Daisypath Happy Birthday To Me tickers

Daisypath Happy Birthday tickers
Showing posts with label luv my mom. Show all posts
Showing posts with label luv my mom. Show all posts

Saturday, 27 July 2013

Kudrat Emak

Assalamualaikum and peace be upon you.

Before berbuka tadi, aku tengok iklan raya PETRONAS, untuk raya yang bakal tiba ni. Akhirnya iklan PETRONAS yang melekat kat hati dah muncul lagi bersama dendang. Meh sini aku share iklan tu kat bawah ni.


Tengok iklan ni, betul-betul ingatkan aku pada Emak.

Masa zaman sekolah, kawan-kawan semua selalu merungut bila aku cakap aku tak dapat join diorang hang out sebab aku nak kena tolong Emak. Masa zaman sekolah, kawan-kawan selalu tak faham bila aku cakap aku busy bila balik dari sekolah. Masa zaman sekolah, kawan-kawan selalu tak percaya bila aku kata aku banyak kerja waktu weekend.

Aku malas nak cakap banyak, sebab aku tahu diorang memang tak mampu faham keadaan aku, family aku. Parent diorang kerja kat office, bukan berniaga macam parent aku. Diorang tak pernah dapat imagine macam mana hidup cara aku, sebab tu diorang merungut. Jadi tak perlu la aku sentap dengan diorang. Janji waktu diorang perlukan aku, aku ada. :)

Masa zaman diploma, kawan-kawan rasa aku diam menyepi bila cuti sem. Masa zaman dip, kawan-kawan tak tahu aku sibuk tak terkata. Masa zaman dip, kawan-kawan pelik bila aku tak dapat ikut pergi holiday.

Aku tak cerita betapa aku sibuk dekat rumah pada semua. Sebab kalau cerita pun, bukan semua mampu bayangkan. Apatah lagi faham. Dari zaman sekolah rendah, aku dah menolong Emak berniaga. Abang-abang aku pun.

Ingat lagi, masa aku darjah 1 sampai darjah 3, setiap kali bulan Ramadhan aku mesti akan lantik diri sendiri jadi assistant Emak, berniaga di bazar Ramadhan. Memang la seronok berniaga tu, nak-nak bila costumers puji aku rajin tolong Emak. Kihkihkih.

Tapi ada jugak masa-masa susah dan sakitnya. Pernah dulu, hampir setiap hari hujan lebat. Bila hujan lebat sangat, habis semua barang basah. Kulit popia kena simpan cepat-cepat, takut basah kena tempias hujan, tepung roti jala kena tutup cepat-cepat. Nanti boleh basi kalau kena hujan. Lagipun dengan angin kuat, nanti habuk or sampah sarap terbang masuk dalam tepung. Meja habis basah. Inti popia yang da siap sagat habis bertakung air. Rezeki tong sampah aja lah jawabnya bila dah bertakung air. Kuah kari and kuah manis roti jala kena cepat-cepat tutup. Walaupun dah turunkan payung, tapi tetap tempias hujan lebat kena pada meja, pada dapur, pada kami. Habis basah kuyup Emak and aku.

Bila hujan lebat macam ni, costumers pun tak ada. Siapa la nak pergi bazaar bila hujan lebat bagai nak ribut tu kan. Jadi bila hujan-hujan macam tu, memang tak boleh nak berniaga sangat lah. Lepas berbuka, kami kemas-kemas barang-barang semua dalam hujan jugak. Kemas then susun dalam troli lipat. Dah siap susun, tolak sampai rumah, yang lebih kurang 1km je dari bazaar (sebab kena ikut jalan raya, troli tak boleh nak lalu jalan short cut yang tak rata tu). Tengah-tengah tolak tu, tetiba ada lori nyaris-nyaris nak langgar kami. Sebab terkejut, tindakan reflex aku masa tu ialah tolak troli ke tepi dengan sangat kuat. Habis la jatuh semua barang dari troli. Nyaris-nyaris tong gas pun nak jatuh jugak. Tepung roti jala dah jatuh ke jalan tar and tumpah. Syukur la Emak langsung tak marah. Alhamdulillah hujan lebat, so tak payah la nak cuci jalan yang dah penuh dengan tepung tu. Sambal popia pun tumpah, kuah-kuah pun tumpah. Tapi masa tu Emak tak marah pun.

