Daisypath Happy Birthday To Me tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Thursday, 3 June 2010

tadau ka'amatan ~ perayaan unik ~

assalamualaikum & salam sejahtera..

da banyak hari nak post entry nie..
tapi lom ada masa nak menaip..

ok... korang suma kalo betul ambil tau pasal budaya di malaysia,
sure gak la korang tau kat sabah ada satu perayaan unik,
yg di panggil TADAU KA'AMATAN kan..????

aq da lama sangat berminat nak tau pasal pesta nie..
dan aq berharap sesangat dapat peluang rasa suasana sambutan nye..
ok, lets share our knowledge bout this festival..

  1. tadau ka'amatan nie bermaksud PESTA MENUAI.
  2. pesta nie disambut oleh kaum kadazan dusun ( kaum majoriti di sabah) sebagai meraikan tuaian yg baik, banyak.. tapi kaum kaum lain pon sambut jugak la..
  3. pesta nie biasanya di sambut setiap penghujung bulan mei (30 & 31 haribulan)..
  4. kaum kadazan dusun percaya bahawa terdapat 'semangat padi' iaitu KINOINGAN yg di kenali sbg BAMBAAZON disembah sbg pencipta dan berkuasa sumber kepada kewujudan..
  5. antara aktiviti wajib yang mesti ada semasa pesta nie ialah UNDUK NGADAU (ratu cantik), TARIAN SUMAZAU [rindu lak nak menari sumazau nie..hehe] dan BOBOHIZAN ( ketua pendita)

haa, amacam..?? bez kan budaya diorang..
walaupon sekarang pesta nie cuma la satu dari sambutan perayaan je (tak macam zaman dulu kala), tapi kemeriahan nye tetap unik.. menarik tertarik tadau ka'amatan memang da boom....
hihi.. terlebih pulak..

okeh, ini pakaian tradisional kadazan dusun:
~ chantek kan pakaian diorg.. unik..~

okeh, kaum kadazan dusun nie di katakan berasal dari taiwan ( tempat asal usul orang austronesia).. no wonder la diorang nie nampak cam orang cina (kalo masih lom mix la kan).. kulit putih, mata sepet sket ( tapi chomey...i like..), rambut straight..

satu lagi, kaum kadazan dusun nie sebenarnye adalah hasil kombinasi 40 suku dusun dan kadazan.. antara yang popular nye ialah KEDAYAN, LINGKABAU, LUNDAYEH, MURUT, NGABAI, SUNGAI dan BISAYA..
opss, mungkin aq je la yang rasa suku nie familiar.. korang aq tak sure lak..

haa, disebabkan aq sukakkkkkkk sangat sama lagu SAYANG KINABALU,
maka aq selitkan lirik lagu nie okeh..??

~Sayang Kinabalu ~

TINGGI TINGGI GUNUNG KINABALU
TINGGI LAGI SAYANG SAMA KAMU
BIRU BIRU HUJUNG KINABALU
TENGOK DARI JAUH HATI SAYA RINDU

KINABALU DEKAT DI KUNDASANG
BANYAK SAYUR BULIH PILIH PILIH
APA GUNA PERGI LUAR NEGERI
NAIK KINABALU HATI SAYA RINDU

SUMANDAK SUMANDAK PUN RAMAI MENUNGGU
MENARI NARI LENGGANG SUMAYAU
SEKALI MELIHAT MELEPAK KULITNYA
SAYANG JATUH CINTA

SAYANG SAYANG SAYA KINABALU
KAAMANTAN PESTA BULAN LIMA
SAYANG SAYANG KITA PERGI TAMU
JALAN TAMPARULI HATI SAYA RINDU

haaa.. amacam..? reti nyanyi tak..??
haha.. tariannye pon bez.. hihi..
ok lah, walaupon agak terlewat sikit,
tapi aq nak ucapkan
KOPIVOSIAN TADAU KA'AMATAN (selamat hari menuai)
buat semua kawan kawan kadazan dusun aq ye..:)

p/s: kalo ada yang tersilap tu, arap di maaf kan la ye.. al-maklum la, aq nie bukan orang sabah.. sedara mara sabah pon tak ada.. so tak dapat nak di buat rujukan lelebih.. ape pon, memang unik kan tadau ka'amatan nie.. ok, ada masa nanti aq nak story lak pasal adat perpatih di negeri sembilan.. satu lagi warisan menarik yang ada di malaysia..:)

assalamualaikum & papai..

