Daisypath Happy Birthday To Me tickers

Daisypath Happy Birthday tickers
Showing posts with label really hurt inside. Show all posts
Showing posts with label really hurt inside. Show all posts

Tuesday, 26 August 2014

Sentimental

Assalamualaikum & peace be upon u.

Esok petang aku ada viva FYP. Slides da siap, tapi aku tak fikir lagi script. Esok kang tergagap-gagap pulak. Tapi aku tengah kurang mood sekarang. So malas nak dry run malam ni. Esok pagi lah gamaknya aku dry run.

Hurm. Aku ni jenis yang susah nak habiskan duit beratus-ratus, apatah lagi beribu-ribu pada satu-satu benda. Kecuali kasut. Sebab kasut tu penting untuk keselesaan kaki aku berjalan. Other than that, memang tak la aku nak membazir. Tu pun, kalau tak perlu, aku tak beli pun kasut tu.

Tapi tahun lepas, I made a big move. Sanggup kumpul duit allowance internship untuk beli Mimi. And today I made another big step when I wrap up my mind untuk tukarkan hak milik Mimi pada orang lain. I'm so sorry Mimi. Life must go on. We can't always get or keep anything that we want. Same goes to me. If Allah beri peluang, I'll get u back, Mimi. I'm let u go doesn't means that I didn't love u. Banyak hari dah aku fikir pasal ni, and today I really made my mind. And now u r gone. Jangan marah aku ye Mimi.

Dalam dunia ni, walaupun kita susah payah dapatkan sesuatu, semua tu sebenarnya pinjaman untuk kita saja. Tak ada yang sah kekal hak kita. Tu hukum alam yang Allah dah aturkan untuk kita. Walaupun kita rasa kita beli kereta tu dengan hasil titik peluh sendiri, kalau Allah kata rezeki kita sekadar sehari sahaja, terus hilang juga dari pandangan kita lepas tu. Caranya macam-macam la kan. Sama juga dengan hubungan, walaupun kita dah bernikah dengan pasangan kita, andai takdir Allah kata ikatan tu sekadar 10 tahun, lama tu sahaja lah rezeki kita bersama. It's a karma lah pendek ayat KL nya.

Aku....
Aku ni jenis yang sangat tinggi sentimental value nya. Walaupun barang tu harganya 20sen, tapi kalau ada kisah sebaliknya, aku memang akan jaga bebaik. Sama la juga kes nya dengan Mimi. I love her so much. Tak pernah aku bayangkan aku akan lepaskan dia satu masa nanti. Yang aku fikir, aku akan jaga bebaik, and pakai sampai rosak or hilang. Coz it's me. I'm not someone yang sanggup bazir-bazir duit untuk layan kehendak diri. Banyak sangat kenangan dengan Mimi.

But as I said before, life must go on. InsyaAllah ini yang terbaik buat masa ni. But, again, this is my very first time do such a thing like this in my life. Bukan tak pernah jual apa-apa barang peribadi before this, tapi yang tu semua tak ada sentimental value. Tak sama dengan Mimi. So, I think, I deserved to be sad for a while. I deserved to has a swing mood for a while. Just let me bear with myself. Just let me coax myself later. Just give me some space for a while. Called me childish, I don't care. Coz only me know how valuable Mimi for me. It's not about her price, but the memories between us.

So, just let me..... let me.... rasa sedih.... for few more days. Walaupun kalau ikut logic akal, its not a human, bukan jual anak pun, and it's just duniawi, tapi inilah aku. Sentimental tak bertempat. So bear with it. Tak suka, tekan button 'X'.

Ya Allah, buangkan lah rasa bersalah aku pada Mimi. :(

P/S: Doakan aku dan coursemates dapat present viva FYP dengan baik k. :)

Assalamualaikum & peace be upon you.

Monday, 16 April 2012

Kau Rasa Hebat, Kau Ada otak, Tapi Kau Malas Nak Guna!