~macam ni lah troli tu~

Aku ingat lagi, Emak cakap, "Takpe lah, tepung roti jala tu kan kita memang nak buang pun bila sampai rumah nanti. Tepung tak boleh bawak ke esok. Sambal tu pun dah tak banyak. Emak memang nak buat sambal lain. Kuah-kuah tu biar la. Dah kena hujan, bukan boleh tahan lagi dah. Dah, takyah nangis. Meh tolong Emak kemas." Bayangkan lah, dah la banyak hari dah hujan. Kiranya niaga tak seberapa lah sangat. Tapi Emak tetap relax je, betapa Emak sangat bersyukur dengan rezeki dari Allah. Even hujan tu pun satu rezeki. Emak selalu cakap, hujan ni kan rahmat. Waktu langit terbuka luas sangat, agar kita boleh doa banyak-banyak pada Allah. Mungkin sebab tu, walaupun masa tu asyik hujan, Emak tetap setia sediakan segala benda untuk berniaga esok harinya.

Emak tu, nampak je macam tu. Tapi semangat Emak, kuat sangat. Kadang-kadang aku rasa macam Emak ni dah tak macam orang perempuan punya semangat. Tah semangat harimau kumbang mana lah Emak pinjam. Haha.

Dan aku juga tahu, Emak kuatkan semangatnya pun, semata-mata untuk aku, untuk adik beradik aku, untuk keluarga aku.

Aku juga tahu, Emak selalu over push herself semata-mata untuk kami. Kalau nak ikutkan kudrat, aku tahu banyak kali dah Emak dah over do. Tapi sebabkan semangat Emak, Emak gagahkan juga.

Sebab tu, bila sekarang ni Emak dah tak larat, asyik sakit-sakit, selalu cramp, cepat lengguh, aku akan rasa sakit sangat. Cuma aku tak mampu nak luahkan perasaan tu. Aku selalu rasa, Emak tak patut sakit macam ni. Ni semua sebab kerja kuat sangat waktu dulu-dulu la ni. Semua sebab aku, sebab adik beradik. Kesian Emak.

Sebab tu la, sampai ke besar pun, sampai dah sekolah menengah, sampai dah masuk universiti, aku tetap lebihkan keluarga dari kepentingan peribadi.

Ada orang order makanan, aku sanggup bersengkang mata tolong Emak masak, and prepare most of the thing. Sebab aku tahu, kalau biarkan Emak masak sendiri, Emak siapkan semua benda sendiri, nanti-nanti Emak sakit balik. Apa lah sangat kudrat Emak sekarang. Sedangkan aku ni muda lagi, kuat lagi.

Bukan semua orang ada peluang merasa hidup macam yang aku rasa ni. Sebab tu aku sentiasa rasa bersyukur dengan nikmat ujian serupa ini. Walaupun hidup kami tak mewah, tapi pengalamannya cukup mewah.

Betul lah cakap Emak masa hujan kat bazaar dulu. "Hujan ni rezeki. Walaupun bukan rezeki sekarang, tapi rezeki masa depan."

Masa Emak cakap dulu, aku ulang banyak kali. Sebab aku cuba nak fahamkan. Tapi tetap tak faham. Time goes by, later on bila aku dah makin dewasa, baru aku nampak. Betul lah hujan tu rezeki, betul lah hujan tu rahmat. Kalaupun bukan sekarang, tetap rezeki dan rahmat untuk masa hadapan. Sekarang aku boleh katakan yang banyak rezeki aku dapat. Walaupun kalau ikut logic akal, aku tak rasa aku layak dapat macam ni.

Alhamdulillah, terima kasih Ya Allah atas semua rezeki dan rahmat yang tak pernah putus untuk hamba-hamba Mu, ciptaan-ciptaan Mu.

Hasbunallah wa ni'mal wakil. Cukuplah Allah sebagai pelindung kami dan Dia adalah sebaik-baik pelindung.

Okay, jom perkuatkan lagi ibadah kita. Ramadhan dah makin ke penghujung. Belum tentu dapat jumpa Ramadhan lagi. Ramadhan ni pun belum tentu dapat di habiskan lagi. Ajal kan makin hari makin dekat. :)

Selamat beribadah. Ibadah-back-to-back gituh. Hihi.