Tuesday, 18 May 2010

KLANG BANDAR DIRAJA ~ PERMAI DAN INDAH ~

assalamulaikum & salam sejahtera..

aq kan orang klang..
so menjadi tanggungjawab aq la nak cite pasal klang niey kan..
ok, klang nie, ada banyak gilak bangunan yang menarik..
yeah, aq memang ley puji kecantikan dan keunikan nye..
tak ley dakwa dakwi nafi lagi..

contohnye masjid DiRaja Sultan Sulaiman...
memang lawa, memang cantek..
Masjid DiRaja - Sultan Sulaiman Klang

kalo anda semua menggunakan federal highway dari arah kl ke klang,
nak tau da sampai klang ke belum,
anda mesti jumpa keris dulu..
KERIS!!
takda keris, maknenye wrong way ok...!! (tapi tu kalo lalu ikut federal la)
tugu keris nie cuma ada kat KLANG sahaja ok!!!
tak dapat kat tempat len punyer..!!
Tugu Keris Klang

nak cite lagi segala macam keunikan klang nie, memang tak tido la korang nak baca..

tapi yang paling uniknye kat klang nie adalah
SI LEMBAGA HITAM BERKAKI DUA BERSAYAP SEPASANG!!
haaaa, tu la burung gagak namanye..
kat sini memang banyak burung gagak..
dari zaman klang nie memang indah dan permai,
sampai la ke zaman skang yang mana
klang nie indah & permai hanya di dalam memori dulu kala sahaja..

siap ada pertandingan menembak gagak lagi kat sini..
sekor bangkai ada la dalam 2 hingga 3 ringgit sekor..
kat tempat len ada ke..???
special kan..??
so kepada pemburu pemburu yang suka menembak,
sila datang ke klang dan lakukan lah hobi anda..

skang gagak da kurang la sikit berbanding dulu..
kalo dulu, (time aq skolah rendah)
asal senja je,
kat hospital klang tu kuat gila bunyi gagak!!
memang memekak abis la..
da la orang tengah sakit..
bertambah sakit lak mental dengar bunyi gagak yang tak brape nak merdu tu..

satu lagi masalah kat klang nie,
SAMPAH..
klang indah dan permai tu aq da dengar, baca dan jumpa sejak aq pandai membaca lagi ( sejak aq masuk darjah 1)..
mase kat skolah dulu,
ada la satu hari,
cikgu bagi tajuk karangan,
'KLANG INDAH DAN PERMAI'

aq langsung takda idea nak tulis pasal tajuk tu..
sebab aq tengok klang nie tak indah pon..
kalo da tak indah, cam ne nak permai..??
pas tu aq tanye la kat cikgu,
"cikgu, kat mana sy nak nampak indah klang nie..? banyak sampah je.."

cikgu tu gelak sambil cakap, tu cuma cogan kata..
lagi la aq pelik..
pas tu aq langsung tak hantar karangan tu..
sebab aq tak da idea..
cikgu pon marah la..
tp aq senyum jer kat cikgu tu..
ye la, da wat salah kan..
haha..

ok ok, balik pada indah dan permai tu..
aq ada 2 hipotesis kenapa ada tag line 'KLANG INDAH DAN PERMAI' tu..
1st) dulu klang memang indah.. sekaligus keindahan tu melahirkan keharmonian n permai di pandangan n hati rakyat..
tapi sekarang...??
kite rakyat klang la yang punye angkara sampai jadi cam sekarang nie..

2nd) kerajaan sengaja bagi tag line tu kat klang dengan harapan rakyat akan sedar tentang tanggungjawab kita suma supaya jaga klang nie agar sentiasa indah dan permai..
tapi kita lak cam tak reti-reti bahasa lak kan..
sia-sia je usaha kerajaan..

aq penah bawa sorang kawan dari sabah datang ke klang..
masa tu kami guna kenderaan awam (bas) je untuk datang ke klang sekaligus datang umah aq..
masa die turun je dari bas kat terminal klang utara tu,
die terkejut gila tengok keadaan klang nie..
aq perasan die nampak pelik..
tapi aq diam je..
pas tu kitorang tunggu pulak bas untuk balik ke umah aq..
masuk dalam bas,
die asyik betol memandang ke luar tingkap..
pas tu, turun je dari bas,
die start tanye aq soalan cepu gangsa...
"KENAPA KLANG NIE KOTOR??"
aq pon jawab la sambil berseloroh,
"ORANG KLANG SANGAT CINTAKAN ALAM SEKITAR"

tapi jauh kat dasar atiey aq,
terasa amat la malu bila orang luar tanye cam tu..
sedih siot..
kenapa la orang klang tak mau bukak mata untuk pandang kiri, kanan, depan blakang..
tengok ape yang ada kat sekeliling kite nie..
jangan sampai 1 hari nanti kerajaan label klang sebagai BANDAR SAMPAH atau
BANDAR GAGAK HITAM atau
BANDAR KOTOR!!