Assalamualaikum & hai.:)

Okay, aku dah rasa masalah insomnia menjelma aku lately ni. Sebab nak exam dah ke? Atau sebab busy sangat dengan segala reports and assignments ke? Aku letih, aku nak tidur, aku nak rehat. Tapi banyak sangat kerja sampai aku terpaksa tahan jugak mata dan nafsu tidur.Yang pasti aku makin banyak pulak layan internet kan! Aishh, tak boleh jadi. Konon online sebab nak cari notes yang boleh diguna untuk lagi senang faham, at last sangkut kat YM, twitter, and asyik blog walking sampai 2jam. Apakah?!

Dalam aku insomnia ni, Allah jumpakan aku dengan seorang insan. Insan yang mana dah membuka mata (fikiran actually) aku tentang permintaan aku pada Allah few years back. Walaupun sekarang baru aku nampak semua tu, tapi alhamdulillah, aku terselamat dari niat, perbuatan dan nafsu jahat manusia! Ternyata segala doa-doa aku dikabulkan on the spot at that time. Aku minta dijauhkan aku dari niat jahat manusia, Allah selamat kan aku dari 'kau'. Aku minta di jauhkan dari manusia-manusia yang tak memberi kebaikan untuk agama dan iman ku, Allah jauhkan kita hingga kini. Betapa Allah sangat sayang pada aku. Cuma Allah sahaja yang tahu tahap mana kekuatan aku. Andai aku di uji dengan ujian yang sebegitu, aku yakin aku tak mampu. Sebab itu Allah selamatkan aku. Jadi kemana lagi mesti aku bawa rasa syukur tu? Pada Dia yang di atas sana. Yang sentiasa melindungi aku setiap saat. Dalam aku sedar atau tak sedar.

Aku minta Allah tunjukkan hikmah disebalik semua kejadian antara kita, and now dengan kedatangan insan ini, maka terjawab lah. Ternyata mengenali engkau tidak memberi banyak kebaikan dalam agama aku, dulu dan kini. Esok lusa siapa yang tahu kan. Tapi mengenali siapa diri engkau banyak mengajar aku hakikat hidup yang penuh topeng di bumi ni, sekaligus membawa aku muhasabah diri. Engkau seorang dah cukup memberi pelbagai characters. Hebat kau.

Aku tegas dalam kata-kata aku ini. Sebab aku rasa maruah aku dipijak secara tak langsung oleh kau. Bukan, aku tak berdendam. Cuma aku rasa kau ni makin parah. Belajar lah bersikap lebih dewasa pada tanggungjawab kau, pada diri kau, pada keluarga kau, pada rumah tangga kau, pada isteri kau, pada anak-anak kau suatu hari nanti, dan yang paling penting pada kehidupan kau sendiri.!

Jangan menjadi dayus. Seksa insan keliling kau. Tak amanah dengan tanggungjawab kau. Esok kau mati, siapa yang akan dipertanggungjawabkan atas amanah kau? Bukan kau sendiri ke? Bila kau akan mati? Kau tahu bila? Cuma Allah yang tahu. Jadi kenapa nak angkuh sangat, lalai dan alpa dengan segala keduniaan ni? Kau tahu tak betapa besar tanggungjawab kau sekarang? Dan kau tahu tak kau sedang menzalimi orang? Kalau tak mampu bertanggungjawab, don't take it at the first place! Now kau mengheret orang tak berdosa dalam hidup kau yang haru dan terpesong! Anak orang bukan anak ayam. Kalau kau masih tak mampu, pulangkan. Pulangkan sebagaimana kau ambil.

Aku malu nak mengaku aku pernah kenal, bercakap, berjumpa dan berhubung dengan manusia macam kau. Kalau lah otak aku ada button delete, dah lama aku nyah kan segala tentang kau dalam otak ni. Supaya aku tak menjadi manusia busuk yang ada perasaan benci! Aku benci segala perbuatan kau. Harapnya benci tu tak menjadi benci pada engkau pula.