Assalamualaikum and peace be upon you. :)

Monday, 13 February 2012

Cinta Emak Kasih Bapak

Assalamualaikum & hai..

Memandangkan mood aku tengah down gila sebab aku demam (aku syak aku kena demam campak sebab banyak sangat bintik merah merata badan, gatal!), so aku nak melayan perasaan homesick sekejap.

Keluarga aku bukan lah sempurna umpama keluarga orang lain. Keluarga aku tak lah seharmoni keluarga orang lain. Tapi aku selalu yakin bahawa walaupun Emak and Bapak tak sesempurna parent kawan-kawan aku, or tak sesempurna parent korang, tapi aku tahu, Emak and Bapak dah cuba sebaik mungkin untuk menyempurnakan kehidupan aku. For all the sweet and tough days, dari aku kecil sampai ke hari ni, hampir 23tahun berdiri di bumi Allah menghirup oxygen tanpa pernah merasa sesak, aku rasa bersyukur untuk jalan kehidupan yang Allah dah aturkan buat aku, dengan menghadiahkan sepasang ibubapa yang aku ada sekarang.

Tanpa garang dan marah Bapak, tiadalah aku yang berdisiplin, tegas dan berpendirian sekarang. Tanpa cinta dan kasih Emak, tiadalah aku yang tabah, kental dan menghargai kehidupan sekarang. Tanpa keduanya mereka, tiadalah aku memahami siapa aku di dunia ini tanpa segala apa yang Allah kurniakan. Kerana Allah yang memberikan dua insan terbaik ini di dunia aku.

Untuk semua kebaikan mereka, yang mereka lakukan sejak dari aku masih didalam kandungan, sehingga aku bakal menginjak ke angka 23 tahun dalam beberapa ketika lagi, aku tak pernah rasa aku mampu untuk membalas nya. Hanya doa buat kesejahteraan, akhlak yang baik demi menjaga nama mereka, dan impian untuk memberi senyuman bahagia buat mereka hingga hujung nyawa mereka yang mampu aku pegang.

Dulu aku pernah merasa selfish. Aku berharap supaya jangan lah nyawa mereka direntap sebelum aku. Tapi bila makin dewasa, makin banyak cerita hidup berada di depan mata, aku tersedar, melihat sebujur tubuh kaku seorang anak sendiri itu lebih menyakitkan dari segala penderitaan di dunia ini. Sejak itu aku berdoa semoga Allah panjangkan umur aku, dan memberi kesempatan untuk aku berbakti buat Emak dan Bapak before mereka menutup mata selamanya.

Dulu aku ingat, selagi aku tak habis belajar, macam mana aku nak berbakti dan membalas jasa Emak dan Bapak. Tapi bila aku tengok setiap kejayaan demi kejayaan (macam lah banyak sangat kejayaan yang aku dah kasi kan) yang mampu aku hadiahkan buat mereka berdua, aku dah nampak betapa bahagia dan gembira nya mereka, sekaligus bererti aku mampu juga berbakti pada mereka, walaupun aku masih belum berkerjaya atau bekerja.

Well, aku ni bukanlah anaak yang baik. So aku selalu sangat lupa mengenang jasa mereka. Ada masa bila Bapak marah or membebel disebabkan sesuatu tindakan atau perbuatan aku yang kurang bijak atau salah, aku bukan nak ambil sebagai sesuatu yang positif. Tapi aku sentap dan emo sensorang then mula la tarik muka. Huhu. Anak apa lah ni kan. Kadang-kadang bila aku rasa penat sikit, dan Emak terus menerus mintak aku tolong buat itu buat ini, aku mula membentak dan membebel cakap aku penat, asyik aku je yang buat kerja. Aku lupa yang Emak lagi penat menguruskan kami semua dari dulu sampai sekarang. Setakat penat aku memasak, mengemas dapur, cuci pinggan mangkuk kadan tolong berniaga tu, apa lah sangat kalau nak dibandingkan dengan penat Emak mengurus, mendidik, membelai dan menjaga kami adik beradik ni.

Hurm, aku sangat berharap aku mampu menjadi anak yang lebih baik lagi lepas-lepas ni. Aku harap, setiap kali aku lost control, Allah akan datangkan rasa bersalah dalam diri aku seperti selama ini. Bila aku rasa lupa untuk bersyukur kerana diberi 2 insan istimewa ini dalam hidup aku, aku mohon Allah datangkan segala memori-memori susah payah mereka melayan kerenah aku selama ini. InsyaAllah.