sama sama la jage bandar kite nie..
tak kan kite nak idup disekeliling sampah sarap je kan..
sebab tu la kite slalu sakit..
kalo kite tak barubah, cam ne klang nak bersih..??
setakat arap kat MPK (majlis perbandaran klang yer),
tapi kite sendiri tak da kesedaran,
memang tak kan jalan la..

LU PIKIR LA SENDIRI!!!!

p/s: masa zaman sekolah dulu aq pernah la gak buang sampah tepi pagar.. tapi pas tu aq rasa bersalah lak.. esoknye aq g cari sampah tu n buang die dalam tong sampah.. mungkin ada orang yang nampak ingat aq nie da mereng.. hahaha

assalamualaikum & papai..

Sunday, 16 May 2010

manusia

assalamualaikum & salam sejahtera..

kadang kadang aq tak paham dengan manusia nie..
bila tak da kawan,
merungut kata idup sunyi, idup kosong..
tp bila Allah kurniakan kawan, teman, sahabat di sisi,
langsung tak hargai segala perit maung yang da dihadapi bersama..
senang sangat lupakan susah senang bersama..
yang ada dalam atiey hanyalah perasaan marah, benci..

ape suma tu..???

p/s: posting nie ditujukan utk diri aq sendiri..!!!

assalamualaikum & papai..

Friday, 7 May 2010

21st BIRTHDAY


assalamualaikum & salam sejahtera..

tadi...
aq ikut ro0mates aq g antar sorang ro0mate aq, Husna ke stesen bas..
wah wah wah.. die da on daway balik umah da..
bez nye..

masa peluk die tadi,
air mata aq da bertakung da..
tp ego punye pasal,
relex jerk aq ilangkan air mata tu..
nasib member member aq yg len tak perasan..

ye la, tipu la kn kalo aq kate aq tak sayang ro0mate aq tu..
walaupon sejak awal tahun nie friendship kitorg nie d landa tsunami,
tp aq tetap sayang die..
cuma tah la..
mungkin masalah yg blaku start dari aq kowt,
so aq jadi fobia nak dekat ngan die da..
takut kang aq wat die makan atiey lagi lak..

but, ape yg da blaku, telah pon blaku..
tak da pape yang mampu aq kesal kan..
sebab suma tu tak kan mampu ubah ape ape..

one more thing that i really wanna share is,
AKU BETOL BETOL FRUST SEBAB TAK DAPAT GI JALAN JALAN DI HARI LAST USIA 20TAHUN AQ!!!!
ye la... sal..?? tak caya ke aq da masuk 21..??
walaupon berat aq nak ngaku (sebab aq sentiasa rasa umo aq baru 2 tahun),
tp tu la hakikat nye.. huhuhu..

di ari pertama befday aq pon aq tak kan dapat g memana..
sebab aq sibuk nak study utk paper statistic aq yg da wat date ngan aq 8 may nie..
so terpaksa la aq redha jerk..

dari zaman tadika,
sekolah rendah,
sekolah menengah,
IPT,
mesti tym befday aq kena dating ngan buku buku..
sadis teramat la sadis..
haha..
niway, epi befday to myself..:)

insan tersayang aq tadi kol aq sampai sejam lebih..
da lama tol kitorg tak bercakap kat phone lelama cam nie..
sebabnye die skang keje kat vietnam..
dan aq pulak study kat kelantan nie haa..

masa kol tu,
die ada nyanyi 1 lagu ciptaan die sendiri..
aq suka part korus die..
sebab bunyi gitar tu memang bez sesangat..
ada bakat cipta lagu jugak rupanye die nie..
tak tau lak aq selama nie..
aq ingat die setakat pandai petik gitar dan nyanyi lagu spider jerk..
hahahahaha....

pas tu benda benda len tak ley cite la..
private n confidential..
lalalala..

ape pon, aq teramat bersyukur ke hadrat Ilahi,
kerana beri aq kesempatan utk idup selama 21 tahun nie..
alhamdulillah..:)

p/s: bila la befday aq nak jatuh pada ari raya lagi ek..??

assalamualaikum & papai..