Pintu taubat tu luas, celah mana pun kau lari bersembunyi, asalkan kau bertaubat, Allah terima taubat kau, Allah ampunkan dosa dan salah kau, janji kau tak syirik pada Allah. Itu aku yakin kau tahu. Sebab tu kau lalai. Sebab kau yakin nanti bila kau dah penat dengan keseronokan dunia, kau boleh bertaubat. Tapi kau yakin kau sempat?

Macam mana pula dosa kau pada sesama manusia? Selama ni aku pelik, kenapa kau bersungguh kata kau banyak buat salah dalam hidup aku, rupanya memang besar salah kau pada aku. Aku bukan malaikat, boleh maafkan sekaligus. Aku bukan sempurna mana untuk tak memaafkan kau. Aku cuba maafkan kau, semoga kau tak menahan aku disaat aku nak melangkah ke syurga semata-mata untuk memohon maaf. Tapi sebesar mana pun salah kau pada aku, insan sekarang yang ada di belakang kau itu, itu yang kau betul-betul perlu minta kemaafan. Kemaafan dengan penyesalan. Sebab kau dah aniaya hidup dia. Hidup dia berubah 720 degree sejak kehadiran kau. Yang pasti, perubahan tu lebih ke arah negative. Sampai hati kau seksa insan yang ikhlas terima kau apa adanya.

Aku, aku ini tak akan mampu menerima seorang manusia seperti kau, dalam keadaan kau sekarang yang masih tak mahu berubah, walaupun tahu semua itu salah dan hitam! Tapi dia, dia sanggup perjudikan dirinya walaupun tahu segala kehitaman kau. And sekarang kau nak terus biar dia kalah dalam judi hidup dia? Kejam dan selfish sungguh! Kau, sila jangan angkuh. Sekarang kau rasa kau hebat, kau rasa kau masih ada banyak masa. Tapi aku kata kau makin hari makin dekat dengan kematian. Aku pun sama. Dia pun sama. Sebelum kau tutup mata, sedar lah, dan bertaubat lah. Sebelum dia tutup mata, kau rayulah kemaafan dari dia. Dosa pada Allah insyaAllah akan diampunkan. Dosa sesama manusia takkan terhapus selagi orang yang teraniaya itu tak memaafkan dan tak redha!

Kau ada otak, tapi kau malas nak guna! Kau lah manusia paling rugi di dunia ni. Berapa lama kau nak hidup dalam kerugian tu?

Aku tak akan ada apa-apa lagi hubungan dengan kau. Aku rasa terlalu banyak fitnah sahaja keatas aku disebabkan kau. Bukan aku tak redha dengan ujian yang Allah kasi selepas kehadiran kau, tapi aku tak mahu maruah aku direndahkan oleh tempias sikap engkau. Aku tak mahu sikap kau itu over shadow sikap aku.

Aku doakan kau sempat sedar, sempat bertaubat dan sempat merayu kemaafan dari dia.

p/s: Buat 'dia', I know u are strong. Semoga kamu sentiasa diberi kekuatan dan kasih Allah.:)

Assalamualaikum & peace be upon you. 

Monday, 31 October 2011

Perasaan Seorang Kakak

assalamualaikum & hi..:)

hari jumaat lepas, adik aku khabarkan satu berita tentang kawannya yang kemalangan.. agak teruk jugak la.. kawan adik aku tu sebaya adik aku je.. adik aku panggil dia Fifi..  memandangkan adik aku da kasi tau pasal hal tu and aku rasa bukan lah satu bebanan untuk pergi melawat since hospital tengku ampuan rahimah tu dekat sangat je dengan rumah aku ni, aku pon tanya la either adik aku nak melawat ke tak..

adik aku pon cakap kalo boleh dia memang nak pergi melawat.. jadi aku pon janji akan bawak dia keesokan hari nya..

