ada kawan masukkan lagu Teman Yang Ku Kasih - Azharina kat FB.. meleleh air mata ni..

I just hope that I'm being a very best friend of her, dulu kini dan insyaAllah di sana nanti..

baca cerita-cerita akhir arwah sebelum meninggalkan semua insan yang mengasihinya di dunia ini, buat aku berasa betapa aku tak sedar begitu besar harapan dan penghargaan arwah pada aku..

yang aku sedar cuma satu, aku merindui sehabat terbaik aku iaitu beliau.. I hope that I can meet her soon.. really hope so.. i miss her.. really mean it..

hargailah setiap persahabatan ikhlas yang dihulurkan pada kita selagi sahabat itu masih ada di dunia ini untuk bernafas, untuk tersenyum dan untuk mengalirkan satu ukhwah fillah yang sejati demi Allah SWT..



assalamualaikum & peace upon all of you..

Wednesday, 5 May 2010

family comes first

assalamualaikum & salam sejahtera..

aq bersyukur..
teramat bersyukur..
walau ramai insan yg datang & pergi dalam idup aq..
walau ramai yg hanya menyinggah dalam hayat aq..
tp ada jugak yg sentiasa setia bersama aq..
tak kira masa..
tak kira tempat..
tak kira keadaan..
walaupun tengah busy..
atau ada jauh dari diri aq..
atau sedang menghadapi kemelut..
mereka tetap sentiasa bersama aq..
tetap memberi sokongan..
dorongan..
bantuan dari semua segi..
baik wang ringgit, keringat, mahupun sokongan moral..

betapa bertuahnye aq..
memiliki keluarga yg besar ini..
walaupon kadang kala,
ada masa & ketika tertentu,
berlaku pergolakan di antara kami..
namun,
tidak pernah sekali pon,
kami berpaling dari satu sama lain..

p/s: aq sangatsangatsangat cinta & sayangkan family aq..:)

assalamualaikum & papai..