Wednesday, 5 May 2010

family comes first

assalamualaikum & salam sejahtera..

aq bersyukur..
teramat bersyukur..
walau ramai insan yg datang & pergi dalam idup aq..
walau ramai yg hanya menyinggah dalam hayat aq..
tp ada jugak yg sentiasa setia bersama aq..
tak kira masa..
tak kira tempat..
tak kira keadaan..
walaupun tengah busy..
atau ada jauh dari diri aq..
atau sedang menghadapi kemelut..
mereka tetap sentiasa bersama aq..
tetap memberi sokongan..
dorongan..
bantuan dari semua segi..
baik wang ringgit, keringat, mahupun sokongan moral..

betapa bertuahnye aq..
memiliki keluarga yg besar ini..
walaupon kadang kala,
ada masa & ketika tertentu,
berlaku pergolakan di antara kami..
namun,
tidak pernah sekali pon,
kami berpaling dari satu sama lain..

p/s: aq sangatsangatsangat cinta & sayangkan family aq..:)

assalamualaikum & papai..

Friday, 23 April 2010

"Love has no other desire but to fulfill itself. To melt and be like a running brook that sings its melody to the night. To wake at dawn with a winged heart and give thanks for another day of loving."


"Relationships are like glass. Sometimes it is better to leave them broken than try to hurt yourself putting it back together.."


Sunday, 11 April 2010

aurat daripada perspektif fizik

assalamualaikum..

Dalam satu perbincangan, seorang siswi menceritakan masalah yang dihadapi berhubung dengan cara pemakaian. Masalah bermula apabila berhadapan dengan persepsi keluarga dan rakan-rakan setelah berubah daripada wanita yang berpakaian “liberal” kepada wanita yang menutup aurat sepenuhnya seperti yang disarankan oleh Islam. Pandangan serong terhadap pemakaian tudung labuh dan jubah menyebabkan siswi tersebut berasa tersisih bukan sahaja terhadap pandangan masyarakat umum, tetapi pandangan siswi-siswi yang bergiat dalam program berunsurkan dakwah. Penerimaan terhadap perubahan berlaku agak sukar akibat sikap double-standard dan kronisme yang diamalkan. Disebabkan mereka telah mendapat tarbiyah sekian lama dan menganggap diri adalah terbaik, agak payah untuk menerima orang yang baru mengenal erti tarbiyah yang sebenar. Apatah lagi berhadapan dengan ibu yang tidak memahami sehinggakan si ibu menyuruh siswi tersebut kembali kepada pakaian lama.

Penyelesaian

Bercakap tentang perubahan, ia bukanlah satu perkara yang mudah semudah mengalihkan sebatang pen daripada satu meja ke meja yang lain. Apatah lagi berubah daripada segi pemakaian yang melibatkan persepsi masyarakat sekeliling terhadap personaliti baru yang ingin dibentuk. Adalah penting adanya pemahaman terhadap matlamat perubahan dan pengorbanan yang tinggi agar terus istiqamah dengan perubahan.

Apa yang dilakukan oleh siswi tersebut adalah hijrah kepada kebaikan dan memerlukan ketahanan mental dan mujahadah yang tinggi. Dalam satu perubahan, sokongan daripada segi spiritual, emosi dan mental diperlukan bukan sahaja dengan berharap kepada Tuhan, tetapi juga dari masyarakat sekeliling khususnya mereka yang faham tentang Islam. Meskipun siswi tersebut baru mengenal erti tarbiyah dan mula bergiat dalam program berunsurkan dakwah, rakan-rakan dalam organisasi dakwah haruslah faham dan tidak memandang diri sebagai individu yang bertaraf tinggi sehingga tidak layak berdamping dengan mereka yang baru menerima hidayah.

Muslimat

Di sini, pentingnya pemahaman tentang konsep inverse response (respon songsang ~ rujuk Pemikiran Sistemik) dalam kehidupan seharian. Setiap sesuatu yang bersifat drastik memerlukan daya yang tinggi untuk diterima dan konsep bersabar terhadap time delay (masa lengah yang diperlukan sebelum satu sistem berfungsi) diperlukan. Sesuatu perubahan memerlukan visi yang jelas berdasarkan ilmu wahyu agar kekuatan diperoleh walaupun keadaan sekitar sukar menerima. Bagaikan susu yang sebelumnya bercampur dengan najis, kuman, urea dan darah di dalam sistem badan seekor lembu akhirnya keluar sebagai susu yang suci yang mendatangkan kebaikan kepada peminumnya. Dapat disimpulkan bahawa bagaimana sukarnya susu itu keluar daripada badan seekor lembu melalui proses perahan untuk bebas daripada unsur-unsur negatif, begitulah sukarnya sesuatu perubahan untuk dilaksanakan.