so, hari sabtu tu, pepagi lagi aku da pergi pasar sebab aku nak masak bubur untuk Fifi tu.. tak sedap pulak kan kalo pergi melawat tak bawak pape.. sorang kawan adik aku yang da pergi melawat kasi tau, Fifi tak boleh nak makan makanan keras-keras, cuma boleh makan bubur and minum air je, sebab tulang rahang patah jugak..

so lepas da siapkan bubur suma, aku pon suruh la adik aku bersiap-siap then aku bawak dia ke hospital.. sampai kat wad, aku tengok Fifi tu, rasa sayu sangat jauh kat dasar hati ni.. ada satu perasaan yang aku rasa sakit sangat kat sudut paling dalam di hati ni.. lagi-lagi masa dia cakap lapar tapi tak boleh nak makan.. rupa-rupanya bubur yang dia boleh makan cuma lah bubur yang dah di bland lumat... itu pon nak telan memang perit.. so memandangkan dia susah sangat nak makan tapi at the same time dia lapar, dia pon mintak pada kakak dia untuk nak hidu bau makanan tu.. masyaAllah, sedih yang amat aku rasa saat tu.. kalo bukan disebabkan tulang bahu and lengan dia suma da patah, memang aku da peluk dia saat tu jugak.. sedih sangat tengok keadaan dia macam tu..

lepas aku sampai, tetiba kakak and ayah Fifi pon sampai.. kakak Fifi cakap Fifi da boleh discharge hari tu jugak, tapi hari selasa kena masuk ward semula, sebab hari khamis insyaAllah kena buat satu operation.. and masa tu jugak ayah Fifi kasi tau yang emak Fifi dimasukkan ke ICU semula malam sebelumnya..besar ujian yang keluarga Fifi hadapi sekarang ni kan..

memandangkan diorang da ready nak balik, aku pon ajak la adik aku balik.. sempat la jugak aku mintak alamat rumah Fifi tu dari kakaknya.. niatnya nak pergi melawat Fifi lagi nanti.. dalam keadaan dia yang sakit macam tu, emak nya pula masih di hospital, dan dia mungkin tak dapat nak amik SPM 2 minggu lagi, mesti dia rasa tertekan sangat..

sejak dari waktu adik aku sampai kan berita Fifi accident tu, aku asyik la terfikir, apa la agaknya aku rasa kalo adik aku ada kat tempat Fifi tu.. selama ni dia tungkus lumus nak bersiap sedia untuk SPM, tetiba Allah uji dengan dugaan macam ni, apa agaknya perasaan dia masa tu..? apa perasaan aku masa tu..? parent aku..?


aku bukan la mintak benda ni berlaku bila aku bayangkan macam ni, cuma aku terfikir tentang benda yang tak terlintas langsung kat kepala selama ni..

dan saat tu aku terasa risau sangat.. tak putus-putus aku berdoa semoga Allah lindungi dan permudahkan urusan Fifi and adik aku, serta kuatkan semangat Fifi untuk tempuhi ujian kali ini..

hurm, semoga adik aku tak diuji dengan dugaan-dugaan besar..

semoga adik aku, Fifi, and kawan-kawannya mampu menjawab SPM dengan mudah menjelang 2 minggu dari sekarang.. and semoga Allah lindungi mereka dari ujian-ujian musibah yang mampu melemahkan semangat mereka untuk berjuang.. amin..

ok, till next post, assalamualaikum and peace upon all of u..

Sunday, 16 May 2010

manusia

assalamualaikum & salam sejahtera..

kadang kadang aq tak paham dengan manusia nie..
bila tak da kawan,
merungut kata idup sunyi, idup kosong..
tp bila Allah kurniakan kawan, teman, sahabat di sisi,
langsung tak hargai segala perit maung yang da dihadapi bersama..
senang sangat lupakan susah senang bersama..
yang ada dalam atiey hanyalah perasaan marah, benci..

ape suma tu..???

p/s: posting nie ditujukan utk diri aq sendiri..!!!

assalamualaikum & papai..