Untuk korang semua, cuba lah balas cinta mak ayah kita dulu before balas cinta kekasih hati kita. Ini idak. Cinta ke Allah dah la selalu ada pasang surut (macam aku lah tu), cinta ke Rasulullah pon tah lah tinggi mana aja (macam aku jugak lah tu), sekadar hari-hari ucap kat bibir tanpa ada perasaan yang betul lahir dari kedalaman paling dalam di dasar hati, itu bukan cinta yang kuat buat Allah dan Rasulullah. Ini cinta untuk mak ayah pon tak berapa nak tinggi. Macam mana kita boleh cintakan lelaki/perempuan lain yang baru kita kenal tak sampai se-per-empat dari usia hidup kita pon ni?!

Assalamualaikum & peace be upon you.

Wednesday, 5 May 2010

family comes first

assalamualaikum & salam sejahtera..

aq bersyukur..
teramat bersyukur..
walau ramai insan yg datang & pergi dalam idup aq..
walau ramai yg hanya menyinggah dalam hayat aq..
tp ada jugak yg sentiasa setia bersama aq..
tak kira masa..
tak kira tempat..
tak kira keadaan..
walaupun tengah busy..
atau ada jauh dari diri aq..
atau sedang menghadapi kemelut..
mereka tetap sentiasa bersama aq..
tetap memberi sokongan..
dorongan..
bantuan dari semua segi..
baik wang ringgit, keringat, mahupun sokongan moral..

betapa bertuahnye aq..
memiliki keluarga yg besar ini..
walaupon kadang kala,
ada masa & ketika tertentu,
berlaku pergolakan di antara kami..
namun,
tidak pernah sekali pon,
kami berpaling dari satu sama lain..

p/s: aq sangatsangatsangat cinta & sayangkan family aq..:)

assalamualaikum & papai..

Wednesday, 21 October 2009

IBU KU SAYANG



assalamualaikum..

aq da lme da nk dedicate liric lgu nie kat mak aq..aq arap sgt die ska lagu nie..ari 2 aq bg die dgr n aq ckp, lagu nie aq tujukn kat die..die snyum jerk ble dgr lgu nie..nge..~

aq sgt2 sygkn mak n aq hrgai suma pngorbanan mak tok aq, adk bradik aq n family aq..
wlaupon halangan mak byk sgt, besar sgt, tp smpai skg, mak msh mmpu t'snyum tgk aq adk bradik.. aq sntiasa cuba bg yg t'beq sepnjang aq ada kat klntan nie, dr aq pra smpai skg kat dip nie, suma nye demi mak..tok mak..aq ska ble tgk mak snyum hepi ngn result aq..aq rse puas sgt.. sbb aq tau byknye halangan yg mak aq dpt dr mula2 aq nk smpai ke sni, smpai la skg nie.. cam2 ujian Allah bg kat mak, tp mak relex jerk..trima suma nye ngn tenang..
hasilnye, aq msh kat sni skg nie.. n aq akn pstikn aq akn smbung degree xlame lae.. msti mak + gumbira nti..nge..~ insyaAllah la, klo Allah bg aq kesempatan tok hepi kn mak..arap2 ada la kesempatan 2..

aq arap sgt la mak sntiasa maapkn aq atas slh silap aq pd die slama nie, secara die sedar or xsedar..moga mak ampunkn aq...

k la, meh kite hayati liric nie b'same2 k...


Butterfly Fly Away

You tucked me in, turned out the light
Kept me safe and sound at night
Little girls depend on things like that

Brushed my teeth and combed my hair
Had to drive me everywhere
You were always there when I looked back

You had to do it all alone
Make a living, make a home
Must have been as hard as it could be

And when I couldn't sleep at night
Scared things wouldn't turn out right
You would hold my hand and sing to me

Caterpillar in the tree
How you wonder who you'll be
Can't go far but you can always dream

Wish you may and wish you might
Don't you worry, hold on tight
I promise you there will come a day
Butterfly fly away

Butterfly fly away
Flap your wings now you can't stay
Take those dreams and make them all come true

Butterfly fly away
We've been waiting for this day
All along and knowing just what to do
Butterfly, butterfly, butterfly, butterfly fly away

Butterfly fly away
Butterfly fly away