Persekitaran memerlukan masa untuk menerima sesuatu kelainan. Adalah penting pemahaman tentang aurat kerana ia melibatkan penjagaan penglihatan yang berkaitan secara langsung dengan hati dan fikiran yang dipengaruhi oleh nafsu dan syaitan. Aurat yang dimaksudkan bukan sahaja terhadap kaum wanita, tetapi juga kepada kaum lelaki di mana sesetengahnya yang kurang sensitif menganggap aurat lelaki tidak berapa penting sehingga memakai seluar yang menampakkan lutut ketika bersukan. Bagi seorang wanita, aurat adalah perkara yang sangat besar dan skop aurat adalah lebih luas pada tubuh mereka berbanding lelaki. Manakala dalam institusi kekeluargaan pula, ibu bapa memainkan peranan penting terhadap pentarbiyahan setiap anak. Bahkan, mereka juga perlu ditarbiyah dan diberi peringatan agar tidak alpa akan arus dunia semasa yang membawa kepada kebatilan.

Haba Pendam Tentu dan Konsep Aurat

Dalam Fizik, konsep ketahanan mental, emosi dan spiritual ditekankan dalam bab haba pendam tentu dan berhubungkait dengan penjagaan aurat. Jika dikaji tentang formula yang digunakan:

J = mc x tetha

J ialah haba pendam tentu: Kuantiti haba yang boleh diserap oleh suatu objek yang mempunyai jisim tertentu dalam suatu kuantiti masa.

m ialah jisim objek yang menerima perubahan suhu.

c ialah keupayaan haba tentu: Keupayaan suatu objek yang mempunyai jisim tertentu menerima suatu kuantiti suhu dalam suatu kuantiti masa.

tetha ialah perubahan suhu.


Eksperimen 1: Haba Pendam Tentu (Fizik Tingkatan 4- BAB 2.3)

Abstrak/Pengenalan

Dalam kajian ini, “eksperimen” dilakukan ke atas 3 jenis wanita:

wanita A- wanita bertudung labuh, berjubah dan menjaga lengan daripada terdedah
wanita B-wanita memakai pakaian biasa tetapi masih menutup aurat
wanita C- wanita yang lebih selesa memaparkan rambut yang lurus setelah melalui teknik rebonding, menunjukkan keputihan dan kehalusan kulit lengan, mendedahkan kerampingan bentuk badan dan berhias laksana model-model muka hadapan majalah hiburan.

Tujuan

Mengkaji tahap ketahanan spiritual, mental dan emosi wanita terhadap tekanan yang diberi berdasarkan cara pemakaian.



Hipotesis

Semakin baik cara pemakaian yang diamalkan mengikut tatacara yang disyorkan dalam Islam, semakin tinggi tahap ketahanan mental, emosi dan spiritual atas tekanan yang diberi. Begitu juga sebaliknya.

Inferens

Wanita A mempunyai tahap ketahanan yang tinggi, wanita B mempunyai tahap ketahanan yang sederhana dan wanita C mempunyai tahap ketahanan yang lemah.

Pembolehubah manipulasi

c atau keupayaan suatu objek yang mempunyai jisim tertentu menerima suatu kuantiti suhu dalam suatu kuantiti masa mempunyai hubungan dengan ketahanan seseorang terhadap tekanan yang dikenakan.

Bercakap tentang konsep aurat, ia mempunyai kaitan dengan suhu. Ramai yang membuka aurat atas alasan panas dan lebih suka bebas daripada suatu kongkongan. Seorang pensyarah wanita di UIA dari New Zealand (bukan Islam) mempersoalkan istilah baju kurung. Adakah istilah baju kurung tercipta kerana sifatnya “mengurung” wanita di Malaysia? Sehinggakan ramai wanita sekitar KL dan Selangor lebih suka memakai jeans dan t-shirt?

Pembolehubah malar

m atau jisim objek yang menerima perubahan suhu. Anggap jisim, bentuk badan, bangsa, agama, dan ciri-ciri fizikal ketiga-tiga jenis wanita adalah sama.

tetha atau perubahan suhu. Ia adalah tekanan yang diberi secara automatik oleh Pencipta alam di mana wanita berhadapan dengan perubahan biologi seperti haid (datang bulan), nifas (keadaan yang berlaku semasa bersalin), menopause (berlaku pengurangan hormon estrogen) dan tekanan persekitaran (kerja, pelajaran dan lain-lain).

Pembolehubah bergerakbalas

J atau kuantiti haba yang boleh diserap oleh suatu objek yang mempunyai jisim tertentu dalam suatu kuantiti masa. Ia berkaitan dengan setinggi mana tahap ketahanan spiritual, emosi dan mental ketiga-tiga jenis wanita terhadap daya tekanan yang diberi.

Kaedah

1) Melalui pemerhatian kritikal terhadap perubahan personaliti ketiga-tiga jenis wanita dalam suatu jangka masa.

2) Bertanya secara berhikmah tentang perspektif ketiga-tiga wanita terhadap cara pemakaian.

3) Eksperimen diulang keatas wanita-wanita lain yang mempunyai ciri yang sama.

4) Eksperimen juga dilakukan keatas 2 jenis lelaki:

Lelaki A- Lelaki yang menutup aurat dengan baik
Lelaki B- Lelaki yang suka mendedahkan pusat sewaktu berlengging dan memaparkan lutut serta paha sewaktu bersukan atau berjalan-jalan.

Pemerhatian

1) Wanita A kelihatan merendah diri, tenang, happy, ceria, lembut, sopan, pendiam, bercakap ketika perlu, berhati-hati dengan perhubungan dan berkemampuan mengawal perkataan yang dikeluarkan dari mulut.

2) Wanita B juga kelihatan tenang, ceria, happy tetapi kadangkala kelihatan risau dan bimbang seperti ada sesuatu yang tak kena. Ada masanya terlepas juga kata-kata yang kurang baik ketika marah. Tapi kembali normal setelah beberapa ketika. Penulis yang berjurusan senibina pernah menegur seorang studiomate wanita yang menggunakan spray dengan cara yang salah ketika menyembur model yang dibuat sehingga menyebabkan cat yang terhasil rosak. Lalu dalam keadaan marah, penulis dikatakan penyibuk walaupun niat penulis ingin menegur kesilapan yang dibuat. Penulis terus berlalu kerana tahu tetha sedang dikenakan terhadap studiomate tersebut. Selepas kejadian tersebut, keadaan kembali normal.

3) Wanita C kelihatan kelam-kabut, mempunyai stail tersendiri, kurang menjaga perkataan yang dilafazkan, overexcited, mudah melenting, agak sombong, materialistik dan sosial.

4) Lelaki A kelihatan normal, tetapi lelaki B agak stylo, mudah marah, ego yang terlampau tinggi, sukar menerima nasihat, memandang rendah atas kemampuan orang lain dan lebih agresif.

Kesimpulan

Daripada eksperimen yang dijalankan, wanita dan lelaki yang mempunyai nilai J yang tinggi adalah mereka yang menjaga cara pemakaian dengan baik mengikut syariat Islam dan sensitif terhadap aurat. Seperti dalam formula yang diberi: J = mc x tetha.

Oleh itu, hipotesis diterima.

Mengkaji Fizik melalui perspektif Islam

Dalam usaha penyampaian Islam kepada individu yang faham tentang Islam, individu yang kurang faham tentang Islam dan individu yang tidak faham tentang Islam, pendekatan melalui ilmu duniawi berdasarkan kaedah saintifik dan empirik adalah salah satu cara yang sesuai kerana tak semua daripada mereka akan menerima jika menyampaikan melalui ilmu Tauhid. Masalah berlaku di Malaysia di mana persepsi masyarakat berubah iaitu belajar adalah untuk bekerja, bukan belajar untuk mencari ilmu. Adalah menghampakan situasi yang sama berlaku pada mereka yang mengambil jurusan agama dan mereka yang menghafal kalam-kalam Allah. Jika perspektif ini berterusan, mereka tidak akan mampu untuk mengislamisasi ilmu yang dipelajari, melakukan integrasi antara ilmu duniawi dan ilmu Islam, menyampaikan ilmu pada peringkat antarabangsa agar mesej Islam sampai ke serata tempat seterusnya mencapai kecemerlangan menyeluruh.

Seperti yang tertera dalam misi UIA iaitu Triple ICE (Integrations, Islamizations, Internationalizations dan Comprehensive Excellence), adakah pelajar UIA akan mencapai misi UIA andai masih lagi belajar untuk bekerja? Bukan untuk pelajar UIA sahaja, malah kepada pelajar institusi lain sekali. Tidak malukah kita kepada mereka yang bukan Islam mengkaji ilmu sains melalui al-Quran lantas memeluk Islam atas kesedaran? Di manakah perginya reputasi pelajar Islam yang cuba dipertahankan? Fikirkan.

p/s:Artikel asal boleh dilihat di iLuvislam.com

assalamualaikum..

Monday, 15 February 2010

hidup ini jgn sering gerhana~~~~

assalamualaikum..

idup nie jgn sering gerhana....~~~ ada cahaya yg masih menanti....!!:) kita harus lebih baik & lebih maju daripada semalam.. mesti b'usaha keras utk b'jaya.. tanamkan niat, bulatkan tekad..!

jgn biarkan gerhana terus terusan melanda hidup ini.... keluar dari kegagalan, teruskan langkah mengorak kejayaan.. kita harus berubah m'jd yg lebih beq.. tp harus sntiasa b'sama2 dgn nilai2 yg baeq, suci, murni.. :)

jgn br diri d injak-injak.. harus kuat, tabah, berani m'hadapi setiap dugan, ujian d hadapan.. selepas dugaan, ujian d tempuh, di hadapan ada cahaya, sinar yg sedang, masih, sentiasa menanti..

p/s: x perlu takut dgn sindiran.. krn jika kita mau b'jaya, tulah perkara pertama harus di lupakan..(^_^)v

Saturday, 30 January 2010

M.O.T.I.V.A.S.I._.J.I.W.A.

assalamualaikum..


pg td, USC wat xtvt ngn ABIM.. yeah, Angkatan Belia Islam Malaysia... hehe.. nape, xcaye ke..? muahahha.. ahh, persetan kn persoalan 2.. ape ABIM wat kat program nie ek..? diorg bg ceramah motivasi.. tajuknye..:
MENELADANI QUDWAH MEMBINA GENERASI

yg aq mau share, slide yg d sediakan oleh abim sesangatsangatsangat la beshhhhh...!~~~~ gile kentang la.. xpenah aq tgk slide ceramah motivasi se bez nie.... tokoh silam yg d jadikan teladan ialah Sultan Muhammad Al-Fateh..

byk gak la input yg aq dpt mse g sane.. yg paling aq masih xley bayangkan sampai skang yelah camne al-fateh n tentera2 baginda ley alihkn kapal perang yg besar gedabak n berat gegila sebanyak 70 buah tuh menyeberangi bukit yg sesangat la curam dalam 1 malam jerk.. kentang kn..? betapa tinggi nye semangat jihad tentera Islam tym 2.. nak compare ngan aq nie, haram jauh nye.... hukhukhuk.. insaf gile..!

mula2 start slide, siap masuk pasal keabadian momentum lg..!! aq pon da x ingat sangat da pasal momentum nie.. muahahhaha (maklum la, stdy tok pass exam jerk~jgn tiru amalan xmurni nie yerk)

hmm.. biar aq story sket psl Al-Fateh nie ek.. tp sket je la.. sbb aq xpandai nk ngulas pasal history nie suma.. hihihi.. baginda seorg pemimpin yg sangat beriman, genius, anak sultan, pandai bertutur 7 bahasa-arab, latin, greek, serbia, turki, parsi n hebrew(kristian language), ahli sains, ahli geografi n byk lg la... pendek kate, mmg lelaki idaman setiap wanita solehah

baginda punya byk daya tarikan yg ley d jadikan teladan buat setiap umat Islam dalam membina kekuatan Islam seperti zaman Rasulullah SAW dulu-dulu.. antaranya ialah daya saring, daya pimpin, daya tahan, daya saing n daya juang

1 lg benda yg aq nak share yelah BUDAYA KKK(katil, kuliah, kantin)... maksud kat sini, budaya student2 zaman skang yg juz idupnye berkisar n berputar ngan xtvt same je.. bangun tido, siap2 g kelas, pas 2 g makan, pas 2 blik umah n rehat, pas 2 ulang lagi benda yg same tiap-tiap ari.. huhuhuhu.. trase gak la.. sebab aq kengkadang cam 2 gak.. muahahahha..

dari budaya kkk nie, pas abis stdy, kebanyakan nye akn ada SINDROM 8C pulak.. nk tau ape 2 8C...?
career(sebuk cari keje pas abis stdy.. langsung xmau cuba join mane2 organisasi utk berbakti..aiyak..!), car (da dpt keje, sbuk nk kumpul duit nk bei knderaan sndri.. baru ada klaz kunun..pon xda masa mau majukan bangga), companion (pas 2 sbuk nk kawen..lg xda mse nk berbakti), credit card (da kawen, da branak pinak, stat la byk duit nak kena keluar, ape lg, gores-gores kad utang ler...:p), condominium (pas 2, bila anak-anak da makin besa, sebuk lak nak cari umah yg lg besa, lebih selesa..xda masa nk bantu ank bangga lg..~), cake n coffee (pas da ada umah besa, idup da besa gak, selera lagi la kne besa, mkn suma mewah2 jerk.. hasilnye, xda sumbangan pd anak bangga lg), club house (bila kete mahal da ada, umah besa da ada, makan mewah da ada, nak kena jaga standard lak.. so asyik la melabur kat coffee2 house suma, tp anak bangga xmau lak di tolong..), cemetery (bila da tua bangka, da xlarat nk wat pape, bru ingat mati.. so sebuk nk bertaubat jerk.. xda masa lg nk menyumbang utk ank bangsa)..

klo suma student yg ada kat malaysia ari nie akan terjangkit sindrom 8c nie, jawabnye lingkup la malaysia.. hope aq d jauhi dr sindrom nie.. amin...

p/s: da lame aq xnangis bila g ceramah motivasi.. ari nie aq nangis d sebabkan terkenang betapa aq xbersyukur dengan adanya Islam dalam diri aq selama nie.. betapa aq xbersyukur sedangkan beribu umat Islam terdahulu yg mati syahid berjuang demi menegakkan agama n ajaran Islam.. betapa aq xbersyukur aq ley amalkan agama Islam arinie tanpa sebarang tentangan.. betapa xbersyukurnye aq... Subhanallah...

assalamualaikum..:)

Wednesday, 21 October 2009

IBU KU SAYANG



assalamualaikum..

aq da lme da nk dedicate liric lgu nie kat mak aq..aq arap sgt die ska lagu nie..ari 2 aq bg die dgr n aq ckp, lagu nie aq tujukn kat die..die snyum jerk ble dgr lgu nie..nge..~

aq sgt2 sygkn mak n aq hrgai suma pngorbanan mak tok aq, adk bradik aq n family aq..
wlaupon halangan mak byk sgt, besar sgt, tp smpai skg, mak msh mmpu t'snyum tgk aq adk bradik.. aq sntiasa cuba bg yg t'beq sepnjang aq ada kat klntan nie, dr aq pra smpai skg kat dip nie, suma nye demi mak..tok mak..aq ska ble tgk mak snyum hepi ngn result aq..aq rse puas sgt.. sbb aq tau byknye halangan yg mak aq dpt dr mula2 aq nk smpai ke sni, smpai la skg nie.. cam2 ujian Allah bg kat mak, tp mak relex jerk..trima suma nye ngn tenang..
hasilnye, aq msh kat sni skg nie.. n aq akn pstikn aq akn smbung degree xlame lae.. msti mak + gumbira nti..nge..~ insyaAllah la, klo Allah bg aq kesempatan tok hepi kn mak..arap2 ada la kesempatan 2..

aq arap sgt la mak sntiasa maapkn aq atas slh silap aq pd die slama nie, secara die sedar or xsedar..moga mak ampunkn aq...

k la, meh kite hayati liric nie b'same2 k...


Butterfly Fly Away

You tucked me in, turned out the light
Kept me safe and sound at night
Little girls depend on things like that

Brushed my teeth and combed my hair
Had to drive me everywhere
You were always there when I looked back

You had to do it all alone
Make a living, make a home
Must have been as hard as it could be

And when I couldn't sleep at night
Scared things wouldn't turn out right
You would hold my hand and sing to me

Caterpillar in the tree
How you wonder who you'll be
Can't go far but you can always dream

Wish you may and wish you might
Don't you worry, hold on tight
I promise you there will come a day
Butterfly fly away

Butterfly fly away
Flap your wings now you can't stay
Take those dreams and make them all come true

Butterfly fly away
We've been waiting for this day
All along and knowing just what to do
Butterfly, butterfly, butterfly, butterfly fly away

Butterfly fly away
Butterfly fly away